۰ نفر

موافقت مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مدیریت پسماند پرتوزا

۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 366690
موافقت مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مدیریت پسماند پرتوزا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از توضیحات سخنگوی سازمان انرژی اتمی با الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی و مدیریت پسماند پرتوزا موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بهروز کمالوندی» در جلسه علنی امروز- دوشنبه- مجلس شورای اسلامی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا گفت: این کنوانسیون هیچ نگرانی برای ما ایجاد نمی‌کند؛ حدود دو سال به صورت مستمر حداقل ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی با مشارکت بخش‌های مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و در در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ارتقای ایمنی چه برای افراد و چه برای محیط زیست و کارکنان تابع استانداردهاست، افزود: حق شرط در این کنوانسیون برای ما محفوظ است و تصویب این کنوانسیون با رأی بالا، پیامی قوی برای کشورهایی است که جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلاح هسته‌ای می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این کنوانسیون موضوعی غیر از ایمنی و محیط زیست مطرح نیست، اظهار داشت: طی بررسی‌ها هیچ ابهامی درباره الحاق ایران به این کنوانسیون باقی نماند؛ ما اکنون هم راکتور قدرت و هم راکتور تحقیقاتی داریم، هم حجم مواد سوخت مصرف شده و پسماند ما در حال افزایش است و حمل و نقل این مواد تابع قوانین است.

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: قطعاً حمل و نقل این پسماندها براساس استانداردها صورت گرفته و قرار نیست در این کنوانسیون حقی از ایران گرفته شود آنچه خواهیم داشت در مجموع مزایا است.

کمالوندی با اشاره به مزایای این الحاق افزود: ارتقای ایمنی برای افراد و محیط زیست و تبادل تجربیات با کشورهای عضو کنوانسیون از مزایای عضویت در این کنوانسیون است؛ حداقل ۴۰ کشور عضو این کنوانسیون وضعیت شبیه ما دارند و ما می‌توانیم از تجربیات هسته‌ای آنها استفاده کنیم.
وی یادآورشد: برخی از کشورهای عضو این کنوانسیون حق شرط‌هایی اعلام کردند ضمن اینکه این امکان را داریم که هر گا تصمیم گیری کنیم با اعلام یک سال قبل از کنوانسیون خارج شویم.

وی با بیان اینکه با عضویت در این کنوانسیون از تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم، افزود: ما از نظر سوخت نیروگاه و سوخت راکتور یک کشور هسته‌ای فعال هستیم اگر این کنوانسیون با رأی بالا تصویب شود این پیام را به دنیا می‌دهد که کسانی که ما را متهم به سلاح هسته‌ای می‌کنند بیهوده گفته و ما چیزی غیر از ایمنی و اطمینان از حفظ محیط زیست را دنبال نمی‌کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن تاکید بر لزوم رعایت استانداردها در نگهداری و حمل سوخت مصرف شده، اظهار داشت: پیوستن به این کنوانسیون پیام قوی است به آنهایی که می‌گویند ایران قواعد بین المللی را درباره فعالیت هسته‌ای قبول ندارد.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حق شرط‌هایی برای پیوستن به این کنوانسیون لحاظ کرده‌ایم کردیم؛ کشورهایی مثل چین و نیوزیلند با حق شرط عضو شدند لذا هیچ مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد. ما با عضویت می‌توانیم از تجارب خوب دنیا استفاده کنیم کما اینکه در این کنوانسیون کشورهایی هستند که فعالیت هسته‌ای‌شان به مراتب کمتر از ما است.
کمالوندی یادآور شد: ما بعد از پیوستن به این کنوانسیون باید گزارشاتی را سه سال یک بار بدهیم که احتیاج به راستی آزمایی ندارد و مثل آژانس نیست. ما با عضویت در این کنوانسیون به ۷۹ گزارش دیگر دسترسی پیدا می‌کنیم.

وی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که از این فرصت تاریخی به خصوص در مقطع فعلی استفاده کند؛ رأی بالا به این کنوانسیون پیام قوی در سطح بین المللی خواهد داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتاً با این لایحه موافقت کردند.