۰ نفر

دولت از ۱۰میلیون ایرانی هیچ اطلاعات ثبت‌شده‎ای ندارد

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۹
کد خبر: 369816
دولت از ۱۰میلیون ایرانی هیچ اطلاعات ثبت‌شده‎ای ندارد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره حذف یارانه پُردرآمدها گفت: نگاه‌های جزیره‌ای دستگاه‌های مختلف شناسایی خانوار‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است و درباره ۱۰میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت‌شده‌ای در کشور نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرید موسوی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل کارگروه حذف یارانه افراد پردرآمد در تبصره 14 بودجه آمده است که به دولت دیکته شده است.

وی افزود: نبود بانک‌های اطلاعات تجمیع‌شده از اطلاعات خانوار‌های ایرانی و ثروت خانوار‌ها یکی از مشکلات اصلی است و نبود اراده اصلی برای تشکیل بانک‌های اطلاعاتی نیز یکی از معضلات است، چون هنوز قوانین ما به‌صورت جزیره‌ای است.

موسوی تصریح کرد: نگاه‌های جزیره‌ای دستگاه‌های مختلف شناسایی خانوار‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است و درباره 10 میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت‌شده‌ای در کشور نداریم.

وی گفت: در بررسی‌های اولیه، حذف هر دهک به‌قیمت سال 97 حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌تواند به درآمد‌های کشور کمک کند بنابراین با توجه به الزام تبصره 14 برای حذف 3 دهک از حذف این دهک‌ها حدود 12 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

موسوی تأکید کرد: ناکارآمدی مدیریت داخل کشور و تحریم‌های بین‌المللی معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تهدید می‌کند بنابراین در درجه اول باید از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: برای جبران برخی هزینه‌ها ممکن است پول پرقدرتی را وارد جامعه کنیم که تورم را به جامعه تحمیل خواهد کرد که عواقب آن دامنگیر مردم خواهد شد بنابراین با حذف سه دهک بالای یارانه می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

موسوی تصریح کرد: اجازه بررسی حساب‌های بانکی این امکان را به ما می‌دهد که یارانه افراد پردرآمد و دهک‌های بالا را حذف کنیم.

وی افزود: در حوزه مالیات در سازمان امور مالیاتی، اسامی دستگاه‌هایی که مالیات شفافی نداشتند به مجلس ارائه شد که این اقدام موجب شد در یک ماه اخیر بسیاری از دستگاهها، نظام مالیاتی خود را به‌سمت شفافیت برده‌اند و اراده‌ای که بین مجلس و دولت شکل گرفت این امر را محقق کرد.

موسوی تأکید کرد: همان‌طور که در اجرای طرح رجیستری خواستیم و عملی شد در اینجا هم به مدیران جسور نیاز داریم که قوانین را به‌درستی اجرا کنند.

وی گفت: برای حذف یارانه افراد پردرآمد باید تصمیم جدی بگیریم و اراده کافی وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: 50 درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها برای یارانه در نظر گرفته شد که در برخی موارد حتی 100 درصد یارانه از بودجه تأمین شده است.

وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: نظام یارانه، مالیات و بانکی ما دچار مشکل است و برای بازتوزیع ثروت بین دهک‌های کم‌درآمد همیشه مشکل شناسایی افراد بوده است.

وی همچنین گفت: برای اصلاح امور (نظام مالیاتی، بانکی و یارانه) باید به‌سمت شفافیت اطلاعات برویم که برای این کار متغیر‌های زیادی وجود دارد که در بخش یارانه، حدود 70 درصد یارانه پنهان به افراد پردرآمد می‌رسد که باید توزیع یارانه را بر اساس درآمد افراد انجام دهیم.

شقاقی در ادامه برنامه گفت: درآمد نفتی، نیازی به اصلاح این سه نظام را نشان نمی‌داد، اما با توجه به مشکلاتی که در صادرات نفت به‌وجود آمده است برای کاهش شکاف طبقاتی نیازمند اصلاح برخی درآمد‌ها هستیم.

وی افزود: بخشی از حذف درآمد‌های نفتی را باید با درآمد‌های مالیاتی پوشش دهیم بنابراین با توجه به درآمد‌های نفتی، عزمی برای حذف یارانه و اصلاح مالیات و درآمد‌های مالیاتی نبوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت از اواخر سال 98 مجبور خواهد بود اصلاحاتی در امور بانکی و مالیاتی انجام دهد که یارانه‌های پنهان باید از طریق بانک‌های اطلاعاتی و شفافیت انجام شود بنابراین بدون اطلاعات هیچ اصلاح ساختاری نخواهیم داشت.