۰ نفر

وزارت نفت گازرسانی به روستاهای کوهستانی را جدی بگیرد

۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 315937
وزارت نفت گازرسانی به روستاهای کوهستانی را جدی بگیرد

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان تهیه ذغال از بلوط را چالش عمده جنگل های زاگرس دانست و بر لزوم توجه جدی وزارت نفت به گازرسانی به روستاهای کوهستانی و صعب العبور تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، مجید کیان پور وضعیت جنگل های زاگرس را بحرانی خواند و گفت: متاسفانه بیماری زوال بلوط، آتش سوزی، ریزگردها، ضعف نظارت بر قطع درختان و تهیه ذغال از بلوط حیات جنگل های بلوط زاگرس را تهدید می کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، تهیه ذغال از بلوط را از چالش های جنگل های بلوط دانست و افزود: درختان بلوط زاگرس با ارزش ترین ذخایر جنگلی بلوط در دنیا است؛  عدم تامین حقابه تالاب ها نقش موثری در شیوع ریزگردها و به تبع آن وضعیت نامناسب بلوط ها و جنگل های زاگرس دارد.

ریزگردها حیات درختان بلوط را تهدید می کند

وی ادامه داد: در برخی موارد غلظت ریزگردها به 50 برابر حد مجاز می رسد و این موضوع تبعات زیادی را برای درختان بلوط به همراه دارد در این رابطه می طلبد کانون های انتشار ریزگرد شناسایی و از طریق دیپلماسی قوی کشورهای همسایه را وادار به کاشت نهال و مالچ پاشی کرد.

بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان  پوشیده از جنگل است/50 درصد درختان زاگرس در مقابل ریزگرد مقاوم نیستند

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان  پوشیده از جنگل است و در واقع حدود 50 درصد درختان زاگرس در مقابل ریزگرد مقاوم نیستند و انتشار ریزگردها و بیماری زوال بلوط درختان را تهدید می کند.

 تفاهم‌نامه ویژه ای میان نفت و جهاد کشاورزی برای گازرسانی به روستاهای صعب العبور تدوین شود

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از قطع درختان بی رویه بلوط زاگرس را مستلزم احیا، تخصیص منابع لازم و توجه جدی وزارت نفت به گازرسانی به روستاهای صعب العبور دانست و گفت: باید تفاهم نامه ویژه ای میان وزارت نفت و وزارت جهاد کشاورزی برای گازرسانی به روستاهای کوهستانی و صعب العبور تدوین و سرانه آنها باید به گونه ای تامین شود که امر گازرسانی به این مناطق برای جلوگیری از قطع درختان به درستی انجام شود.