۰ نفر

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی:

امروز مسوولان از قوه قضاییه نمی‌ترسند

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 290518
امروز مسوولان از قوه قضاییه نمی‌ترسند

حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگویی مطرح کرد:

باتوجه به اینکه بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید شده درصورت قانع نشدن دو سوم نمایندگان از پاسخ رییس‌جمهور در صحن علنی، موضوع سوال به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد، دستگاه قضایی اساسا امکان انجام چه اقداماتی را دارد؟ و اینکه انتظار شما چیست؟

ببینید به نظرم، مسوولان این روزها از قوه قضاییه نمی‌ترسند. از خدا هم که ای! مقداری! مسوولان امروز فقط از مردم می‌ترسند و اگر مردم در جریان قرار بگیرند و گوش بدهند، کافی است. درواقع همین که رییس‌جمهور به مجلس بیاید و سوالات نمایندگان مطرح شود و رییس‌جمهور هم جواب بدهد و مردم نیز بشنوند، کفایت می‌کند. مردم امروز سوال می‌کنند این مجلس چه کاره است؟! این مجلس چه هنری دارد؟

چرا فکر می‌کنید مسوولان از مردم می‌ترسند؟! منظورم این است که چرا فکر می‌کنید مسوولانی که تا دیروز از مردم نمی‌ترسیدند، امروز می‌ترسند؟

مردم صاحب مجلس هستند. مردم به این نمایندگان و به رییس‌جمهور رای داده‌اند. مجلس در قانون اساسی در راس امور است و هر آنچه را که بخواهد، می‌تواند انجام دهد. منتها اگر بخواهد. امروز می‌بینید که مجلس از رییس‌جمهور سوال می‌پرسد. آیا نمی‌تواند؟! در هیچ جای دنیا و در قانون اساسی هیچ کشوری، جایگاه مجلس تا این حد قدرتمند و مستحکم نیست. همین مجلس می‌تواند عدم کفایت رییس‌جمهور را اعلام کند. البته در حال حاضر بحث ما این نیست. بحثم درمورد اختیارات قانونی مجلس است. مجلس قدرت بسیاری دارد اما هیچ‌کس نمی‌تواند مجلس را استیضاح یا برکنار کند. این اختیارات مجلس است اما متاسفانه امروز مجلس از امکانات و اختیارات خود به اندازه کافی استفاده نمی‌کند و این روزها کار مجلس رضایت‌بخش نیست. ببینید، ما این روزها در مجلس درباره چه مسائلی بحث کردیم. ما چند روز درباره کودکان حرف زدیم. البته همه این مسائل مهم هستند اما اینها مسائل و مشکلات امروز کشور نیست. امروز مجلس باید محلی باشد که هر روز رییس‌جمهور یا یکی از وزرا و مسوولان بیایند و پاسخگو باشند. اما آنچه این روزها در مجلس پیدا نمی‌شود همین مسوولان هستند.

باتوجه به اینکه اکثریت نمایندگان متقاضی سوال از رییس‌جمهور، اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی و اصولگرایان مجلس هستند و از آنجا که حتی درصورت عدم اقناع دو سوم نمایندگان از پاسخ رییس‌جمهور و ارجاع به قوه قضاییه، عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد، این تصور ایجاد شده که بحث جناحی است و اصولگرایان صرفا می‌خواهند در یک نمایش تلویزیونی در صحن، به دولت فشار بیاورند.

من به سوال شما این‌طور پاسخ می‌دهم. امروز مردم درد دارند یا خیر؟! قاعدتا قبول دارید که دارند. وضعیت اقتصاد کشور بد است یا نه؟! همه می‌پذیرند که اوضاع بد است. مردم در سراسر کشور گله‌مند هستند یا نه؟! طبیعتا می‌دانید که گلایه دارند. مجلس در برابر مردم مسوول هستند یا نه؟! در این شرایط، اگر کسی از رییس‌جمهور سوال نپرسد، می‌گویند مجلس بی‌عرضه است. اگر بپرسد، می‌گویند هدف جناحی است. پس نمایندگان چه کار کنند؟! یک گروه از نمایندگان مجلس پشتیبان رییس‌جمهور هستند، به رییس‌جمهور رای دادند و پرونده‌شان با رییس‌جمهور گره خورده است. نمی‌توانند سوال بپرسند، عیبی هم ندارد. اما آیا دیگران هم نپرسند؟! معلوم است که باید بپرسند و بحث سیاسی هم نیست.

البته منظور این نبود که اگر سوال سیاسی باشد، اتفاق بدی افتاده. به هر حال مجلس و دولت محل سیاست است اما مساله این است که قبول داشته باشند، انگیزه سوال مباحث جناحی بوده و هدف نوعی تقابل با دولت.

هیچ تقابلی نیست. اصلا شما از مردم بپرسید که آیا اگر امروز از رییس‌جمهور سوال بپرسیم، تقابل با دولت است یا نه؟!

این‌طور که در گفته طراحان سوال می‌بینیم، موضوع فراتر از تقابل است. اخیرا آقای ذوالنور که طراح این سوال است مشخصا از واژه «زورآزمایی» برای توصیف فضای سوال از رییس‌جمهور استفاده کرد.

شما با دیگران چه کار دارید. طراح سوال هم آقای ذوالنور نیست. طراح سوال همه هستند. ایشان صرفا امور و کارهای مربوط به سوال را پیش می‌برد. هیچ‌کس طراح این سوال نیست.

بنابراین می‌گویید این فضای تقابلی را قبول ندارید؟

نه، قبول ندارم!

شما هم سوال را امضا کرده‌اید؟

بله. امضا کرده‌ام. ببینید، من قبلا هم این نگاهم درمورد امتناع از ایجاد فضای تقابل با دولت را اثبات کرده‌ام و اتفاقا هزینه سنگینی هم پرداخت کردم. چرا که اولین نفر در سراسر کشور بودم که با موضوع عدم کفایت رییس‌جمهور مخالفت کردم و بعد از من، برخی دنباله این حرف را گرفتند. بنابراین بنده به طرح عدم کفایت و استیضاح رییس‌جمهور اعتقاد ندارم. اعتقاد ندارم که باید رییس‌جمهور و دولت را تضعیف کرد. اعتقاد دارم که نباید چنین رفتاری داشته باشیم و در این برهه حساس این رویه خطرناک است و اگر کسی چنین قصدی داشته باشد، ما نمی‌گذاریم. اما اینکه رییس‌جمهور باید برای سوال نمایندگان مردم به صحن بیاید و پاسخگوی مردم باشد، بحث دیگری است و باید همچنین باشد.

سوال آخر، نمایندگان خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت بودند. اگر ظرف یک ماهی که تا حضور رییس‌جمهور در صحن باقی مانده، شاهد تغییراتی آشکار در ترکیب یا رویکردهای اقتصادی دولت باشیم و تاثیر آن در بازار محسوس باشد، امکان دارد نظرتان برای طرح سوال عوض شود؟

چراکه نه؟! اگر این‌طور باشد که سالبه به انتفاء موضوع خواهد بود. قطعا اگر به جایی برسیم که هر آنچه موضوع سوالات‌مان بوده، تغییر کرده و اوضاع خوب شده، بیکار نیستیم که باز سوال بپرسیم. در آن صورت حتی خوب هم نیست که سوال بپرسیم و نباید هم دست به چنین کاری بزنیم.