۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تورم تک رقمی با سفره خانوارها همخوانی ندارد

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 293172
تورم تک رقمی با سفره خانوارها همخوانی ندارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و مسئولان باید آمارهای واقعی را در مورد میزان تورم به مردم اعلام کنند، گفت: نرخ تورم 8.7 درصد که از سوی بانک مرکزی اعلام شده با واقعیت ها و سفره مردم همخوانی و مطابقت ندارد.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: در حال حاضر موضوع مشهود و ملموس در زندگی مردم، تورم دو رقمی است و بنابراین این موضوع که بانک مرکزی در آمارهای خود تورم را تک رقمی اعلام می کند، به معنای پاک کردن صورت مساله و نادیده گرفتن است. 

وی در ادامه افزود: قیمت کالاهای مورد نیاز خانوارها و واقعیت زندگی مردم تورمی بیش از ۸.۷ درصد را نشان می دهد و عدم تطابق آمارها با واقعیت جاری می تواند به اعتماد مردم ضربه بزند. 

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم، میانگین را در نظر می گیرد، گفت: از آنجا که در ماه های اخیر قیمت اغلب کالاها افزایش چشمگیری یافته، برای مردم غیر قابل تصور است که قیمت کالاها فقط 8.7 رشد کرده باشد و از همین رو مردم از این موضوع متعجب هستند. 

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس عنوان کرد: برای اصلاح این وضعیت، دولت باید محل استخراج آمارهای خود در حوزه نرخ تورم را مشخص کند و مستندات خود در این باره را ارایه کند، زیرا وضعیت بازار با آمارهای منتشر شده تفاوت دارد. 

حاجی دلیگانی در پایان اظهار داشت: تسریع در ساماندهی بازار ارز، هدایت صحیح نقدینگی به بخش های مولد اقتصاد، رفع مشکلات نظام بانکی، مدیریت واردات و تقویت بازار سرمایه می تواند در کنترل نرخ تورم تاثیرگذار باشد.