۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

مناطق آزاد محلی برای واردات بی‌رویه و قاچاق شده‌اند/ توسعه مناطق آزاد مشروط به رفع اشکالات موجود است

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 288289
مناطق آزاد محلی برای واردات بی‌رویه و قاچاق شده‌اند/ توسعه مناطق آزاد مشروط به رفع اشکالات موجود است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی از مناطق آزاد به محلی برای واردات بی‌رویه کالا و قاچاق تبدیل شده است، گفت: متاسفانه شدت این مشکلات در برخی از مناطق آزاد به حدی زیاد است که به صورت بسیار گسترده‌ای آسیب وارد کرده است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در مورد نامه 13 انجمن و اتحادیه پوشاک در مورد لایحه افزایش مناطق آزاد که آن را به مثابه تیر خلاصی به تولید داخلی ارزیابی کردهاند، گفت: اعتقادم این است که به عملکرد مناطق آزاد اشکالات اساسی وارد است  و دغدغههایی که انجمنها و اتحادیههای پوشاک مطرح کردند، دغدغههای درستی است.

وی در ادامه افزود: باید طوری عمل میشد که مناطق آزاد تبدیل به محلی برای واردات بی رویه و قاچاق کالا نمی شدند که متاسفانه در مورد برخی از مناطق این اتفاق رخ داده و شدت مساله در برخی از این مناطق به حدی زیاد است که به صورت بسیار گسترده ای آسیب وارد کرده است. 

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه بدون شک و تردید اشکالاتی در مناطق آزاد وجود دارد، اظهار داشت: در مورد این موضوع که حوزه فعالیت های اجرایی این مناطق باید اصلاح شود، شکی وجود ندارد، اما سوال اصلی این است که این وضعیت به واسطه عملکرد ضعیف یا عدم وجود قوانین متقن است و آیا باید اصل موضوع کنار گذاشته شود یا باید اصلاحاتی انجام شود؟

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: بنابراین هر چند که وضعیت کنونی مناطق آزاد، وضعیت مطلوبی نیست، اما این موضوع که توسعه مناطق آزاد نداشته باشیم به دلیل اینکه مدیریت خوبی نداریم از نظر ما پذیرفتنی نیست.

پور ابراهیمی با بیان اینکه توسعه مناطق آزاد در کشور بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و یکی از محورهای 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: بنابراین باید حتما توسعه مناطق آزاد انجام شود؛ اما توسعهای که در آن قاچاق صورت نگیرد و صادرات و جذب سرمایهگذاری خارجی اولویتهای نخست باشد. 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه توسعه مناطق آزاد و ایجاد مناطق آزاد جدید شروطی دارد، اظهار داشت: شروط مدنظر این است که کلیه اشکالات قبلی برطرف شود و این مناطق به مناطقی تبدیل شوند که تولید، سرمایهگذاری و اشتغال در آنها انجام شود و بتوانند بر اساس رویکرد منطقی جلو بروند.