۰ نفر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

"نرخ دلار" منابع و مصارف دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
کد خبر: 285398
"نرخ دلار" منابع و مصارف دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین معضلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم نرخ برابری ارز یا همان نرخ دلار است که منابع و مصارف دولت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، غلام‌رضا تاجگردون ‌پیش از ظهر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات بودجه سال 97 کشور، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام و مذاکرات جدید ایران و اروپا بر اجرای بودجه تأثیرگذار بود و از این حیث بودجه سال 97 بودجه خاصی است که در مرحله اجرا کار را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در تصویب بودجه سال 97 شرایط کنونی اقتصاد کشور را در نظر گرفتیم، افزود: در کنترل شرایط عمومی کشور این نکته مهم است که نگذاریم مردم از ما فاصله بگیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ دلار مهم‌ترین فاکتوری است که بر اجرای بودجه توسط دولت تاثیر گذاشته، گفت: افزایش قیمت دلار که برخی می‌گویند به نفع دولت است ذاتا به ضرر دولت و بودجه است.

تاجگردون بیان کرد: مهم‌ترین معضلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم نرخ برابری ارز یا همان نرخ دلار است که منابع و مصارف دولت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه حجم نقدینگی که در جامعه صورت می‌گیرد مشکل دیگری است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، عنوان کرد: سر و صدایی که در ارتباط با موسسات اعتباری پیش آمد و کشور را فلج کرد بانک مرکزی را ناگزیر کرد که پول چاپ کند و با پمپاژ پول به جامعه مشکل سپرده‌گذاران را حل کند و نتیجه آن تورمی است که ایجاد شده و بعدا اثر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظام اجرایی در بودجه 97 با این دو مشکل مهم روبرو است، گفت: به علت شرایط موجود، ما در مجلس قیمت حامل‌های انرژی را افزایش ندادیم اما به علت نرخ برابری ارز و نقدینگی بزرگی که در کشور صورت گرفته است، قیمت سایر خدمات در حال افزایش است.

تاجگردون با اشاره به اختلاف موجود بین منابع و مصارف کشور، بیان کرد: مجموع درآمدهای مالیاتی کشور 140 هزار میلیارد تومان و مجموع درآمدهای نفتی ما 100 هزار میلیارد تومان است این در حالی است که بودجه جاری کشور 293 هزار میلیارد تومان بوده و به همین دلیل مجبور به دادن اسناد خزانه هستیم و راهی جز این هم نداریم.

وی ابراز کرد: برای پایداری وضعیت اقتصادی کشور، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بودجه 97 اعمال کردیم تهاتر 100 هزار میلیارد تومانی از بدهی‌ها بود.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و بهشت در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع دومی که دولت در لایحه آورد و ما با شرایط دیگری اعمال کردیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دادن پول به دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد اشتغال بود که شرایط عمومی کشور امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نداشت و ما نتوانستیم در بودجه 97 این کار را انجام دهیم.

تاجگردون با تاکید بر اینکه در اعمال بودجه و لحاظ قوانین باید حواسمان به مردم باشد، بیان کرد: بر این اساس، پس از بررسی در مجلس مصوب شد که به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، 20 تا 25 درصد اعتبارات عمرانی کشور را سهم دولت برای بحث اشتغال قرار دهیم و در این بخش است که هنر مسئولان استانی در جذب اعتبارات خود را نشان می‌دهد.

وی با انتقاد از عدم جذب تسهیلات اشتغال روستایی، گفت: 1.5 میلیارد دلار اعتبارات اشتغال روستایی پس از مجوز مقام معظم رهبری و برگزاری جلسات متعدد مصوب شد اما متاسفانه نیمی از این مبلغ وارد حساب‌ها شده و پولی که از بانک خارج شده تنها 100 میلیارد تومان است که این خیانت در حق مردم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث یارانه‌ها هم گفت: تامین 42 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها شوخی نیست، به مددجوی کمیته امدادی که نمی‌توان اسناد خزانه داد باید پول نقد دهیم و روز به روز هم تعداد یارانه‌بگیران افزایش می‌یابد به عبارتی در شرایط کنونی کشور، همه تلاش می‌کنند که پول در بیاورند تا حقوق کارمند و یارانه دهیم.
 
تاجگردون با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های اقتصادی ضعیف است، گفت: درآمد سرانه و سرانه سپرده‌گذاری در استان ما ضعیف بوده و نسبت منابع به مصارف بانک‌ها همخوانی ندارد و یکی از دلایل انتخاب علی‌محمد احمدی با یک تیم اقتصادی قوی به عنوان استاندار این بود که نیاز به تحول اقتصادی در استان داشتیم.

وی به عملکرد ضعیف بانک‌های خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و عنوان کرد: بانک‌های خصوصی در استان ما دو برابر بانک‌های دولتی از مردم پول جمع کرده و تنها 10 درصد آن را به استان برمی‌گردانند، همه منابع سررسید شده در همه بانک‌های دولتی استان 290 میلیارد تومان است این در حالی است که یک بانک خصوصی 600 میلیارد تومان از پول مردم را برد و هیچ عملکردی در استان نداشت.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آپارتمان‌هایی که در غرب و شرق تهران بالا می‌آید از همین پولی است که بانک‌های خصوصی از مردم می‌گیرندگفت: این مسائل را به مردم اطلاع‌رسانی کرده و راحت به مردم بگوییم که اگر پولتان را در فلان موسسه غیرمجاز گذاشتید و پول تان سوخت مسئولیتش با خودتان است.

تاجگردون ابراز کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد بدانند که ما نمایندگان و استاندار بیش از آنچه که فکر می‌کنند برای اجرای طرح‌های عمرانی هماهنگی داریم.

معرفی دستگاه‌های اجرایی برتر سال 96 در کهگیلویه و بویراحمد 

حسن نوروزی  نیز در این جلسه با بیان اینکه هشت شاخص ملاک عمل ارزیابی دستگاه‌های اجرایی استان در سال 96 بود، اظهار داشت: جذب اعتبار از ردیف‌های متفرقه و طرح‌های ملی متمرکز از مهم‌ترین این شاخص‌ها بود که سهم استان از این ردیف‌ها و اهمیت دستگاه در این شاخص مد نظر قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی عملکرد فنی دستگاه‌های اجرایی استان، توسعه دولت الکترونیک و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری، اجرای حسابداری تعهدی و اعمال اموال اداری در سامانه‌های سادا و ستاد و حضور در جلسات شورای برنامه‌ریزی و کارگروه‌های ذیل شورا را از دیگر شاخص‌های مدنظر استان در بحث ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد.

وی افزود: واگذاری طرح‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای به بخش خصوصی، عملکرد تسهیلات اشتغال‌زایی از منابع رونق تولید، صندوق توسعه ملی و تبصره‌های اشتغال بودجه سال 96 و میزان تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و سند اقتصاد مقاومتی از دیگر شاخص‌های مدنظر ما در این بحث بود.

نوروزی عنوان کرد: بر این اساس و با بررسی‌های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی، آب و فاضلاب روستایی و جهاد کشاورزی دستگاه‌های برتر استان در شاخص‌های هشت‌گانه بودند.

وی بیان کرد: در سیستم بانکی نیز بانک کشاورزی موفق‌ترین بانک استان بود و در بین شهرداری‌ها، شهرداری باشت به عنوان شهرداری برتر استان در سال 96 انتخاب شد.