۰ نفر

پای سیگار به کمیسیون اقتصادی مجلس باز شد

۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 312153
پای سیگار به کمیسیون اقتصادی مجلس باز شد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به نوسانات بالا در بازار سیگار و قیمت‌گذاری‌های اخیر قراراست در کمیسیون اقتصادی بررسی این موضوع را مطرح و پیگیری لازم را خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاه درباره بالا رفتن قیمت سیگار از سوی توزیع‌کنندگان و ضعف نظارت بر آن گفت: پیش از هر چیز برای تنظیم قیمت‌ کالاها نیازمند آن هستیم که بازار رقابتی در کشور ایجاد شود. تا زمانی که ما برای واردات سیگار تعرفه های سنگینی در نظر می‌گیریم  قاعدتا با پدیده قاچاق سیگار مواجه خواهیم بود. چنین وضعیتی برای هر کالایی ایجاد شود؛ یکی از نتایج اصلی آن  ضرر و زیان  تولیدکننده داخلی است.

تنها توزیع کنندگان از افزایش قیمت‌ سیگار سود برده‌اند

وی در ادامه افزود:در این شرایط وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند،  این شبکه توزیع است که سود بسیار می‌برد. علاوه بر آن با افزایش قاچاق سیگار و عدم ورود آن از مبادی اصلی، نظارت از میان می‌رود.  توزیع کنندگان از فرصت استفاده کرده و به دلالی می پردازند و همین موجب فساد در مراودات مالی آنها می‌شود.

قاچاق سیگار، تنها آسیب اقتصادی در پی ندارد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ضعف نظارت تنها آسیب اقتصادی در بر ندارد، تصریح کرد: در این بین کیفیت سیگارها مشخص نیست و شاهد ورود سیگار با کیفیتهای بسیار پایین از طریق قاچاق هستیم.

باید محدودیت‌های واردات سیگار را کم کنیم

وی در ادامه تاکید کرد: برای خروج از چنین وضعیتی چند برنامه باید در نظر گرفته شود. اولین برنامه مربوط به مقابله با قاچاق سیگار است. طبیعتا اگر تعرفه های معمولی برای ورود این کالا به کشور در نظر گرفته شود و سختی و محدودیت‌های آن را کم کنیم؛ حجم سیگار موجود در بازار مشخص می‌شود و برنامه ریزی‌های بعدی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز ممکن‌‌تر می‌شود.

آقاپور با اشاره به اینکه درباره نحوه فعالیت تولید کنندگان سیگار نیز باید تجدید نظر انجام گیرد، گفت: باید مجوز شبکه‌های فروش بیشتر و پیشتر به تولیدگان داخلی داده شود؛ همانند آنچه که در برندهای شکلات مطرح است، به نحوی که این تولیدکنندگان هستند که بازاریابی و توزیع در اختیارشان است. بنابراین باید یک بازاریابی مویرگی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.