۰ نفر

لاریجانی در پاسخ به تذکر نمایندگان مجلس؛

سوال از رییس جمهور قابل ارجاع به قوه قضاییه نیست/ سوالات مطرح شده صراحت استنکاف یا نقض قانون ندارد

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 296425
سوال از رییس جمهور قابل ارجاع به قوه قضاییه نیست/ سوالات مطرح شده صراحت استنکاف یا نقض قانون ندارد

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نمایندگان مجلس تاکید کرد که سوالات از رئیس جمهور به علت عدم قید نقض قانون در عنوان آن قابل ارجاع به قوه قضائیه نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین،  رییس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده شاهین‌شهر که مدعی نقض قانون توسط رییس‌جمهور و هیات دولت شد و خواستار ارجاع سوال به قوه قضاییه شد، تاکید کرد که در محورهای پنج‌گانه سوال از رییس‌جمهور، استنکاف یا نقض قانون در محورهای سوال به صراحت آورده نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با استناد به ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: تخلفات زیادی در اجرای قانون توسط رییس‌جمهور و هیات دولت رخ داده که نتیجه آن در نارضایتی نمایندگان در جلسه دیروز با رای عدم قانع شدن ظهور کرد.

وی در ادامه افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنامه پنجم توسعه، قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون اقتصاد مقاومتی، قانون کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، اصلاح مجوزهای کسب و کار و  ایجاد دولت الکترونیک توسط دولت و رییس‌جمهور نقض شده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه کمیسیون های متعدد مجلس پیش از این گزارشهایی درباره استنکاف یا نقض قانون توسط رییس‌جمهور و هیات دولت منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر آن دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها هم گزارشهای مشابه داشته‌اند و بنابراین پیشنهاد می‌دهم مجموع این گزارش ها در هم ترکیب شود و موارد نقض و استنکاف دولت و رییس‌جمهور جمع بندی شده و برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: آیا سوال از رییس‌جمهور کار عبثی بود؟

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: اگر در عناوینی که آقایان به عنوان سوال از رییس‌جمهور صراحتا آورده بودند «استنکاف» یا «نقض قانون» آورده شده بود، حرف شما درست بود، اما نمی‌توان مواردی که ذکر کردید را تحت این عنوان مطرح کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شما می‌توانید موارد ذکر شده را مطابق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه عمل کنید، اما در قالب سوال از رییس جمهور نمی‌توانید چنین کنید.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد که سوال از رییس‌جمهور کار عبثی نبود.

سوالات از رییس جمهور قابل ارجاع به قوه قضاییه نیست

در نشست علنی امروز مجلس علیرضا سلیمی نماینده محلات در تذکری با استناد به ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در ماده 52 آیین‌نامه داخلی مجلس، وظایف اقتصادی داخلی و خارجی به کمیسیون اقتصادی سپرده شده است، لذا موضوع گزارش درباره قاچاق کالا و ارز باید در این کمیسیون بررسی می‌شد که گزارشی همه ‌جانبه‌تر نسبت به گزارش کمیسیون صنایع ارائه شود.

سلیمی در ادامه با استناد ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در پایان تبصره این ماده آمده است که چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید در خصوص سوال از رئیس جمهور و نتیجه آن تعیین تکلیف شود، گفت: اگر نقض قانون صورت گرفته باید به آن رسیدگی شود چرا که در حال حاضر هر کس بر اساس برداشت‌های خود اظهارنظر می‌کند که هیات رئیسه مجلس باید این موضوع را سامان دهد.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نخست این نماینده مجلس گفت: قاچاق کالا بیشترین ضربه را به حوزه تولید کشور وارد می‌کند و از این رو موضوع گزارش در این خصوص به کمیسیون صنایع و معادن مجلس سپرده شد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر بعدی نماینده محلات هم گفت: موضوع هیچ کدام از سوالات از رئیس جمهور استنکاف از قانون نبود و صرفاً نمایندگان در نطق‌های خود به نقض قانون اشاره‌هایی داشتند و از این رو به علت عدم عنوان استنکاف یا نقض قانون در موضوع سوال، سوالاتی از رئیس جمهور قابل ارجاع به قوه قضائیه نیست.

رییس مجلس در عین حال تاکید کرد که نمایندگان موارد مد نظر خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.