۰ نفر

عضو کمیسیون بودجه در کفتگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد؛

تاکید بر فروش ریالی قیر از سوی مجلس/ فقط 13درصد اعتبار خرید به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده است

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 376298
تاکید بر فروش ریالی قیر از سوی مجلس/ فقط 13درصد اعتبار خرید به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده است

درحالی دولت به دلیل کمبود منابع بودجه بر روش فروش تهاتری قیر تاکید دارد که نمایندگان همان روش اعتباری قید شده در مصوبه بودجه را برای تخصیص قیر مورد نیاز به دستگاه های اجرایی مناسب می دانند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز گذشته کمیسیون بودجه مجلس در خصوص موضوع تامین ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم (VB) )تشکیل جلسه داد.سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس، درباره جلسه این کمیسیون با بیان اینکه نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور معاونان و مشاوران وزارت نفت، موضوع تامین ماده اولیه قیر باعنوان وکیوم باتوم (VB) را مورد بررسی قرار دادند، گفت: شرکت ملی نفت مطابق با قانون بودجه سال ۹۸ مکلف شده برای خرید ۴ میلیون تن ماده اولیه قیر، مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان اختصاص و در اختیار دستگاه‌های ذینفع قرار دهد اما در انجام این کار با مشکل رو‌به‌رو شده‌ است.

خدابخشی با یادآوری اینکه به همراه گزارش کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس در این خصوص پیشنهادی نیز ارائه شده بود که این پیشنهاد جهت بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه آمده است، مطرح کرد: در متن پیشنهاد گفته شده مباحثی در حوزه بودجه‌ریزی همچون حذف ریالی این  رقم آمده و گفته شده؛ فقط ۴ میلیون تن قیر در اختیار دستگاه‌های ذینفع قرار داده شود.

اما هرکدام از این روش ها با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در این رابطه علی حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در رابطه با بند( ه )تبصره یک قانون بودجه، 6 هزار میلیارد تومان برای خرید قیر در پروژه های عمرانی بر اساس سهمیه های که برای دستگاه های اجرایی مصوب شده است، اختصاص یابد.وی در ادامه افزود: در آخرین نامه ای که کمیسیون بودجه  و برنامه به رئیس جمهور تقدیم کرد و رئیس جمهور نیز دستور اجرای آن را داد، مقرر شد که خرید قیر بصورت ریالی انجام شود.  اما تمایل دولت این است که رقم 6 هزار میلیارد تومان را به دو هزار میلیارد تبدیل کند. از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که به میزان 4 میلیون تن وکیوم باتوم بصورت رایگان در اختیار قیرسازها قرار گرفته تا چالش پروژه های عمرانی نیز برطرف شود.

به اعتقاد حسینی هرکدام از این دو روش موراد خاص و قابل بحثی را در پیش خواهد داشت.  وی گفت: در نتیجه مد نظر کمیسیون برنامه و بودجه همان اختصاص 6 هزا ر میلیارد تومان بابت خرید قیر به دستگاه های دولتی است. چراکه در پروسه تبدیل وکیوم باتوم به قیر نیز  فسادهایی رخ داده که ادامه این روش به صلاح نیست.

حسینی همچنین افزود: البته درست است که به جای پرداخت 6 هزار میلیارد تومان از سوی دولت به جای تحویل طرح تهاتری، قیر کمتری را نصیب دستگاه ها کند اما مشکلات و معضلات قیر تهاتری سبب شده تا ترجیح مجلس بر پرداخت ریالی دولت باشد.

وی تاکید کرد که جمع بندی اعضای کمیسیون بر این بود که دولت مبلغ 6 هزار میلیارد تومان را بدون دخل و تصرف به خزانه پرداخت کند. حسینی همچنین گفت: در حال حاضر مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از این منابع در اختیار دولت قرار گرفته است که در مرحله اول دولتی هیچ مبلغی از این 2 هزار میلیارد تومان را پرداخت نکرده بود که پیگیری های کمیسیون بودجه و دستور ریاست جمهور، حدود 830 میلیارد تومان به دستگاه های اجرایی پرداخت شد. 

این عضو کمیسیون بودجه تاکید کرد که از سوی کمیسیون برنامه بودجه پیگیری خواهیم کرد تا واریز مابقی مبلغ 6 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه و از آن جا به حساب دستگاه های اجرایی انجام شود.

اما یکی از مباحث و نگرانی های مطرح در خصوص نحوه تخصیص اعتباری قیر به حساب دستگاه های دولتی و همچنین نحوه هزینه کرد این دستگاه ها در خرید قیر است. حسینی در پاسخ به این نگرانی گفت: در میزان تخصیص قیر به سازمان ها، مطابق با پروژه های تعریف شده به هر سازمان اعتبار اختصاص یافته است. در ادامه نیز نظارت توسط دستگاه های ذیصلاح بر میزان خرید قیر انجام خواهد شد. در نهایت نیز گزارش دیوان محاسبات در خصوص میزان خرید قیر دستگاه های اجرایی به مجلس ارائه می شود که در آن جا نیز هرگونه کوتاهی و تخطی مورد سوال قرار گرفته خواهد شد.

حسینی در پاسخ به این سوال که منبع تامین این 6 هزار میلیارد تومان در کجا پیش بینی شده است گفت: این رقم دقیقا در حکم قانون بودجه آمده و منبع تامین آن نیز از محل فروش خوراک پتروشیمی ها است. وی افزود: تا به امروز نیز در این حساب به میزان 4 هزار و 200 میلیارد تومان واریز شده که 2 هزار میلیارد تومان از آن سهم قیر است و از این 2 هزار میلیارد تنها 830 میلیارد تومان از سوی دولت به حساب دستگاه های اجرایی پرداخت شده است.