۰ نفر

موج گرانی و احتکار در بازار لوازم خانگی

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 300195
موج گرانی و احتکار در بازار لوازم خانگی

افزایش قیمت و احتکار لوازم خانگی پس از رشد سرسام آور نرخ دلار به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است. در شرایطی قیمت لوازم خانگی به شدت افزایش یافته که برخی انبارها مملو از این لوازم است و تولیدکنندگان و فروشندگان از ترس افزایش بیشتر قیمت ها و همچنین به دلیل واهمه ای که برای از دست دادن سرمایه خود دارند، حاضر به عرضه محصولات خود در بازار نیستند.

در حالی این اتفاق در بازار لوازم خانگی رخ داده که نوسان شدید قیمت این کالاها و البته کمبود آن، مردم را دچار سرگردانی کرده و به خصوص افرادی که در آستانه آغاز زندگی مشترک هستند و نیاز مبرم به تهیه لوازم خانه دارند، اغلب قادر به خرید و پرداخت هزینه های گزاف آن نیستند.

پس از اعمال تحریم ها و جو روانی ناشی از این موضوع، کارخانه های تولید لوازم خانگی برای تامین مواد اولیه با مشکلات جدی مواجه شده اند و نوسانات قیمت ارز موجب ایجاد این تلقی و تصور در میان تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی شده که اگر محصولات خود را به فروش برسانند، دیگر نمی‌توانند اقدام به تامین مواد اولیه کنند.

بخش دیگری از مشکل موجود در بازار لوازم خانگی به دلیل حضور دلالان و واسطه ها است که از شرایط پیش آمده سوء استفاده می کنند و التهابات بیشتری را در این بازار به وجود می آورند. البته آنچه که به دلالان و واسطه ها اجازه جولان در بازار لوازم خانگی را می دهد، هم جو روانی ناشی از افزایش قیمت ارز و هم نبود سامانه شفاف در این بازار است که متاسفانه دولت همتی برای ایجاد و راه اندازی آن نداشته است.

این در حالی است که از دولت انتظار می رود سامانه شفاف از تولید تا توزیع لوازم خانگی را به وجود بیاورد تا بساط احتکار، قاچاق و دلال بازی از این بازار جمع شود و به این ترتیب تولید تا مصرف این قبیل کالاها کنترل شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس*