۰ نفر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

نتیجه استیضاح ظریف تا دو هفته آینده مشخص می‌شود

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 319029
نتیجه استیضاح ظریف تا دو هفته آینده مشخص می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که نتیجه استیضاح وزیر خارجه دو هفته آینده مشخص می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی نجفی خوشرودی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز درخواست استیضاح ۲۴ نماینده از وزیر خارجه مطرح شد. نمایندگان استیضاح کننده محورهای استیضاح را بیان کرده و آقای ظریف نیز پاسخ داد. در نهایت قرار شد تا دو هفته آینده نشست‌های مشترکی برای بررسی موضوع برگزار و تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در جلسه امروز درخواست رسیدگی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات آقای ظریف پیرامون پولشویی براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مربوط به رسیدگی از طریق قوه قضاییه نیز مطرح شد. آقای ابطحی نماینده خمینی‌شهر و آقای حسن‌نژاد نماینده جلفا نیز به نمایندگی از درخواست‌کنندگان به طرح موضوع پرداختند. طبق ماده ۲۳۴ کمیسیون امنیت ملی باید ظرف مدت ۱۰ روز نتیجه رسیدگی و وارد بودن درخواست نمایندگان را اعلام کنند که این موضوع نیز ۱۰ روز دیگر مشخص می‌شود.

نجفی با بیان این‌که در این جلسه سوالات تعدادی از نمایندگان از وزیر خارجه نیز مطرح شد، توضیح داد: در ابتدا آقای کواکبیان نماینده تهران و شش نماینده دیگر سوالی پیرامون اصل ماجرای دانمارک و موضع‌گیری برخی کشورهای اروپایی در شرایط کنونی را مطرح کردند. آقای ظریف در پاسخ تاکید کرد که بررسی و ارزیابی این اتفاق همچنان در دستور کار قرار دارد. این اتفاق مشکوک است و مورد تایید مقامات نظام نیست.

وی ادامه داد: قرار شد نماینده سوال کننده در خصوص قانع شدن یا نشدن نظرش را بعدا اعلام کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه جلسه آقای پژمانفر نماینده مشهد سوالی درباره وضعیت شیعیان در نیجریه مطرح کرد و در پاسخ وزیر خارجه مواضع دیپلماتیک را تشریح نمود و بر هماهنگی دستگاه‌ها تاکید کرد در نهایت آقای پژمانفر قانع نشد.

وی افزود: آقای کرد نماینده خاش نیز سوالی درباره دیپلماسی ایران در روابط کشورهای همسایه و شرق و جنوب شرق آسیا پرسید که در پاسخ آقای ظریف رایزنی‌ها و تلاش‌های وزارت خارجه در روابط با این کشورها را به ویژه درباره پاکستان و از جمله آزادی مرزبانان را تشریح کرد در نهایت آقای کرد از پاسخ‌ها قانع نشد.

نجفی اضافه کرد: آقای لاهوتی نماینده لنگرود سوالی درباره ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی را مطرح کرد که پاسخ‌های آقای ظریف ناظر به این بود که وزارت خارجه تسهیل‌کننده روابط خارجی است و مسئولیت هماهنگی و زمینه‌سازی را به عهده دارد، لذا مقابله با تحریم و پایش شرایط اقتصادی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت خارجه است. وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، معاونت اقتصادی را ایجاد کرده و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران براساس شاخص‌های اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بعد از این توضیحات آقای لاهوتی از پاسخ‌ها قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سوال بعدی را آقای داداشی نماینده آستارا در خصوص بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت کشورهای همسایه مطرح کرد در پاسخ آقای ظریف به اولویت‌ همسایگان در سیاست خارجی اشاره و تاکید کرد که برهمین اساس مذاکرات متعددی با کشورهای مختلف همسایه داشته‌ایم. روابط ایران با همسایگان به جز معدودی از کشورها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. درباره این سوال قرار شد جلسه مشترکی برای بررسی به این موضوع برگزار شود.

به گفته وی سوال بعدی را ذوالنور نماینده قم درباره اظهارات ظریف پیرامون پولشویی و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. در پاسخ وزیر خارجه با اشاره به نقل ناقض اظهاراتش در دانشگاه تهران تصریح کرد که در آن سخنرانی تاکید کرده که آنچه موجب شد آمریکا به ایران حمله نظامی نکند فرهنگ ایثار و مقاومت مردم و توان دفاعی است که این به معنای نادیده گرفتن توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیست. در نهایت آقای ذوالنور نیز از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع نشد.