۰ نفر

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد؛

ارسال گزارش محرمانه درباره گرانی‌های اخیر به مسئولان

۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲
کد خبر: 340411
ارسال گزارش محرمانه درباره گرانی‌های اخیر به مسئولان

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که دولت بر دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو سیطره دارد گفت: تلاش‌های برای حل مشکلات عرصه خودروسازی به خصوص پرداخت بدهی‌های قطعه سازان صورت گرفته است اما احتمالاً نتوانند در کوتاه مدت قیمت خودروها را کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کاظم جلالی درباره بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها پیرامون موضوع گرانی‌های اخیر به خصوص در عرصه خودرو و گوشت گفت: مرکز پژوهش‌ها در گذشته درباره وضعیت بازار خودرو بررسی‌هایی انجام داد که طبق آن وضعیت بازار خودرو به میزان زیادی به قیمت ارز برمی‌گردد.

وی توضیح داد: بعد از نوسانات ارزی در کشور و افزایش قیمت شاهد تحولات در بازار ارز بودیم آن هم در شرایطی که گفته می‌شود بسیاری از خودروهای ما بومی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بومی‌ترین خودرو سمند بوده که ۹۳ درصد آن تولید داخلی است و  ۷ درصد بازهم وابستگی وجود دارد. میزان وابستگی سایر خودروها بیشتر است که این به معنای داشتن ارز بری بیشتر می‌باشد.

جلالی با بیان این که خصوصی‌سازی در شرکت‌های خودروسازی به خصوص سایپا و ایران خودرو به معنای واقعی رخ نداده است گفت: دولت در این دو شرکت سیطره دارد که این باعث افزایش هزینه‌های جاری شده است. نمونه بارز آن تعداد پرسنل دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که باعث افزایش هزینه‌های جاری این شرکتها شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بدهکاری زیادی شرکت‌های خودروسازی به قطعه سازان را مشکل دیگر در عرصه بازار خودرو خواند و گفت: بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان وجود دارد البته اخیرا خط اعتباری ۴ هزار میلیارد تومانی تصویب شددر صورتی که اختصاص آن کمکی برای پرداخت مطالبات می‌باشد کما این که این میزان در برابر حجم بدهی‌ها زیاد نیست.

این نماینده مجلس با بیان این که تلاش‌های بسیاری برای حل مشکل خودروسازان شده است گفت: وزیر صنعت هم تلاش‌هایی را انجام داده ولی شاید در کوتاه مدت نتوانند قیمت خودرو را پایین بیاورند ما امیدواریم بتوانیم تعهدات مردم را زودتر انجام دهند.

جلالی در ارزیابی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار دلیل اصلی را سوء مدیریت دانست گفت: ما در کشورمان حدود ۹۷۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف داریم که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار تن تولید داخلی است یعنی ما باید حدود ۲۷۰ هزار تن واردات داشته باشیم که بعد از افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هم بودیم.

وی توضیح داد: با افزایش قیمت ارز تعداد زیادی از دام‌های ما خریداری شدند که به دلیل کم بودن نظارتها از کشور خارج شده‌اند. اخیر گفته شده که ۵۰۰ هزار رأس گوسفند زنده وارد کشور می‌کنند که اینها همه تلاش‌های وزارت کشاورزی برای حل مشکل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که گزارشاتی به مقامات مسئول درباره دلایل گرانی‌های اخیر ارائه شده است گفت: بخش زیادی از این گزارش‌ها طبقه‌بندی و محرمانه بوده که ما به مجلس و مسئولان کشور ارائه کرده‌ایم.