۰ نفر

با انتقاد تند از سخنان چند هفته قبل یکی از وعاظ

لاریجانی: رئیس جمهور آمریکا تعادل در اجرای تعهدات را به هم زد/ این چه وضعی است که به نمایندگان اتهامات دروغ می‌زنند

۲ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 382946
لاریجانی: رئیس جمهور آمریکا تعادل در اجرای تعهدات را به هم زد/ این چه وضعی است که به نمایندگان اتهامات دروغ می‌زنند

رئیس مجلس گفت: ما در توازن هسته‌ای، تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم، رئیس جمهور آمریکا این تعادل را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد تعادل در این توافق صورت ندادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (2 مهرماه 98) با تبریک فرا رسیدن سال جدید تحصیلی گفت: امیدواریم با حضور وزیر آموزش و پرورش که اخیرا از مجلس رای اعتماد گرفته، گام‌های بلندی در تحقق سند تحول آموزش و پرورش برداشته شود و با روش علمی و زمانبندی مناسب این اقدامات صورت عینی یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزارت آموزش و پرورش تحقق سند تحول آموزش و پرورش را مطالبه کند تا هم کیفیت کار آموزش و پرورش و هم کرامت معلمان و منزلت آنان سامان دقیق‌تری یابد.

وی افزود: هفته دفاع مقدس را به همه رزمندگان اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و بسیج تبریک عرض می‌کنم که با میراثی که از مجاهدت سرافرازانه از دفاع مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع ملی و امنیت ملی کشور پاسداری می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند، گرچه برخی از دول حرف‌های نسنجیده می‌زدند، ولی منطق ایران در این امر روشن است. ما در توازن هسته‌ای، تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم. رئیس جمهور آمریکا این تعادل را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد تعادل در این توافق صورت ندادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین سیاست رعایت میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل سیاست عادلانه و معقولی است و درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را هیچ کس نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: ناپسندی در کار کسانی است که به جای پذیرش حرف حق و پیشنهاد راه حل به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌کنند و دعوای طولانی‌مدت در منطقه در ماجرای جنگ یمن را به آوردگاه تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و عربستانی که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشورهای درگیر رد پای آنها دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با مردم مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای ایران سوق دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طرفی اگر تصور می‌کنند با ازدیاد نیرو در خلیج فارس به بهانه امنیت می‌توانند بر اراده پایداری ملت ایران تاثیر بگذارند اشتباه می‌کنند. این نیروها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌شود که مقصر آن خودشان خواهند بود. این تئوری پیمان امنیت خلیج فارس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به سرنوشت طرح قلابی معامله کثیف قرن دچار می‌شود.

وی افزود:‌ ما در توافق هسته‌ای تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم. رئیس جمهور آمریکا تعهدات خود را به هم زد. دیگران هم تلاش درستی در ایجاد برگرداندن تعهدات صورت ندادند. بنابراین سیاست رعایت میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل، سیاست عاقلانه و معقولی است و هیچ کس درشت گویی در مقابل سخن عادلانه را نمی‌پذیرد. ناپسندی در کار کسانی است که به جای پذیرش حرف حق و پیشنهاد راه‌حل به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگری حرکت می‌کند و دعوای طولانی مدت در منطقه در مورد جنگ یمن را به آوردگاه تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می‌کنند.

لاریجانی آمریکا و عربستان را باعث و بانی جنگ‌های چند دهه اخیر خاورمیانه دانست و گفت: رد پای  آنها در اکثر کشورهای درگیر دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با ملت مظلوم یمن به بن بست رسیده‌اند. آنها نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه درگیری هسته‌ای ایران سوق دهند. آنها اگر تصور می‌کنند که با ازدیاد نیرو در خلیج فارس به بهانه‌ی امنیت می‌توانند بر اراده پایدار ملی تاثیر بگذارند اشتباه می‌کنند این نیروها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ این تئوری پیمان امنیتی خلیج فارس به سرنوشت طرح قلابی معامله کثیف قرن دچار می‌شود. نیروهای مسلح سلحشور جمهوری اسلامی ایران وظیفه مهمی به عهده دارند که به موقع از منافع و امنیت ملی کشور دفاع خواهند کرد.

لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی مجلس خواست که اجرای درست گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از طریق سازمان انرژی اتمی پیگیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است.

لاریجانی با انتقاد از سخنان اخیر یکی از وعاظ افزود: روشن است که در شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است. آیا فحش و توهین به مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن مردم سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که این روش را برگزیده‌اند با نظریه امام(ره) و رهبری معظم صریحا مخالفت کرده‌اند زیرا آنها مجلس را در راس امور دانسته‌اند. نگویید ما "انتقاد" کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟

لاریجانی ادامه داد: به محتوای بحث کاری ندارم، بحث حاوی خلط بحثی روشن است. این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست» از ریاست قوه قضائیه خواست که با این نوع فساد سیاسی برخورد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که «کسی با نقد نظر نماینده مخالفت نمی‌کند ولی توهین و جعل دروغ شان متفاوتی دارد» از کمیسیون اصل ۹۰ خواست که به این مساله رسیدگی کرده و به مجلس گزارش دهد و از طریق قوه قضاییه پیگیری لازم را به عمل آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسیدگی به این فساد یک وظیفه ملی و انقلابی است که در شرایط مصاف با دشمنان وحدت داخلی را حفظ می‌کند. کسانی که این خواست ملی را که در حرف‌های رهبری تجلی داشته رعایت نمی‌کنند به عنوان مخل وحدت ملی کشور باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در مورد لایحه‌ی تجارت و منتقدان آن گفت: متاسفانه قضاوت‌های ناصحیحی در مورد این لایحه صورت گرفته است. عجیب است که وقتی مجلس به یک قانون مادر ورود می‌کند سر و صدا در رسانه‌ها راه می‌افتد که چنین و چنان بوده است. بدون این که سوابق امر را بدانند. وقتی مجلس ورود نمی‌کند سر و صدا راه می‌اندازند که چرا مجلس به این مساله ورود نمی‌کند. چند بار باید این مساله را گفت که این قانون اولا به صورت لایحه در دولت آقای خاتمی آورده شد و در چند دوره مجلس روی آن کار شده است. اتفاقا وقت زیادی روی این لایحه گذاشته شده است.

لاریجانی این نقد تصویب سریع لایحه تجارت را درست ندانست و تاکید کرد: وقت زیادی روی این لایحه گذاشته شده است. اگر ایرادی روی این لایحه وجود داشته باشد این است که چرا اینقدر طولانی در مجلس روی این لایحه وقت گذاشته شد  زیرا این لایحه ۱۶ سال در مجلس بررسی شده بود. این تصور غلطی است که پنداشته‌اند همه کار روی لایحه باید در صحن علنی مجلس انجام شود. اتفاقا کار اصلی در کمیسیون های تخصصی با کمک مرکز پژوهش‌ها و دولت باید انجام شود. وقتی طرحی مورد بررسی علمی قرار گرفته است دلیلی ندارد که صحن علنی مجلس معطل بماند.

وی ادامه داد: اگر به خاطر داشته باشید آیین نامه قبلی مجلس این گونه بود که طرح‌ها و لوایح صرفا در مواردی که نمایندگان نظرشان را اعلام می‌کردند در مجلس بررسی شده و بعد یکجا در مورد طرح یا لایحه رای  گیری می‌شد که البته این مساله در مجلس فعلی تغییر کرده است.

لاریجانی در پاسخ به سایر انتقاداتی که  اقتصاد دانان به لایحه تجارت مطرح کرده‌اند، گفت: این حرف که در بررسی لایحه بخش‌های اقتصادی حضور نداشتند حرف ناصحیحی است. ادعایی که در صدا و سیما و رسانه‌ها مطرح شد که حقوق‌دانان در این لایحه نظر داده‌اند حرف درستی نیست. اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی حضور داشتند و اصلا متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است  که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است. بنده خود از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی  در مجلس قبل داشتند مطلع بوده و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم از صبح تا شب در مشهد جلسه داشتیم شرکت کردند که نمایندگان تمام دستگاههای اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت حضور داشتند. لایحه ماده به ماده خوانده می‌شد و مورد بحث قرار می‌گرفت. حال افراد در بخش اقتصادی دولت و در اتاق بازرگانی تغییر کردند ولی بدانید که این بخش‌های مختلف اقتصادی در کمیسیون حضور داشته‌اند حتی در صحن مجلس اتاق بازرگانی را دعوت کرده و آقایان نظر کتبی خود را به من می دادند ما با آنها گفت و گو می‌کردیم آنها برخی موارد را قبول می‌کردند که به مصلحت نیست و برخی را اصلاح کردیم و در مورد پیشنهادات در صحن علنی برخی از مواد به کمیسیون ارجاع می‌شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه «بحث در مورد محتوای این لایحه متفاوت است» گفت: این که در رادیو و تلویزیون بدون توجه به سوابق این لایحه طوری مطرح می‌شود که گویی که انگار یک روزه این لایحه به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، کاری ناصواب و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر از موضوع فوق برخی هزل‌گویی‌های مجریان تلویزیون در مورد این لایحه است. هیئت نظارت بر رفتار صدا و سیما باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون‌گذاری کار جدی حکومت است. صدا و سیما موظف است که فرهنگ فانونی را در جامعه رشد دهد نه اینکه با سخنان تمسخرآمیزی مثل اینکه «مجلس رکورد زد» حرف‌هایی غلط مطرح کند.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دست‌آویز یک مجری کم اطلاع شده و آن را وسیله هجوگویی قرار داده و "هِر و کِر" راه بیندازد. متاسفانه برخی از نمایندگان در زمینه انتقاد به لایحه تجارت شأن مجلس را رعایت نکردند. به هر حال از رئیس محترم صدا و سیما می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

لاریجانی در پایان گفت: ضمنا آقایانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اتاق بازرگانی صاحب‌نظر هستند و حالا حرف می‌زنند. اگر نقد  و نظری در مواد این لایحه دارند به کمیسیون مراجعه کرده و نظرشان را اعلام کنند و دوباره مسئله ایجاد نکنند. کمیسیون هم از متخصصان دعوت کند.