۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

بیشتر رشد هزینه‎های جاری دولت صرف نجومی‎بگیران شد/ تعلق 80 درصدی بودجه به دستگاه‌های دولتی

۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 330037
 بیشتر رشد هزینه‎های جاری دولت صرف نجومی‎بگیران شد/ تعلق 80 درصدی بودجه به دستگاه‌های دولتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه بودجه جاری دولت از دولت یازدهم تا کنون سه برابر شده است گفت:‌ اکثریت افزایش هزینه‌های جاری دولت برای افزایش حقوق نجومی‌بگیران بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بودجه 98  مراحل تصویب خود را سپری می‌کند و از جهاتی مراحل تصویب و اجرائی سازی آن برای مردم بسیار حائز اهمیت شده است؛‌ چرا که مردم یک سال سخت را سپری کرده‌اند حداقل انتظار آنها ملاحظه شان در بودجه 98 است اما برخی اظهار نظرهای سیاسی که نشانه بی توجهی به مسأله اول کشور در این روزها دارد باعث نگرانی برای مردم شده است در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم؛

وی گفت: برخی از مقامات به جای فرا فکنی برای فرار از وضعیتی که اکنون در کشور به وجود آوردند اگر علاقه مند به شفاف سازی هستند پاسخگوی نحوه  استفاده از  حدود 90 درصد بودجه تحت اشراف خود باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حدود 80 درصد از 2831 هزار میلیارد ریال بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی به دستگاه‌های داخل قوه مجریه تعلق می‌گیرد و البته این به ‌جز بخش عمده بودجه‌های استانی و محلی است که بازهم به دستگاه‌های وابسته به قوه مجریه تعلق خواهد گرفت.

حاجی دلیگانی با انتقاد از هیاهوهایی که برخی از مسئولان اجرایی برای 20 درصد بودجه  راه انداخته اند گفت: 20 درصد بودجه سهم تمامی دستگاه‌های  غیر دولتی کشور، از نیروهای مسلح گرفته تا  قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مذهبی و... است بنابراین اگر یک چهارم بودجه اینقدر در معیشت مردم اثر گذار است که از رئیس قوه مجریه گرفته به پائین آن را گوشزد می‌کنند چرا دولت  نسبت به صرفه جوئی و شفاف سازی در مابقی بودجه  که بخش عمده و اصلی  بودجه نیز است بی تفاوت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز اینکه مجلس شورای اسلامی عملاً به بررسی دو سوم بودجه ورود نمی‌کند گفت: بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و برخی نهادها را فقط مجلس تصویب می‌کند در حالی که جزئیات آن مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی با ابراز اینکه شفاف‌سازی‌ که  قانون نیز است عملیاتی نمی‌شود گفت: بر اساس قانون همزمان با ارائه لایحه بودجه باید جداول بدهی‌ها و مطالبات دولت هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما علی‌رغم این که مجلس در آستانه بررسی بودجه سال 98 و تصویب آن است، این جداول از سوی دولت ارائه نشده است.

حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش 90 درصدی بودجه جاری دولت در چند سال اخیر گفت: این در حالی است که بودجه نهادهای فرهنگی در چند سال گذشته نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

* افزایش هزینه‌های جاری دولت برای افزایش حقوق نجومی‌بگیران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتفاد از عدم اجرائی شدن  و تحقق بودجه عمرانی به وسیله دولت گفت:‌ بودجه عمرانی فقط روی کاغذ  62 هزار میلیارد نوشته می شود اما در عمل نصف آن نیز پیاده سازی نمی‌شود.

وی با ابراز اینکه میزان هزینه‌های جاری دولت  در حالی اکنون 210 هزار میلیارد تومان است که قبل از دولت یازدهم  75 هزار میلیارد تومان بوده است گفت: متأسفانه این افزایش سه برابری هزینه جاری به  جهت افزایش حقوق کارکنان دولت نبوده و علت آن افزایش  تصاعدی مدیران حقوق نجومی بگیر بوده است.

حاجی دلیگانی با انتقاد از رواج این فرافکنی ها در جامعه گفت. بر مسئولان نظام واجب شرعی است که از امامین انقلاب اسلامی تبعیت کنند حال اینکه توصیه شان همواره به مسئولان ایجاد رفاه آسایش و امنیت برای مردم بوده است اکنون طبق چه ملاک و معیاری برای فرار از نا کار آمدی ها به فرافکنی به قیمت سلب آرامش و امنیت مردم روی آورده اند.

حاجی دلیگانی با انتقاد از اینکه برخی از جریانات سیاسی حامی دولت در مجلس نیز با اظهارات سیاسی قصد دارند جو مطالبه به حق اقتصادی مردم را خراب کنند گفت: در پاسخ به این افراد بایستی گفت همه اظهار نظرهای سیاسی شما درست اما نماینده محترم ملت برای درد معیشت مردم چه کرده اید آیا یک میلیون از حقوقهای نجومی کم کردید آیا یارانه خانوارهای بالای 5 میلیون را به اقشار ضعیف بازگردانده اید.

وی با اشاره به ضرورت کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: 50 هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی وجود دارد  که مبلغ قابل توجهی است؛ مالیات بر عایدی سرمایه اعم از مالیات گرفتن از افراد واسطه و دلال در موضوعاتی مانند مسکن نیز جز مواردی است که هنوز دغدغه رسیدگی به آن، که از هر جهت به نفع مردم است جز اولویتهای دولتمردان و برخی از نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی نمایندگان به جای اینکه  بلندگو ملت در برابر دولت باشند با ایجاد هیاهوهای سیاسی خواستار انحراف افکار عمومی از دغدغه های اصلی جامعه به دعواهای سیاسی هستند گفت: نقش نماینده مجلس تسکین و رساندن دردهای مردم به قوه مجریه است.

* مسأله اصلی مهم امروز مردم؛ معیشت،‌ اشتغال و تورم افسار گسیخته  

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه آن چیزی که هر روز مردم با آن سرو کار دارند  مسأله معیشت،‌ اشتغال و تورم افسار گسیخته  است گفت: مثلا قیمت گوشت در این مدت دو برابر شده است و برخی از افراد جامعه توانائی خرید ماهیانه آن را هم حتی ندارند؛‌دولت بایستی بر اساس قانون اساسی و حقوق شهروندی ملت ایران نسبت به عملکرد خود در این زمینه پاسخگو باشد و برای فرار از پاسخگویی نباید به مسائل دسته چندم سیاسی روی بیاورد.

وی افزود:  دولت اگر هم توان خود را صرف حل معضلات اقتصادی کند می تواند آن را حل کند کما اینکه در مسأله کنترل بازار طلا و ارز با استفاده از تمامی ظرفیتهای مختلف موفق به کنترل آن شد.

*  عدم درک  دردهای اقتصادی مردم توسط برخی از نمایندگان مجلس

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از نمایندگان در طول دوره نمایندگی اش   به جز اظهارات تنش زای سیاسی دغدغه دیگری ندارند گفت:   برخی از نمایندگان  انگار دردهای اقتصادی مردم  را احساس نمی کنند یا اغراض سیاسی و حزبی نمی‌گذارد که آن را درک کنند؛ حال سؤال این است که  در چنین شرایطی آیا واقعا نیاز بود یک جایی را در مجلس اشغال کنند و بهتر نبود که مجلس را به افراد دغدغه دار نسبت به درد مردم واگذار می‌کردند و  خود به حزب سیاسی خود برای فعالیت سیاسی می‌رفتند.