۰ نفر

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

سال 98، سال تحقق دولت الکترونیک باشد

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 334183
سال 98، سال تحقق دولت الکترونیک باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد امام(ره) مردمی و عادلانه کردن اقتصاد بود، گفت: سیاست‌های اصل ۴۴ در همین راستا است اما در مقام اجرا به نتیجه مطلوب نرسید و صنایع و معادن دولتی امروز نه خصوصی هستند و نه دولتی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 16 بهمن ماه) در نطق پیش از دستور گفت: در ایام فاطمیه لازم می دانم شهادت آن بانوی بزرگ عالمین، صدیقه کبری، فاطمه زهرا(س)، دخت گرامی رسول الله(ص) را به ملت عزیز تسلیت و تعزیت عرض کنم و همچنین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را محضر ملت بزرگوار و نمایندگان عزیز تبریک می گویم.

انقلاب اسلامی استبداد آمریکایی را از بین برد و پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه انقلاب عظیم اسلامی در حرکت 40 ساله خود با حوادث مختلف و تحولات گوناگون مواجه شد که حاوی درس های آموزنده برای حرکت خویش است، عنوان کرد: ملت سترگ ایران در 22 بهمن سال 57 کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری وابسته را به نتیجه رساند و با راهنمایی های پیشوای بزرگ انقلاب، حضرت امام(ره) نظام مردمسالاری دینی را جایگزین آن  کرد. این حرکت مهم از بین بردن استبداد آمریکایی و حاکم کردن دموکراسی پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت و به لرزه افتادند از این رو از ابتدای انقلاب تا امروز علیه ملت ایران متحد شدند.

وی افزود: از سوی دیگر انقلاب، ملت منطقه را بیدارتر کرد که نتیجه آن را در تحولات سال های اخیر منطقه می توان دید همچنین مسیر دموکراسی خواهی در داخل عمیق تر شد که این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد و البته باید زمینه های آن را همه دستگاه های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم تر کنند که به چند مورد آن در شرایط فعلی اشاره می کنم.

انتخابات سرمایه بزرگ سیاسی-اجتماعی برای ملت است

دکتر لاریجانی ادامه داد: نخست اینکه انتخابات در این 40 سال سرمایه مهم مردمسالاری دینی بوده است و عملا ملت با انقلاب اسلامی سرنوشت خود را به دست گرفت در حالی که در رژیم شاه، مجلس ملی و سنا وجود داشت اما کالبدهای سیاسی بی جانی بودند که توسط لیست های دربار پر می شدند و مردم در انتخابات نقشی نداشتند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان یادآور شد: اسدالله علم در خاطرات خود می گوید به فلانی گفتم در دوره بعد نماینده فلان شهر خراسان هستی و او تشکر کرد و گفت من تا کنون در آن شهر خراسان نبوده ام و علم حرف زشتی به او می زند و می گوید همینکه می گویم برو پی کارت وقت ندارم لذا نه انتخاب شوندگان نقشی داشتند و نه مردم اقبالی برای حضور در چنین صحنه مضحک سیاسی داشتند.

عادلانه بودن انتخابات در مشارکت سیاسی و نقش بر اساس میزان رأی یک رکن مهم است

وی اضافه کرد: اینک در این 40 سال همه مسئولان ارشد کشور، اعم از رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان ملت و وزرا همگی با رأی مستقیم یا غیرمستقیم ملت انتخاب شده اند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی-اجتماعی برای ملت ماست و باید مستمرا از این سرمایه صیانت و آن را تعمیق بخشید.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه یکی از این اقدامات می تواند بهبود قانون انتخابات باشد چنانچه در سیاست های کلی نظام در بخش انتخابات عادلانه بودن انتخابات یک رکن تلقی شده است، اظهار داشت: عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هرچه بیشتر و نقش داشتن بر اساس میزان رأی که برای تحقق این امر مبنای قانون انتخابات چنانچه تناسبی شود و همه جریان های سیاسی و افراد مستقل بر حسب میزان رأی در سرنوشت انتخابات موثر باشند، از وضعیت فعلی به سیاست کلی نزدیک تر و به مبنای عقلانی سیاست کلی منطبق تر خواهد بود و هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف شدگی نمی کند.

تحقق مردمسالاری دینی نیازمند بردباری سیاسی است

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه نکته دوم این است که برای تحقق مردمسالاری دینی، فضای تحمل و بردباری سیاسی یک ضرورت است، عنوان کرد: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب جریان های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه کردن آن در مسیر دیگر حرکت کردند و از طرف دیگر عناصر فرصت طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند آنقدر تندروانه عمل می کردند که مستمرا باید با دخالت امام و رهبری بستر آرام برای عقلانیت سیاسی فراهم می شد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که این وضعیت همواره در این 40 سال در هر دوره ای به نحوی ادامه داشت، ابراز کرد: زمانی بنی صدر فضا را تند می کرد، زمانی منافقین و گاه گروه های تروریستی یا عناصر فرصت طلب که میدان رقابت سیاسی را به میدان حق و باطل تبدیل می کردند. یکی از هشدارهای شهید مطهری درمورد آفات انقلاب همین رخنه فرصت طلبان در صفوف انقلابیون است که با شعارهای تندتر از انقلابیون مسیر عقلانیت انقلابی را به کشمکش جاهلانه بدل کند.

مارکسیست‌ها و منافقین در ابتدای انقلاب به دنبال رقابت خارج از چارچوب قانون اساسی بودند

دکتر لاریجانی ادامه داد: البته بلوغ انقلاب برخی از این شگردهای عوام فریبانه را رسوا کرده است ولی جریان های سیاسی انقلابی و رسانه های متعهد همچنان باید شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم تر کنند. مسأله اصلی این است که همه جریان های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی رقابت های خود را شکل دهند و نه چارچوب شکن باشند و این همان ستمی بود که مارکسیست ها و منافقین در ابتدای انقلاب به ملت کردند که با چارچوب شکنی به دنبال قدرت بودند و ملت آنها را پس زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با رویکرد عدالتخواهانه یک سره شرایط را به سوی محرومان سوق داد، عنوان کرد: قبل از انقلاب چند شهر را آباد نشان می دادند و بقیه کشور را رها کرده بودند. روستاها بدون امکانات اولیه آب آشامیدنی سالم، برق، راه، تلفن، خدمات بهداشت و امکانات آموزشی بود اما امروز به برکت انقلاب همه روستاها امکانات برق را دارا هستند، از نعمت تلفن و تلفن همراه برخوردارند، خدمات بهداشتی مناسب داشته و راه آسفالته که قبل از انقلاب برای حدود روستاها تنها 200 کیلومتر بود امروز به بیش از 100 هزار کیلومتر راه آسفالته رسیده است که بیش از 500 برابر است.

رویکرد امام(ره) در اقتصاد مردمی و عادلانه کردن آن بود

وی اضافه کرد: امروز بیش از 27 هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند که قبل از انقلاب یک روستا گاز نداشت و تقریبا 95 درصد شهرها از نعمت گاز برخوردارند. خانه های بهداشت روستایی از هزار و 300 عدد به 18 هزار خانه بهداشت رسید. تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستا از 518 عدد به 2 هزار و 673 رسید.

دکتر لاریجانی همچنین تصریح کرد: بعد از انقلاب در توسعه صنایع و معادن گام های بزرگ برداشته شد به طوری که فقط در زمینه پتروشیمی، صادرات کشور 38 برابر شد و ارزش صادرات پتروشیمی 263 برابر و سرمایه گذاری انجام شده 78 برابر پیش از انقلاب است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه رویکرد امام(ره) در اقتصاد مردمی کردن و عادلانه کردن آن بود، اظهار داشت: به همین جهت سیاست های اصل 44 و قانون آن به درستی تدوین شد اما باید پذیرفت این سیاست و قانون با نادرستی در مقام اجرا به نتیجه مطلوب نرسید به طوری که صنایع و معادنی که بر اساس برداشت های اوایل انقلاب به صورت دولتی اداره می شدند و نظمی خاص داشتند با این شرایط نه خصوصی شدند و نه دولتی و در شرایط بی نظمی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: گزارش کمیسیون ویژه مجلس نیز همین امر را نشان می دهد که در خصوصی سازی و اجرای اصل 44 تقریبا در اهداف 8گانه آن، موفق اجرا نشده و این بخش نقطه ضعف است که باید دولت و مجلس همت کنند تا اجرای قانون در مسیر خود قرار گیرد.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: در بعد عدالت علاوه بر رویکرد محرومیت زدایی لازم است اجرای مقررات کشور در شفافیت کامل و پرهیز از زمینه های رانتخواری محقق شود و همچنین با قاچاق که امروز مشکل مهمی برای کشور شده است، مبارزه جدی تر صورت پذیرد.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه تحقق دولت الکترونیک و ایجاد سامانه های متصل به یکدیگر و تصمیمات متناسب با شرایط خود و همسایگان می تواند این مسیر را هموار کند، ابراز داشت: امروز بهترین زمان برای اهتمام به این امر است چرا که زیرساخت های آن فراهم شده است و سال 98 باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا تمام بخش های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند و دخالت های مضر دستگاه ها در زندگی اقتصادی مردم به حداقل برسد و کوچک و چابک شدن دولت از این طریق ممکن می شود و مبارزه با فساد از این طریق محقق می شود.

نقش موثر ایران در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه/ دشمن جرأت تعرض به کشور را ندارد

وی در ادامه با اشاره به سیاست خارجی کشور بعد از انقلاب بیان داشت: در سیاست خارجی، انقلاب اسلامی حفظ امنیت، منافع ملی کشور، استقلال و حمایت از مستضعفان و همکاری با کشورهای اسلامی و همسایه را ارکان خود می دانست و باید افتخار کرد که نظام جمهوری در این بعد تمام تلاش خود را کرد و علیرغم سیاست های استکباری-صهیونیستی و جنگ و ترورها و اقدامات ایذایی ملت ایران با سربلندی دوره چهل ساله را طی کرد و امروز ایران در ایجاد امنیت و ثبات و منطقه نقش موثری را بر عهده دارد و استقلال کشور و تئوری نه شرقی، نه غربی امام(ره) با صلابت محقق شد.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به بازیگری خاص دشمنان انقلاب در هر دوره ای، عنوان کرد: جنگ تحمیلی با دسیسه آنها ایجاد شد و اگرچه صدمات زیادی به ما زد چنانچه بیش از 200 هزار شهید و بیش از هزار میلیارد دلار خسارت مادی بخشی از آن است ولی جمهوری اسلامی درسی به آنها داد که دیگر جرأت تعرض به کشور را نداشته باشند و با مقاومت خود بازدارندگی جدی ایجاد کرد.

وحدت داخلی و مقاومت آگاهانه راه مقابله با تحریم‌های آمریکا است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسأله اتمی علیرغم همه ماجراجویی های آنها، ملت بر این دانش مسلط شد. در فناوری های نظامی به سطوح بالایی از اقتدار دفاعی دست یافت از این رو باید انتظار داشت آنها در مقابل نقاط قوت ایران، آرام ننشینند و یک نمونه آن خروج آمریکا از توافق هسته ای و تحریم ها علیه ایران است.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که پیروزی انقلاب اسلامی در پناه وحدت ملی و تبعیت از راهنمایی های امام(ره) رخ داد، تصریح کرد: این مسیر عزت بخش 40 ساله نیز با همه فراز و فرودهایش با این دو ویژگی به پیشرفت های شگرف رسید. امروز نیز در مقابل تحریم ها و ظلم آمریکا تنها راه موفقیت همین امر است؛ وحدت هرچه بیشتر داخلی و مقاومت آگاهانه و هوشیارانه بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(دامه برکاته).

نگاه طبیبانه، پرهیز از حاشیه سازی ها و دعواهای جناحی راه حل مسائل اقتصادی است

دکتر لاریجانی ادامه داد: حل مسائل اقتصادی امروز که به خاطر تحریم ها شکل دیگری گرفته است، با همین سیاست قرین توفیق خواهد بود؛ داشتن نگاه طبیبانه در این مرحله و پرهیز از حاشیه سازی‌ها و دعواهای جناحی کلید موفقیت این کشور است. از این طریق مقاومت آگاهانه شکل گرفته و دشمن مأیوس می شود؛ حل مسأله از این طریق است نه چانه زنی های متعارف.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با کالبدشکافی دقیق سال های انقلاب دستاوردهای مجاهدانه را قدر نهیم و راه امام(ره) را با جدیت بیشتر طی کنیم.