۰ نفر

مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان

۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 355750
مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعداد نمایندگان در حوزه های مختلف انتخابیه مخالفت کردند. طرحی که بر اساس آن تعداد نمایندگان در ۲۷ استان افزایش می یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز-یکشنبه-مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها با ۹۸ رأی موافق، ۱۵۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۷۲ نماینده حاضر مخالفت کردند.

بر اساس این طرح تعداد نمایندگان در ۲۷ استان افزایش می یافت که نمایندگان با این افزایش تعداد مخالفت کردند.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مهم‌ترین موضوعی که در بحث کلیات این طرح مطرح است انطباق آن با سیاست‌های کلی و اصول قانون اساسی است.

 وی با بیان این که مهم‌ترین موضوع امروز بحث جمعیت در حوزه‌های انتخابیه است،  افزود: در حال حاضر در بین دو حوزه انتخابیه که هر کدام یک نماینده مجلس شورای اسلامی دارد شاهد  اختلاف جمعیت چشمگیری  هستیم و متاسفانه در این طرح نیز به این موضوع توجه نشده است.  

سامانی با بیان این که سه عنصر انسانی، سیاسی و جغرافیایی مواردی است که باید در تعیین تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه مدنظر باشد، اظهار داشت: چند سال گذشته دولت لایحه‌ای را برای افزایش ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی آورد که در نهایت مجلس با آن مخالفت کرد، اکنون نیز ما بر این باوریم که باید مسیر این موضوع از طریق دولت و ارائه‌ لایحه حل شود.

محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره کلیات این طرح گفت: نزدیک سه دوره است که در مجلس شورای اسلامی بحث افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه پیگیری می‌شود.

وی افزود: در دوره هشتم از سوی دولت لایحه‌ای ارائه شد که در نهایت به دور نهم مجلس منتقل شد و از آنجا که دولت مسیر لایحه خود را ادامه نداد در قالب طرحی در صحن مجلس مطرح شد که آن زمان نیز با مخالفت روبرو شد.