۰ نفر

گزارش کمیسیون اصل۹۰؛

آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا غیرعمدی بوده/ قصور برخی از واحدها محرز است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 354747
آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا غیرعمدی بوده/ قصور برخی از واحدها محرز است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که حادثه آتش سوزی دو سال گذشته مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیرعمدی بوده اما قصور برخی از واحدهای این مجتمع بر آن محرز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهرام پارسایی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره‌ حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر گفت: حادثه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیر عمدی بوده ولی قصور واحدهای مدیریت، تعمیر و بهره برداری، منابع انسانی، آموزش و آتش نشانی محرز است که برخوردهای لازم انجام شده است.

به گفته‌ وی طبق این گزارش ایمنی، بهداشت و محیط زیست معمولاً از اولویت شرکت‌های خصوصی نیست و ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی در این خصوص نظارت جدی‌تری را اعمال کنند. همچنین توجه به پدافند غیر عامل و مدیریت بحران باید به موضوعات ایمنی و بهداشت و محیط زیست اضافه شود و به آن عنایت ویژه شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر ضرورت اعمال نظارت موثر وزارت نفت و رعایت استانداردهای صنعت نفت در طراحی و ساخت و اجرای طرح‌های پتروشیمی یادآور شد: با تغییر تیم مدیریتی مجتمع در ماههای اخیر توجه ویژه‌ای به مباحث ایمنی شده و اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

وی همچنین گفت: علی رغم وعده‌های اولیه مسئولان هلدینگ مبنی بر بازسازی تاسیسات آسیب دیده ظرف کمتر از دو ماه و با گذشت دو سال از این حادثه هنوز مراحل اجرایی نصب برج تفکیک پارازایلین و مخزن ذخیره نفت آغاز نشده است.

پارسایی همچنین گفت که گزارش‌های واصله حاکی از فعالیت مناسب مجتمع و حتی افزایش تولید و بهبود وضعیت مالی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز که از سوی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس قرائت شد، آمده است:

مستحضرید گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در مورخ ۲۲/ ۱۲/ ۹۵ از تریبون مجلس قرائت شد. گزارش مذکور در مورخ ۲۷/ ۱/ ۹۶ و در اجرای تبصره (۲) ماده ۴۹ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به این کمیسیون ارجاع که اینک گزارش بررسی های بعمل آمده به استحضار می رسد.

در گزارش کمیسیون مذکور به مواردی اشاره و نیاز به بررسی های کارشناسی داشت که می توان موارد زیر را احصاء نمود:

۱. بکارگیری صفحات مسدود کننده غیراستاندارد و دست ساز و پیچ و مهره های نامناسب برای مسدود نمودن دهانه خطوط لوله ورودی و خروجی

٢. کمبود تجهیزات و مواد اولیه مناسب اطفاء حریق اعم از فوم و کمبود فشار آب آتش نشانی مورد نیاز

۳. عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریم مجتمع

٤. کیفیت نامناسب لایه لاستیکی سقف شناور مخازن و سهل انگاری مدیریتی در رفع عیب

۵. عدم اولویت بندی در اطفای حریق

۶. وعده های غیرکارشناسی بازسازی بخش های آسیب دیده در مدت کوتاه

۷. خسارت های سنگین مالی به تأسیسات، دستگاه ها، ماشین آلات و زیانهای وارده ناشی از توقف تولید و عدم النفع

۸. عدم رعایت برنامه ریزی تعمیرات دوره ای تجهیزات

۹. سهل انگاری های مدیریتی در تعمیر پمپ ها

۱۰. عدم رعایت الزامات ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و نصب مخازن

۱۱. سهل انگاری در آموزش و باز آموزی دوره ای منابع انسانی

۱۲. عدم حضور کارشناسان و نیروهای ماهر کارگری در ایام تعطیل

بدنبال حادثه مذکور علاوه بر هیأت اعزامی توسط کمیسیون انرژی، سازمان بازرسی کل کشور نیز تیم کاملی از کارشناسان سازمان و سازمان آتش نشانی را برای بررسی علل حادثه در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا مستقر می نماید و همزمان تیم تحقیق وزارت نفت با حضور کارشناسان وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس مأمور بررسی علل حادثه آتش سوزی می شوند.

بر اساس نتایج گزارش سازمان بازرسی کل کشور، گروه تحقیق وزارت نفت و شرکت بیمه گونینگهام (مشاور بیمه ایران) حادثه آتش سوزی در مجتمع بوعلی سینا غیرعمدی تشخیص داده شده است.