۰ نفر

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور؛

تفریغ بودجه96 به صورت الکترونیکی تقدیم مجلس شد

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر: 332238
تفریغ بودجه96 به صورت الکترونیکی تقدیم مجلس شد

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور، گفت: گزارش تفریغ بودجه برای نخستین بار در بستر سامانه نظارت الکترونیکی «سنا» به صورت تمام الکترونیک تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، صادق منتی نژاد معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در تشریح مبانی قانونی تهیه گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات، گفت: گزارش تفریغ بودجه در واقع برآیند شفافی از عملکرد مالی دولت در طول یک سال مالی و مهمترین گزارش نظارت مالی کشور محسوب می شود.

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور، با بیان اینکه دیوان محاسبات هر سال در راستای اصل (55) قانون اساسی گزارش تفریغ بودجه را تهیه و مطابق با بند (1) ماده (219) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حداکثر تا پایان دی ماه آن را به مجلس شورای اسلامی تسلیم می کند، افزود: امسال گزارش تفریغ بودجه سال 1396 کل کشور به عنوان بیست و نهمین گزارش تفریغ بودجه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و سومین گزارش در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، در موعد مقرر به مجلس تقدیم شد و رئیس کل محترم دیوان محاسبات کشور در اجرای تبصره (1) ماده (219) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی فردا صبح به مدت یک ساعت چکیده گزارش مذکور را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.

وی ادامه داد: براساس اصل 55 قانون اساسی گزارش تفریغ بودجه باید در دسترس عموم قرار گیرد، لذا پس از ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی نسخه ای از آن در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت که انتظار می رود این گزارش مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل متخصصان نظام برنامه و بودجه کشور اعم از مسئولین اجرایی و مراجع علمی و پژوهشی قرار گیرد.

منتی نژاد با بیان اینکه یکی از تفاوت های عمده گزارش تفریغ بودجه سال 1396 کل کشور با گزارش های تفریغ بودجه سنوات قبل این بوده که برای نخستین بار این گزارش در بستر سامانه نظارت الکترونیکی «سنا» به صورت تمام الکترونیک تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، اظهار داشت: این موضوع علاوه بر افزایش دقت و سرعت تهیه گزارش مذکور، کاهش هزینه تهیه این گزارش را نیز در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت و حجم بودجه شرکت  های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در بودجه کل کشور، برای نخستین بار گزارش تفریغ بودجه آن بصورت جداگانه تهیه و تقدیم مجلس می شود، افزود: لازم به ذکر است در این گزارش به نکات مهمی از منابع و مصارف و چگونگی هزینه کرد اعتبارات شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت پرداخته شده است.

منتی نژاد ادامه داد: به پیوست گزارش تفریغ بودجه سال  1396 کل کشور بالغ بر 1400 فقره گزارش حسابرسی دستگاه های اجرایی سطح ملی و استانی تهیه شده که به همراه این گزارش تقدیم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی آن خواهد شد.

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور، تصریح کرد: باتوجه به مشکلات و نیازهای اساسی جامعه، در گزارش تفریغ بودجه سال 1396 کل کشور مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، به بررسی عملکرد دولت در بخش اشتغال، نرخ ارز، چگونگی روند خصوصی سازی، نحوه ذخیره سازی کالاهای اساسی و تنظیم بازار  و طرح های نیمه تمام پرداخته شده است.