۰ نفر

طرح مجلس برای مدیریت ارز مسافرتی +جزئیات

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۴
کد خبر: 288527
طرح مجلس برای مدیریت ارز مسافرتی +جزئیات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طرح پارلمان برای مدیریت بازار ارز مسافرتی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه اختصاص ارز مسافرتی به گردشگران در شرایط فعلی غیرمنطقی است، گفت: ارز دولتی باید در موارد ضروری مانند بیماران، دانشجویان و افرادی که شرایط اضطراری و خاص دارند، اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت در زمینه مدیریت منابع ارزی و همچنین حوزه ارز مسافرتی، مدیریت چندان خوبی نداشته، افزود: اگر کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط عادی بود، پرداخت ارز مسافرتی حتی به گردشگران هم اشکالی نداشت، اما در حال حاضر ما در جنگ اقتصادی قرار داریم؛ لذا در چنین شرایطی باید برای هزینه یک دلار هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید در حوزه ارز مسافرتی مدیریت بهینه داشته باشد، ادامه داد: اینکه ارز مورد نیاز کشور را در اختیار گردشگران به منظور خرید در بازار کشور‌های همسایه قرار دهیم به صلاح کشور نبوده و اجحاف در حق منابع ارزی کشور است.

کبیری با اشاره به سود‌جویی عده‌ای از ارز مسافرتی، اظهار داشت: در حال حاضر برخی سودجویان با تهیه بلیت رفت و برگشت ارزان برای متقاضیان سفر، سود خوبی به‌دست می‌آورند که لازم است دولت اقدامی برای حل این مسئله انجام دهد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون با حضور مسئولان ذی‌ربط موضوع چگونگی تک‌نرخی شدن ارز، مدیریت بازار ثانویه ارز، جلوگیری خروج ارز برای خرید ویلا در کشور‌های اطراف و همچنین موضوع ارز مسافرتی را بررسی کردند، گفت: پیش از مطرح شدن تک‌نرخی شدن ارز، کمیسیون اقتصادی طرحی را برای مدیریت منابع ارزی مطرح کرده بود که با تصمیم دولت عملا طرح مذکور به حاشیه رفت. اما اعضای کمیسیون هنوز این موضوع را دنبال می‌کنند تا مدیریتی در این حوزه ایجاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مصداقی از سودجویی‌های موجود از ارز مسافری، تاکید کرد: در حال حاضر برخی سودجویان با تهیه بلیت رفت و برگشت ارزان برای متقاضیان سفر، سود خوبی از طریق خُرده‌دلالی‌ها به‌دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال این افراد از متقاضیان سفر به ترکیه 500 یورو ارز دولتی دریافت می‌کنند و با صرف هزینه‌های پایین بلیت رفت و برگشت و پرداخت یک میلیون تومان به عنوان مخارج سفر،  4 میلیون تومان سود به‌دست می‌آورند که باید جلوی این سوء‌استفاده‌ها گرفته شود.