۰ نفر

بررسی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش

۴ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 324521
بررسی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش

میرحمایت میرزاده گفت: در تماسی که با مسئولان مربوطه داشتیم بحث بریدن ترمز و ایست قلبی راننده مطرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح دستور کار جلسه امروز (سه شنبه، 4 دی‌ماه) این کمیسیون، با ابراز تاسف از حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و فوت 8 نفر از آنها، گفت: در تماسی که با مسئولان مربوطه داشتیم بحث بریدن ترمز و ایست قلبی راننده مطرح است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت سایر دانشجویان گفت: سایر دانشجویان در چندین بیمارستان بستری هستند که به فوریت کمیته‌ای در کمیسیون تشکیل و کوچکی نژاد از هیئت‌رئیسه و دهمرده به عنوان رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون مامور شدند بازدید میدانی از محل حادثه واژگونی و همچنین وضعیت دانشجویان آسیب دیده در بیمارستان ها داشته باشند. یکشنبه آتی اولین دستور کار کمیسیون نیز بررسی این موضوع است.

وی با بیان اینکه در نشست امروز گزارش حادثه زاهدان با حضور معاون وزیر، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و معاون پارلمانی بررسی شد، گفت: سه عضو کمیسیون آموزش سفری به زاهدان برای بررسی زوایای پنهان این حادثه داشتند که فیلم و تصاویری از حادثه در اختیار کمیسیون قرار گرفت بر اساس این گزارش مدرسه به طور قطع غیراستاندارد بوده است.

میرزاده یادآور شد: مدرسه قبلی که دانش آموزان در آن تحصیل می‌کردند، دارای مجوز نوسازی آموزش و پرورش بوده که به دلیل اجاره‌ای بودن این مکان و پایان مهلت آن، دانش آموزان به مکان جدید منتقل می‌شوند، البته مدیران مدرسه  طی نامه‌ای به آموزش و پرورش عنوان می‌کنند که قصد تغییر مکان مدرسه را دارند اما منتظر تایید بازرسان نمی‌شوند و در تاریخ 15 آبان به مکان جدید نقل مکان می‌کنند که حدود 320 متر با اداره 2 ناحیه زاهدان فاصله داشته است.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: نیمی از کلاسی که دچار حریق شد با پارتیشن چوبی از دفتر مدیر جدا شده بود و نیمی دیگر از آن نیز به دفتر مدیر اختصاص داشت از سویی  هر فردی برای ورود به کلاس حتما باید کج می‌شد. همچنین کفپوش و موکت‌های آن نیز مندرس بوده است.

وی افزود: در زمان حادثه مربی کلاس نیز وجود نداشت و بر اساس برخی گزارشات که مراجع قضایی باید صحت و سقم آن را تایید کنند مربی دارای شغل دوم یعنی آرایشگر بوده است و در حال حاضر مربی و مدیرمدرسه بازداشت هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: پس از اینکه سه دانش آموز پایه اول و یکی از بچه‌های پیش دبستانی برای برداشت خوراکی خود از کیفشان وارد کلاس می‎شوند، پای یکی از دانش آموزان به این دلیل که چراغ نفتی در مقابل همان در 30 سانتیمتری قرار داده شده است، به چراغ می‌خورد و چراغ جابه‌جا شده و آتش‌سوزی انجام می‌شود که در نهایت اقدام به نجات دانش آموزان می کنند که 4 دانش آموز را از آتش خارج و متاسفانه هر 4 نفر در این حادثه فوت می‌کنند.  

وی افزود: بر اساس این گزارش مدرسه صد در صد غیراستاندارد بوده و سهل انگاری مسئولان، مربی و نیروهای خدماتی به روشنی مشهود و قطعی و همچین عدم نظارت ناحیه آموزش و پرورش نیز مشخص و نقش نظارتی آنها بسیار ضعیف بوده است.

میرزاده ادامه داد: در نهایت مقرر شد روز یک شنبه مسئولان آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه گزارش اقدامات انجام شده بعد از حادثه را به کمیسیون ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی از حضور مسئولان دانشگاه جامعه‌المصطفی در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه به کمیسیون ارائه شد؛ مسئولان انتقاد داشتند که دانشگاه را در ردیف بودجه زیر نظر بخش فرهنگی قرار داده اند در حالی که باید زیر نظر وزارت علوم باشد که مقرر شد این موضوع را بررسی کنیم.