۰ نفر

ضرورت انتقال آب جنوب به استان‌های مرکزی کشور

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 325975
ضرورت انتقال آب جنوب به استان‌های مرکزی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس گفت: آخرین راه برای تامین آب شرب و تثبیت جمعیت در استان‌های مرکزی، شیرین کردن آب در سواحل جنوبی و انتقال آن به مرکز کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی در رابطه با وضعیت مراتع و جنگل‌های استان مرکزی،گفت: استان مرکزی تقریبا جزو استان‌های نیمه خشک کشور محسوب می‌شود و تراکم جنگل‌های آن استان به خود خود پایین است، اما در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، بسیاری از درختان خشک شده و تعداد آن روز به روز کمتر می‌شود. بهبود وضعیت جنگل‌ها  و منابع طبیعی در استان‌های مرکزی و نیمه خشک کشور نیازمند مطالعه، برنامه ریزی مدون و البته اعتبارات است.  

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان شازند حدود 300 هکتار جنگل با درخت بلوط دارد که تا شعاع 100 کیلومتری آن از این نوع درخت وجود ندارد، این درختان باقی مانده زمانی است که حوزه جنگلی کشور وسیع‌تر بود. جنگل های بلوط این منطقه تنها ذخیرگاه بلوط استان مرکزی است و جزو ذخایر ژنتیکی این استان نیز محسوب می شود.

 ابراهیمی افزود: ایرادات و کم کاری‌های مدیریتی نقش بسیار اندکی در کاهش درختان استان‌های مرکزی کشور دارد چرا که ماهیت خشک و نیمه خشک منطقه و کاهش بارنگی دلیل اصلی کاهش درختان است، توسعه جنگل‌ها به روش‌های دستی و انسانی بسیار هزینه بر و دشوار است و تنها بارندگی می‌تواند جنگل‌ها را احیا کند.

وی با اشاره به ضرورت انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به مرکز کشور اظهار کرد:  خوش‌بختانه از شمال و جنوب به سواحل دریا متصل هستیم به عقیده بنده آخرین راه برای تامین آب شرب و نیاز‌های اساسی کشور، شیرین کردن آب در سواحل جنوبی و انتقال آن به مرکز کشور است.

ابراهیمی در رابطه با توان دولت برای تامین منابع مالی اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور گفت:  با این سبک مدیریت اقتصادی کشور امکان تامین هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای این پروژه بعید و دور از انتظار است چرا که بخش عمده بودجه صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.

انتقال آب به استان‌های مرکزی تنها راه تثبیت جمعیت در پهنه سرزمینی

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:برای مدیریت جمعیت استان‌های مرکزی نیازمند اجرای پروژه انتقال آب شیرین به مرکز کشور هستیم. در حال حاضر جمعیت استان‌های فارس، سیستان بلوچستان رو به کاهش بوهد و مردم به شهر‌های شمال کشور و پایتخت پناه می‌آورند، بی تردید کاهش چشم گیر جمعیت در استان‌های مختلف حاکمیت را با مشکل رو برو خواهد کرد. برای تثبیت حاکمیت در پهنه سرزمین نیازمند ثبات جمعیتی در استان های مرکزی هستیم و انتقال آب به این مراکز تنها راه حل ممکن است.

طرح انتقال آب در اولویت عمرانی کشور قرار بگیرد

 عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس خاطر نشان کرد: طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به مراکز کشور باید زود تر انجام می‌شود که متاسفانه قربانی توسعه عمرانی پایتخت و شهر‌های دیگر شد، در حال حاضر پروژه های بزرگ انتقال گاز از عسلویه  به شمالی ترین مناطق کشور در حال انجام است از طرفی انتقال آب بین حوزه‌‎ای با تمام مشکلات و سختی‌ها اجرا شده است، پس اجرای این پروژه به هیچ عنوان غیر ممکن نبوده و باید در اولویت‌های اصلی کشور قرار بگیرد.