۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز حساس مجلس برای بررسی CFT/ تبعات به تصویب نرسیدن یک لایحه چیست؟

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۵
کد خبر: 305569
روز حساس مجلس برای بررسی CFT/ تبعات به تصویب نرسیدن یک لایحه چیست؟

فردا یکی از حساس ترین جلسات مجلس شورای اسلامی است چرا که لایحه CFT به عنوان یکی از چهار لایحه FATF که مخالفانش نام لوایح چهارقلو بر آن گذاشته اند بررسی می‌شود.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ زمزمه های مربوط به این لوایح از حدود یک سال و چند ماه پیش شروع شد و دلیل طرح آن هم تغییر وضعیت ایران در گروه اقدام مالی FATF است؛ همان سازمان غیر دولتی که توسط گروه کشورها G7 برای مقابله با پول شویی تشکیل شد و بعد از حوادث یازده سپتامبر مسئله تأمین مالی تروریسم (CFT) به‌عنوان مسیری تازه برای این سازمان مطرح و این موضوع به‌ عنوان یک مأموریت جدید به آنها محول شد. در سال 2008، مسئله تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای و تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی و اتمی به‌ عنوان دیگر مأموریت‌های این گروه در فهرست کارشناسی‌های FATF قرار گرفت.

سال گذشته در راستای این شفافیت مالی، دولت در لایحه بودجه 97 جدول شماره 17 را حذف کرد، اما اقدامات دولت برای تغییر وضعیت خاکستری ایران در FATF  به این یک گزینه ختم نشد و چهار لایحه پالرمو یا همان «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «لایحه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» نیز برای اصلاح قوانین راهی مجلس شد. لوایحی که به گفته برخی کارشناسان و موافقان این لوایح، تصویبشان می تواند راهی برای ورود ایران به اقتصاد جهانی و مبادلات بانکی باشد. 

بر اساس این گزارش قرار بود لایحه CFT خردادماه امسال در مجلس بررسی شود اما بعد از سر و صدای نمایندگان مخالف به مدت دو ماه مسکوت گذاشته شد. حالا شمارش معکوس برای بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم آغاز شده اما همچنان حاشیه‌ سازی‌ ها در مورد این لایحه ادامه دارد. نمونه بارز این حاشیه سازی ها هم پیامک های ارسالی به نمایندگان مجلس است که برخی از آنها رنگ و بوی تهدید هم دارد. 

زیان های اقتصادی به تصویب نرسیدن FATF

حالا در شرایطی فردا مجلس بررسی این لایحه را در دستور کار دارد که حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تاکید می کند که به تصویب نرسیدن FATF زیان های مالی و اقتصادی برای کشور خواهد داشت. 

به گفته فلاحت پیشه در مورد FATF کمتر به صورت شفاف صحبت می شود و اگر قرار است صحبتی در مورد لوایح FATF مطرح شود، باید دولت و بانک مرکزی صحبت های شفافی در این زمینه داشته باشند. 

آنطور که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، هرگونه مناسبات بانکی قطع می شود و حتی برای سفارتخانه ها هم مشکلاتی به وجود می آید. 

فلاحت پیشه عدم تصویب FATF و CFT را برای آینده اقتصاد کشور خطرناک می داند و اظهار می دارد: به عنوان مثال طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال این هستند که ایران FATF را نپذیرد و یا در صورت پذیرش آن، ایران به عضویت گروه پذیرفته نشود.

این نماینده مجلس معتقد است سخنان متناقضی که در خصوص بحث تصویب و یا عدم تصویب لوایح چهارگانه مطرح می شود، به دلیل عدم اطلاع بسیاری از مردم از این موضوع است و بنابراین مردم باید بدانند که FATF چیست، چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد و اگر به این کنوانسیون های بین المللی نپیوندیم، چه اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ می دهد.

پالس مثبت بررسی CFT به بازار ارز  

 در همین رابطه علیرضا رحیمی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم پایین آمدن نرخ ارز در روزهای گذشته را متاثر از این موضوع می داند که لایحه CFT در دستور کار مجلس قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کند که تصویب این لایحه تاثیر مثبت بیشتری بر ثابت شدن نرخ ارز داشته باشد.

این عضو هیأت رییسه مجلس تاکید می کند که در کنار رأی شورای امنیت به حفظ برجام و نظر مثبت اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، این موضوع که لایحه CFT در دستور کار پارلمان قرار گرفته، موجب کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته شد. 

رحیمی با اشاره به جو مثبت پارلمان در خصوص تصویب CFT امیدوار است که با توجه به جلسات کارشناسی متعددی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور مسئولان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و سایر نهادها برگزار شده، نمایندگان رای مثبت به این لایحه بدهند. 

تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، امیدواری مشابه علیرضا رحیمی دارند و بر این باورند که این بار مجلس رای مثبت به این لایحه خواهد داد. البته اگر مخالفان سرسخت لوایح چهارقلو جار و جنجال در صحن مجلس به پا نکنند و همانند چند ماه پیش جلسه بررسی لایحه CFT را به حاشیه نکشانند.