۰ نفر

نماینده طرقبه و چناران در مجلس:

موارد نقض قانون توسط رییس جمهور را به هیات رییسه ارائه می‌شود

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 296455
موارد نقض قانون توسط رییس جمهور را به هیات رییسه ارائه می‌شود

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس تاکید کرد که تمام موارد نقض قانون از سوی رییس جمهور به هیات رییسه ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس محمد دهقان با استناد به ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در پایان تبصره این ماده آمده است که چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

دهقان در ادامه افزود: در آیین‌نامه درباره موضوع به منظور محتوای سوال اشاره شده و حتما لازم نیست در عنوان، استنکاف از قانون ذکر شده باشد؛ چنانچه موارد نقض قانون تماماً از طرف نمایندگان در نطق‌های آنها ذکر شد.

وی اظهار داشت: برای مثال استفاده از ارز شناور مدیریت شده خلاف قانون بود؛ همچنین در اجرای ماده 598 قانون مجازات اسلامی آنقدر اهمال شده بود که حتی رییس جمهور درباره آن پاسخ نداد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: 13 ماده اول قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز هیچ‌گاه اجرا نشد و آیین‌نامه‌ای هم برای آن تدوین نشد ضمن این که شورای عالی اشتغال نیز هیچ‌گاه از سوی دولت ایجاد نشد.

دهقان با بیان اینکه در حال حاضر دو راه وجود دارد، گفت: در مرحله اول باید در شرایطی که نمایندگان با سوال از رییس جمهور موافقت کرده‌اند و قانع نشده‌اند آن را استنکاف از قانون از سوی رییس جمهور تلقی کرد و موضوع را به قوه قضائیه فرستاد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: راه دیگر این است که ما برای اعمال نظر شما و کمک به قوه قضائیه پاسخ‌ها و سوالات را دسته‌بندی کرده و تمامی موارد نقض قانون را مشخص کنیم و به هیات رییسه بدهیم و هیات رییسه نیز توجه داشته باشد تا نقش ممیزی ایفا نکرده و حقوق مجلس را ضایع نکند.

گفتنی است در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: در عنوان سوال ذکر نشده که قانون از سوی رییس جمهور اجرا نشده و از این رو ما نمی‌توانیم مشروح مذاکرات را به قوه قضائیه ارسال کنیم، بلکه باید  در عنوان آن دقیقاً استنکاف از قانون ذکر می‌شد.

لاریجانی در عین حال گفت: البته در حال حاضر هنوز این موضوع را رد نکرده و در هیات رییسه بررسی می‌کنیم.