۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

دولت از این پس به متقاضیان تحصیل در خارج ارز ندهد

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۱۸
کد خبر: 313687
 دولت از این پس به متقاضیان تحصیل در خارج ارز ندهد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون معتقد است دولت از این پس به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند نباید کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید حمایت میرزاده اظهار داشت: باید از دانشجویانی که تا پیش از شرایط کنونی کشور برای تحصیل به خارج رفته اند، حمایت کرد، اما از این به بعد اولویت تحصیل داخل کشور باشد.

وی گفت: این انصاف نیست برای رشته های دانشگاهی که در داخل کشور دانشگاه های معتبری دارد، جوانان خارج را ترجیح دهند و از طرفی دولت به دانشجویان خارج ارز تخصیص دهد.

میرزاده ادامه داد: طبیعی است که نه کشور شرایط پرداخت هزینه آنها را دارد و نه درست است که با وجود مشکلات دارویی، مواد غذایی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه ها، برای دانشجویان خارج از کشور هزینه شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی این توضیح را نیز داد که دولت می تواند برای رشته هایی که در داخل امکان تحصیل آنها وجود ندارد و یا اینکه دولت نیاز به بورسیه در خارج داشته و نیاز به این رشته ها حیاتی است، ارز تخصیص دهد.

وی با بیان اینکه برخی دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه های غیرمعتبر تحصیل می کنند، افزود: حتی برخی افراد به دانشگاه هایی رفته اند که معتبر است اما همان رشته در داخل کشور وجود دارد و از نظر کیفیت نیز بالاتر از آن دانشگاه های خارجی است، پس انصاف نیست که کشور هزینه تحصیل آنها را در خارج از کشور بپردازد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: با مشکلی که برای ارز به طور کلی و ارز دانشجویی به شکل خاص ایجاد شده، برای برخی از خانواده هایی که فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده اند، شرایط بسیار سخت است و باید شرایط کنونی این خانواده ها را درک کرد.

وی گفت: دولت می تواند به دانشجویان خارج از کشور به ویژه رشته های علوم پزشکی کمک کند تا 36 واحد مورد نظر براساس مصوبه شورای علوم پزشکی را بگذرانند و سپس برای بازگشت جایابی شده و بازگردند.

وی افزود: اینکه گفته شود همه باید بتوانند بروند و دولت نیز باید حمایت کند، کمی با شرایط امروز کشور سازگار نیست چون در داخل کشور دانشگاه هایی با کیفیت بالای تحصیلی وجود دارد.

میرزاده با بیان اینکه بسیاری از افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند، توانایی پرداخت هزینه تحصیل فرزندان خود را در دانشگاه های معتبر خارجی دارند، افزود: باید به آنهایی که پیشتر به خارج از کشور برای ادامه تحصیل رفته اند، کمک کرد تا از بحران جدی که امروز ایجاد شده، عبور کنند.

« بسیاری از افرادی که به خارج رفته اند به حساب شرایط ارزی قبل درس می خوانند ولی امروز به بحران جدی برخورد کردند، باید به آنها کمک کرد تا بتوانند حداقل شرایط و واحدهایی که اجازه ورود به کشور را دارد، کسب کنند و پس از بازگشت در دانشگاه های داخلی ادامه تحصیل دهند.»

این نماینده مجلس درعین حال تاکید کرد: از این به بعد نباید به کسانی که می خواهند برای تحصیل به خارج از کشور بروند، اولویت داد ضمن اینکه تضمینی برای بازگشت آنها نیست و باید دید که آیا کشور به رشته ای که تحصیل می کنند نیاز دارد یا خیر، این موارد باید در کنار هم دیده شود تا بتوان تصمیمی درست گرفت.