۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

استدلال دو نماینده از رای مجلس به CFT

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 305819
استدلال دو نماینده از رای مجلس به CFT

پس از ماه‌ها کش و قوس و حاشیه، سرانجام لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) به تصویب حدود 53 درصد نمایندگان مجلس رسید. لایحه ای که کشمکش های آن از همان آغازین روزهای مطرح شدن استارت خورد و در جلسه امروز مجلس و تا لحظه رای گیری ادامه داشت.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ اما چه استدلالی از رای نمایندگان مجلس به CFT می توان داشت و چه اتفاقی رخ داد که وکلای ملت این رای را در تاریخ به ثبت رساندند؟

در همین رابطه حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید مجلس و نماینده مردم قزوین و آبیک در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین می گوید: در جلسه غیرعلنی که از ساعت 6 صبح برگزار شد، مخالفان و موافقان و کارشناسان در خصوص این لایحه صحبت کردند و به نظر من استدلالی که موافقان و به خصوص کارشناسان موافق داشتند، بسیار قوی تر از استدلال مخالفان بود که به نظر می رسد عامل بسیار مهمی بود که در رای مثبت مجلس به CFT تاثیر گذاشت.  

زرآبادی در ادامه می افزاید: موافقان این لایحه در استدلال های خود از تاریخچه این موضوع گفتند و این موضوع را مطرح کردند که در صورت عدم تصویب CFT چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و باید منتظر چه عواقبی باشیم و در مجموع استدلال هایی که توسط کارشناسان و موافقان مطرح شد، قوی تر از استدلال های مخالفان بود.

وی با اشاره به استدلال مخالفان لایحه CFT مبنی بر مخالفت مقام معظم رهبری با این لایحه می گوید: مخالفان این لایحه با قدرت اعلام می کردند که مقام رهبری با این لایحه مخالف هستند اما پس از اینکه رییس مجلس نامه ای که از دفتر رهبری ارسال شده بود را قرائت کرد، این استدلال کمرنگ شد.

زرآبادی عنوان می کند: در این نامه رهبری اشاره کرده بودند که مخالف نیستند و تصمیم گیری در این رابطه را بر عهده مجلس گذاشته اند که قرائت این نامه هم در رای مثبت پارلمان بسیار موثر بود.

در همین ارتباط سیداحسن علوی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی و نماینده سنندج و کامیاران در مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین می گوید: در بحث CFT  باید کارشناسان برجسته و توانمند که اشراف زیادی بر این مبحث داشتند، هم در مخالفت و هم در موافقت صحبت می کردند و سپس نمایندگان در این رابطه تصمیم می گرفتند که این اتفاق نیفتاد و کارشناسانی که به جلسه غیرعلنی مجلس آمده بودند، بیشتر در موافقت صحبت کردند و فقط چند نماینده در مخالفت صحبت هایی داشتند.

علوی با تاکید بر اینکه باید محاسن و مضار این لایحه به صورت دقیق بررسی میشد، اظهار می دارد: زیرا اگر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم تصویب نمیشد یک سری مشکلات داشت و حالا هم که به تصویب رسیده ممکن است، مشکلات دیگری را به وجود بیاورد و بنابراین باید در دو کفه ترازو این را می سنجیدیم که کدام یک سنگین تر است و کدام یک بهتر می تواند باشد.

وی با بیان اینکه در تو در توی لایه های مختلف CFT مسایل و پیامدهای متعددی وجود دارد، می گوید: ما فقط پوسته و ظاهر را می بینیم، اما اینکه موضوع به درستی حلاجی شود و نمایندگان کاملا وقوف پیدا کنند، مساله ای نبود که درباره آن بتوان به یک جلسه اکتفا کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه CFT با منافع ملی، امنیت ملی و آینده کشور سر و کار دارد، اظهار می دارد: CFT خیلی مسایل عمیق تری دارد که باید مطرح میشد ولی ما فقط به یک سری مسایل اکتفا کردیم و در مجموع جای کار کارشناسی بسیار عمیقی داشت.