۰ نفر

عضو سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هفتم بیان کرد

مال‌باختگان پروژه بزرگ مجلس

۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 368930
مال‌باختگان پروژه بزرگ مجلس

اکبر اعلمی، عضو سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هفتم که در حال حاضر وکیل و عضو منتخب پیگیری حقوق 360 شریک مجتمع مسکونی کوثر مجلس است، درباره خرید زمین سوهانک، پیش‌فروش آپارتمان‌ها و مطالبات صدها مال‌باخته افشاگری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  او می‌گوید: با وجود اینکه فقط 22 میلیارد تومان اقساط اولیه قیمت زمین نور سوهانک تا تاریخ مهر 91 آن‌هم از محل حساب اعضای پروژه مسکونی نور در مجلس شورای اسلامی پرداخت شده و هنوز 22 میلیارد تومان باقی‌مانده از ثمن معامله وصول نشده بود (وصول الباقی از حساب مجلس تا خرداد 95 ادامه می‌یابد)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی در همان مهر 91 با دریافت تضمین‌هایی سند زمین مورد بحث را رسما در دفترخانه اسناد رسمی شماره 1418 شهر تهران به‌نام «ع. الف» انتقال می‌دهد. علاوه بر این، این انتقال در حالی صورت گرفته که وی حتی یک ریال نیز از حساب شخصی خود بابت آن پرداخت نکرده است! هر دو زمین موسوم به نور و یاس با سرمایه اعضای این دو پروژه خریداری ولی به‌ نام ع.الف و م.خ شده است. اعلمی می‌افزاید: «م.خ» و «ع.الف» از ابتدای ورود به این پروژه‌ها فاقد توانایی و ظرفیت لازم برای ساخت این دو پروژه بوده‌اند و ع.الف و سایر همکاران مجلسی آنها در این پروژه‌ها باید توضیح دهند چرا و با کدام انگیزه، بدون کوچک‌ترین پشتوانه‌ای با آنان دو قرارداد بزرگ را منعقد کرده‌اند!؟ و در طول این مدت چرا مسئولان مجلس اجازه چنین اقداماتی را به آنها داده‌اند!؟ در پروژه سوهانک که قرار بود برای نمایندگان مجلس مسکن تأمین شود، بسیاری از نمایندگان مجلس امتیاز خود را به افراد متفرقه خارج از مجلس فروخته‌اند و به همین دلیل، مال‌باختگانی از طیف‌های مختلف در این پروژه وجود دارند. لازم به یادآوری است همه مدارک نزد روزنامه «شرق» موجود است.

 روند شکل‌گیری پروژه‌های مسکونی نور و یاس چگونه بود؟

دو سال پس از آغاز پروژه آفتاب مجلس در منطقه 2 که بابت هر مترمربع زیربنا حدود 1.5 میلیون تومان از اعضا دریافت شده بود، در اواسط سال 90 نیز این‌بار مدیریت مجلس شورای اسلامی تصمیم به ساخت‌و‌ساز آپارتمان به‌ نام کارکنانش می‌گیرد و آقای «ع.الف» در جلسه‌ای مؤکدا از کارکنان مجلس می‌خواهد با پرداخت 30 میلیون تومان قسط اول، در این پروژه مشارکت کرده و اگر خواستند پس از مدتی امتیاز آن را به دیگران بفروشند و از سودش بهره‌مند شوند. به این منظور، پس از ناکام‌ماندن «ح. ه» بدهکار بانک سرمایه، در تیرماه 91 به گفته «ع. و»، از طریق یکی از مدیران مجلس، پای فردی به نام «م. خ» به مجلس و این پروژه باز می‌شود. او نیز «ع. الف» را به‌عنوان «سرمایه‌گذار و سازنده» به متولیان پروژه معرفی می‌کند. در تاریخ 18 تیرماه سال 91، تفاهم‌نامه شماره 999-592 بین آقایان؛ «ک. ش» و «ع. الف» به‌عنوان طرف اول قرارداد (سازنده) و آقایان؛ «ع. الف» و «ع. و» به عنوان طرف دوم (خریدار) منعقد و به موجب آن، سازندگان متعهد می‌شوند با سرمایه خود نسبت به خرید شش‌دانگ پلاک‌ثبتی 2587/29 واقع در سوهانک که متعلق به «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» است، اقدام کنند. «پس از خرید زمین» و اخذ پروانه ساخت با سطح اشغال 40 درصد در 25 طبقه، 500 واحد مسکونی با متراژ مفید 50 هزار مترمربع از مجموع واحدهایی که قرار است روی پلاک‌ثبتی فوق‌الذکر احداث شود را حداکثر در 36 ماه پس از دریافت پروانه ساخت (حداکثر سه ماه از تاریخ قرارداد) احداث و به خریداران واگذار کنند. خریداران هم به نمایندگی از سوی مجلس متعهد می‌شوند نسبت به خرید 50 هزار مترمربع بنای مفید مسکونی با قیمت کل صد میلیارد تومان از سازنده اقدام و «پس از اقدامات طرف اول (سازنده) درخصوص خرید زمین»؛ مبلغ 50 میلیارد تومان را در چهار فقره چک به‌صورت؛ 200 میلیارد ریال به ‌موجب چک شماره 659402  قابل وصول «پس از خرید زمین از سوی سازنده و انعقاد مبایعه‌نامه به نام طرف دوم»، 150 میلیارد ریال به موجب چک شماره 659403، قابل وصول«پس از اخذ جواز موقت و شروع عملیات خاک‌برداری» و 150 میلیارد ریال به موجب چک شماره 659404  قابل وصول «پس از انتقال قطعی زمین به نام سازنده و انتقال هم‌زمان سهم‌الشرکه از سند مذکور به نام طرف دوم» و 50 میلیارد تومان الباقی نیز «پس از 12 ماه از شروع عملیات اجرائی پروژه متناسب با پیشرفت آن تا اتمام پروژه در چند مرحله توافقی» در وجه سازنده پرداخت کنند.

در پی این تفاهم‌نامه «ع. الف» با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به کارکنان مجلس اعلام می‌دارد: «در پی تأکید ریاست محترم مجلس مبنی بر تأمین مساکن مناسب برای کارکنان خدوم مجلس، معاونت اجرائی با همکاری و حمایت صمیمانه ناظران و هیئت‌رئیسه محترم و در پی بررسی‌های جامعی که صورت داد، زمین مناسبی را در منطقه سوهانک شناسایی و تفاهم‌نامه‌ای با یکی از سرمایه‌گذاران واجد شرایط جهت خرید زمین و تأمین 50 هزار مترمربع (حدود 450 واحد مسکونی) با شرایط پرداخت اقساطی از قرار هر مترمربع دو میلیون تومان به امضا رسانده است». به موجب این اطلاعیه، از متقاضیان درخواست شده است مبالغ مندرج در اطلاعیه، حداکثر تا تاریخ 31 تیرماه سال 91 به حساب شماره 0108109570001 و ظاهرا حساب دیگری به شماره 0108741123005 بانک ملی شعبه مجلس به نام آقایان «ع. الف».... و «ع. و» واریز شود. ظاهرا پس از مدت کوتاهی، حساب‌های شماره‌های؛ 0109410699000، 0109250347004 و 0216781692008 به نام آقایان ع. الف، م.الف و م.ه نیز اضافه می‌شود.

 چه شد که پای افراد جدید به پرونده خرید زمین از دفتر نشر فرهنگ اسلامی به این پروژه باز شد و بر‌خلاف توافق اولیه برای خرید زمین رفتار شد؟

هنوز یک روز از امضای تفاهم‌نامه بین مجلس و آقایان ک.ش و ع.‌الف سپری نشده، در تاریخ 19 تیر ماه 91 قرارداد میان آقایان ع.‌الف و م.خ به‌عنوان فروشنده و خریداران (آقایان ع.الف و م.ه) منعقد شده است؛ در‌حالی‌که قرار بود سرمایه‌گذاران با سرمایه خود اقدام به خرید زمین کنند و پس از ساخت، مجلس مکلف به خرید بنای ساخته‌شده از سوی این افراد به موجب تفاهم انجام شده بود.به موجب ماده 3 این قرارداد جدید؛ آقایان «ع.‌الف» و «م.‌خ» که از آنها به‌عنوان سازندگان و فروشندگان زمین یاد شده است، متعهد می‌شوند که از تاریخ 15 بهمن 91 حداکثر تا 36 ماه حدود 500 واحد مسکونی جمعا 50 هزار متر مربع به انضمام انباری و پارکینگ‌های مربوطه در پلاک ثبتی یادشده به مساحت 16‌هزارو 831 متر مربع را با شرایط مندرج در این قرارداد احداث کنند و در اختیار خریداران قرار دهند. متقابلا این بار آقایان ع.‌الف و م.ه (مسئول دفتر ع.‌الف) نیز متعهد شده‌اند ضمن «تأمین نقدینگی مناسب و دیگر تسهیلات فراهم‌شده»، از کل مبلغ صد میلیارد تومان، معادل  46 درصد آن را از شروع عملیات خاک‌برداری پروژه در 10 فقره چک و این‌بار به آقایان «ع.‌الف» و «م.‌خ» طرف اول قرارداد «فروشندگان و سازندگان» بپردازند. در این قرارداد بدون اینکه به نحوه پرداخت‌ها اشاره شود، تصریح شده است که «مبلغ 50 درصد از ثمن معامله‌شده از قرار 50 میلیارد تومان پرداخت شد و مورد تأیید فروشنده است»!

بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که این مبلغ در هفت مرحله از سوی «ع.‌الف» و «م.ه» به «م.‌خ» و «ع.‌الف» پرداخت شده است.

 به نظر شما چه ابهاماتی در قرارداد 19 تیر سال 91 وجود دارد؟

در این قرارداد که دقیقا یک روز پس از تفاهم‌نامه 18 تیر 91 به امضا رسیده، ابهامات جدی وجود دارد. نخست آنکه آقای «م.خ» و «ع.‌الف» به‌عنوان یکی از فروشندگان (سازندگان)، جایگزین «ک.‌ش» و آقای «م.‌ه» (رئیس دفتر آقای ع.الف) به‌عنوان یکی از خریداران جایگزین آقای «ع.‌و» یکی از دو عضو هیئت پیگیری و صاحب حساب پروژه سوهانک در بانک ملی مجلس شده است!

دوم آنکه به‌ گفته آقای «ع.‌و»؛ «م.‌ه» در تاریخ انعقاد قرارداد موصوف؛ رئیس دفتر آقای «ع.‌الف» بوده است. سوم آنکه پیرو تفاهم‌نامه فوق، انتظار می‌رفت که این قرارداد هم به امضای آقای «ع.‌و» برسد، حال ‌آنکه نام‌برده مدعی است تا پایان دوره مدیریتش (تاریخ 20/11/91) که با حکم ‌ع.‌الف، «م.‌ه» جایگزین او شده، اساسا از وجود این قرارداد اطلاعی نداشته‌ است! و چهارم آنکه عبارت «طرف اول متعهد می‌شود برای خرید شش‌دانگ پلاک ثبتی 2587/29 ... اقدام کند» در جزء «1» ماده 2 تفاهم‌نامه شماره 999-592 مورخ 18/04/91 و همچنین جزء 2 ماده 3 آن حاکی است که اولا- مجلسیان به‌ دلیل ارتباط با دفتر نشر فرهنگ اسلامی پیشاپیش از مشخصات زمین مطلع بوده‌اند؛ ثانیا- تا تاریخ 18/04/91 زمان امضای تفاهم‌نامه مورخ 18/04/91، هنوز زمین موصوف از سوی (ع.الف) خریداری نشده بود؛ اما در تبصره ذیل ماده یک قرارداد مورخ 19/04/91 که یک روز پس از تفاهم‌نامه به امضا رسیده، چنین قید شده است: «فروشندگان با ابراز اسناد مثبته اعلام کردند که شش‌دانگ پلاک .... واقع ....در مالکیت ایشان قرار دارد»!

 آیا اسناد مثبته‌ای از سوی فروشندگان درباره مالکیت زمین به مجلس ارائه شده است؟

انجام یک معامله صد‌ میلیارد‌تومانی آن‌هم از سوی افراد امین مجلس شورای اسلامی ایجاب می‌کند که ضمن رعایت قوانین و مقررات موضوعه، «مالکیت» فروشنده نیز برای خریدار (امین) کاملا احراز شود. در تبصره ذیل ماده یک قرارداد به تاریخ 19 تیر 91 که به امضای؛ «م.خ» و «ع.‌الف» به‌عنوان فروشنده زمین و «ع.‌الف» و «م.‌ه» و «ش.‌ح» به‌عنوان «داور» رسیده، تصریح شده است: «فروشندگان با ابراز اسناد مثبته اعلام کردند شش‌دانگ پلاک ثبتی .... واقع در ..... سوهانک... پلاک یک در مالکیت ایشان قرار دارد و هیچ‌گونه معارض و مانعی برای ساخت واحدهای مسکونی وجود ندارد»! همان‍‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، فروشندگان زمین با ارائه اسناد اعلام کرده بودند که پلاک ثبتی مورد بحث متعلق به آنها است، دست‌کم تا تاریخ 18/04/91 درباره مالکیت ع.‌الف بر زمین موصوف تردید جدی وجود دارد، با این وصف به نظر می‌رسد در این تاریخ تنها اسناد مثبته‌ای که «ع.‌الف» و «م.‌خ» به خریدار (نمایندگان‌ مجلس) ارائه داده‌اند؛ مبایعه‌نامه شماره 31321 مورخ 05/04/91 است.

 به نظر شما اسناد مالکیت ارائه‌شده چه ابهاماتی دارد؟

نخست آنکه ظاهر مبایعه‌نامه شماره 31321 مورخ 05/04/91 که 14روز قبل از قرارداد مورخ 19/04/91 صدرالاشاره تنظیم شده حاکیست که آقایان؛ «م. چ» و «م. ل» و «ح.م» اعضای هیئت‌مدیره مؤسسه دفتر نشر فرهنگ اسلامی، به نمایندگی از این مؤسسه شش‌دانگ زمین به مساحت 16 هزارو 831 مترمربع از پلاک‌ثبتی 2587/29 واقع در سوهانک را در تاریخ 05/04/91 به قیمت 29 میلیارد تومان به «ع.الف» واگذار و «ع.الف» چک شماره 23803350 مورخ 08/04/91 به مبلغ پنج میلیارد تومان را به‌عنوان بیعانه به فروشنده ارائه داده و مقرر بوده 20 میلیارد تومان را در تاریخ 14/04/91 هنگام تنظیم سند انتقال در دفترخانه اسناد رسمی و چهار میلیارد تومان الباقی را نیز هم‌زمان با تحویل قسمت کارگاهی (سوله‌ها) به فروشنده بپردازد. فروشنده نیز متعهد بوده مورد معامله را در 20/01/91 یعنی یک روز پس از قرارداد مورخ 19/04/91 منعقد شده بین نمایندگان مجلس و «م. خ» و «ع. الف»، به ع.الف تحویل دهد. این در حالی است که برخلاف آنچه که در قرارداد مورخ 19/04/91 و صدها قرارداد منعقده میان نمایندگان و کارکنان مجلس و صدها نفر از افراد متفرقه پیش‌خریدار آپارتمان‌های منتسب به مجلس درج شده، در این بیع‌نامه کوچک‌ترین اثری از نام «م.خ» به‌عنوان مالک زمین وجود ندارد!

سومین نکته این است که با اینکه در جزء «الف» بند «2-1» قرارداد 19/04/91 تصریح شده است که 50 میلیارد تومان از ثمن معامله توسط آقایان (ع.الف) و (م.هـ) به فروشندگان (ع.الف و م.خ) پرداخت گردید و مورد تأیید آنها می‌باشد، لیکن ع.الف به‌عنوان خریدار زمین طرف قرارداد با دفتر نشر فرهنگ اسلامی، به تعهداتش در سررسیدهای تعیین‌شده در مبایعه‌نامه مورخ 05/04/91 (موضوع بند «1-1-4» این گزارش) عمل نکرده و تا زمان انعقاد قرارداد مذکور مورخ 19/04/91 با «ع.الف» و «م. ه»، نه‌تنها قبض و اقباضی صورت نگرفته و «ع.الف» بر زمین موصوف استیلا نیافته بود، بلکه حتی یک ریال نیز بابت این معامله به فروشنده (دفتر نشر و فرهنگ اسلامی) به دفتر نشر فرهنگ اسلامی یعنی فروشنده زمین نپرداخته بود! به بیان دیگر؛ مبلغ پنج میلیارد تومان بیعانه خرید زمین پروژه موصوف که قرار بوده در تاریخ 08/04/91 به حساب فروشنده زمین واریز شود، با 12روز تأخیر و یک روز پس از انعقاد قرارداد مذکور مورخ 19/04/91 میان ع.الف و ع.الف و م.ه و دریافت مبلغ 50 میلیارد تومان (موضوع جزء «الف» بند «2-1» قرارداد 19/04/91) توسط ع.الف و م.خ از آنها و دریافت وجه چک 200 میلیاردریالی شماره 659402 مورخ 20/04/91 عهده بانک ملی شعبه مجلس پرداخت شده توسط «ع.الف و م.ه»، در تاریخ 20/04/91 به حساب فروشنده (دفتر نشر فرهنگ اسلامی) واریز شده است!

چهارم آنکه در زمان امضای قرارداد 19/04/91 میان نمایندگان مجلس و ع.الف و م.خ، ع.الف بابت مبایعه‌نامه زمین دیناری نپرداخته بود و پس از دریافت 50 میلیارد تومان چک از ع.الف و م.ه و نقدکردن چک نقدی 20 میلیاردتومانی شماره 659402 مورخ 20/04/91، مبلغ پنج میلیارد تومان بیعانه و اولین قسط زمین را به دفتر نشر فرهنگ اسلامی می‌پردازد. به عبارت دیگر اولین قسط زمین موسوم به نور سوهانک توسط مجلسیان پرداخته شده است!!پنجمین نکته اینکه ظاهرا به‌موقع عمل‌نکردن «ع.الف» به تعهداتش در بیع‌نامه مورخ 05/04/91، سبب می‌شود تا مبایعه‌نامه قبلی به موجب یک دست‌نوشته عادی در پشت مبایعه‌نامه شماره 31321، در تاریخ 02/05/91 دستخوش تغییر شود. در این دست‌نوشته که در آن از آقایان «م.چ» (با امضا) و «م.ل» (بدون امضا) به‌عنوان فروشنده و از آقای «ع.الف» به‌عنوان خریدار نام برده شده، قیمت مورد معامله از 29 میلیارد تومان به 34 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که در توجیه این افزایش چنین نوشته شده است:«به مناسبت ماه مبارک رمضان از طرف خریدار مبلغ پنج میلیارد تومان طی چهار فقره چک به شماره‌های 33197116 الی 33197119 عهده بانک ... جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت به دفتر نشر و فرهنگ اسلامی هدیه نمود».همچنین از آنجا که در تاریخ 20/04/91 مبلغ پنج میلیارد تومان بیعانه پرداخت شده بود، مقرر می‌شود؛ پنج میلیارد تومان آن بابت پیش فروش 50 واحد آپارتمان به مساحت پنج هزار مترمربع به دفتر نشر و فرهنگ اسلامی کسر شود، چهار میلیارد تومان در تاریخ 20/06/91 هم‌زمان با تحویل زمین، دو میلیارد تومان در زمان فک رهن و 18 میلیارد تومان الباقی نیز در همان‌ روز (02/05/91) با انتقال ملک به صورت وکالتی در دفترخانه رسمی اسناد پرداخت شود.ششمین مورد: با اینکه دست‌کم مبلغ 15 میلیارد تومان از وجه چک شماره 659402 دریافتی از نمایندگان مجلس در اختیار ع.الف بوده، لیکن وی این‌بار نیز خلف‌وعده کرده و در تاریخ 03/05/91 از 15 میلیارد تومان باقیمانده وجه چک شماره 659402 مورخ 20/04/91، مبلغ 14 میلیارد تومان دیگر به حساب فروشنده (دفتر نشر فرهنگ اسلامی) واریز می‌کند. به عبارت دیگر دومین قسط خرید زمین نور سوهانک نیز از محل حساب مجلسیان پرداخت می‌شود!

هفتمین مورد آنکه ظاهرا ناتوانی مجدد «ع.الف» در عمل به تعهدات جدیدش در سررسیدهای تعیین‌شده، باز سبب می‌شود تا بار دیگر در تاریخ 26/05/91 به موجب یک دست‌نوشته عادی دیگر در پشت مبایعه‌نامه موصوف که در آن از آقایان «م. چ» (با امضا) و «م. ل» (بدون امضا) به‌عنوان فروشنده و از آقای «ع.الف» به‌عنوان خریدار نام برده شده است، قیمت مورد معامله از 34 میلیارد تومان قبلی به 44 میلیارد تومان به شرح زیر افزایش ‌یابد که در توجیه این افزایش نوشته شده است؛ «مبلغ ده میلیارد تومان آن هدیه آقای ع.الف به دفتر نشر فرهنگ اسلامی می‌باشد که صرف نشر کلام‌الله مجید و علوم قرآنی خواهد شد و مبلغ 5 میلیارد تومان آن هم بابت پیش‌پرداخت مبایعه‌نامه شماره 31334 مورخ 02/05/91 می‌باشد». از آنجا که (ع.الف) و (م.خ) از ابتدا نیز فاقد هرگونه سرمایه‌ای برای خرید زمین بوده‌اند و طبق یک قرار نانوشته بنا بوده است که کل قیمت زمین از محل وجوه دریافتی از مجلسیان پرداخت شود و وانمود شود که او به عنوان یک سرمایه‌گذار زمین را خریده و با مجلس برای ساخت 500 واحد روی این زمین مشارکت کرده است، سرانجام به‌دلیل ناتوانی او در تأدیه قیمت مورد معامله، به موجب آخرین توافقی که پشت مبایعه‌نامه مورخ 05/04/91 درج شده است (02/05/91)، قیمت مورد معامله از 29 میلیارد تومان به 44 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که کلا به شرح زیر تا پایان سال 1395 پرداخت شده است: همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان در 20/04/91، مبلغ 13میلیارد تومان در 03/05/91، مبلغ دو میلیارد تومان در 05/07/91، مبلغ یک میلیارد تومان در 25/07/91، مبلغ دومیلیارد تومان در 29/07/91، مبلغ یک میلیارد تومان در 27/08/91، مبلغ دو میلیارد تومان در 25/12/91(جمعا مبلغ 26 میلیارد تومان در سال 91)، مبلغ سه میلیارد تومان در 31/06/92، مبلغ 1.5میلیارد تومان در 25/04/92، مبلغ 1.5میلیارد تومان در 25/03/92، مبلغ سه میلیارد تومان در 01/08/92 (جمعا مبلغ 9 میلیارد تومان در سال 92).در سال‌های 94-95 هم جمعا سه میلیارد تومان به‌شرح زیر پرداخت شده است: مبلغ 300میلیون تومان در 10/03/94، مبلغ 600میلیون تومان در 31/03/94، مبلغ 650میلیون تومان در 31/04/94، مبلغ 650میلیون تومان در 22/05/94، مبلغ 150میلیون تومان در 27/03/95 و بابت 650میلیون تومان الباقی قیمت مورد معامله هم سرقفلی یک باب مغازه آقای ع.الف واقع در تجارت جهانی فردوسی در تاریخ 28/12/95 به دفتر نشر فرهنگ اسلامی واگذار شده است.

این درحالی است که «ع.الف» و سایر مجلسیان به موجب چک‌هایی 50 میلیارد تومان پرداخت و با چک‌های دیگری 42 میلیارد تومان الباقی را در قرارداد مورخ 19/04/91، تا تاریخ 15/06/94 به او پرداخته بودند!

  سند تک‌برگی زمین چه زمانی دریافت شد و پروانه ساخت آن در چه تاریخی گرفته شد؟

باید بگویم با وجود اینکه فقط 22 میلیارد تومان اقساط اولیه قیمت زمین نور سوهانک تا تاریخ 05/07/91 آن هم از محل حساب اعضای پروژه مسکونی نور در مجلس شورای اسلامی پرداخت شده بود و هنوز 22 میلیارد تومان باقیمانده از ثمن معامله وصول نشده بود (وصول الباقی از حساب مجلس تا خرداد 95 ادامه می‌یابد)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تاریخ 19/07/91 با دریافت تضمین‌هایی سند زمین موصوف را رسما در دفترخانه اسناد رسمی شماره 1418 شهر تهران به‌نام «ع.الف» انتقال می‌دهد. علاوه بر این، این انتقال در حالی صورت گرفته است که او حتی یک ریال نیز از حساب شخصی خود بابت آن پرداخت نکرده است!

همچنین باوجود اینکه ع.الف و هیئت پیگیری مجلس در قبال خریداران متعهد شده بودند که آپارتمان‌های پیش‌فروش‌شده را در بهمن سال 94 به اعضا تحویل دهند، ع.الف پس از آنکه در آذرماه 1393 سند تک‌برگی شماره 222192  برای پلاک ثبتی 2587/79 را به‌نام خود دریافت کرد، موفق به دریافت پروانه ساخت ملک مذکور در تاریخ 20/04/94 می‌شود!

در تاریخ 18/12/93، به موجب مبایعه‌نامه شماره 11256977، ع.الف 100 سهم از 100 سهم معادل (شش دانگ) زمین مذکور را با قیمت 100 میلیارد ریال به‌نام ع.الف و م.ه انتقال می‌دهد!

 چه ابهامات دیگری در مبایعه‌نامه وجود دارد؟