۰ نفر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

نقص تعهدات برجام اروپایی بدلیل نداشتن زمان‌بندی

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۴
کد خبر: 283939
نقص تعهدات برجام اروپایی بدلیل نداشتن زمان‌بندی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد درنظر گرفتن زمان‌بندی مشخص از سوی اروپا برای اجرای تعهداتش در قبال تحریم های آمریکا امری ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص تعهدات ذکر شده در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجی ایران و ۱+۴، گفت: در بیانیه مذکور کلیاتی از انتظارات کشورمان مانند تقویت همکاری های بانکی و مالی، تسهیل و فروش محصولات نفت و گاز، بروز رسانی قانون انسداد و غیره از اروپا عنوان شده است که مناسب است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این بین باید یاآور شد که تعهد کمی، مشخص و زمان‌مند از سوی اروپا به کشورمان نسبت به کلیات ذکر شده در بیانیه ارائه نشده است. باید مشخص باشد که مشوق ها و حمایت های اروپا از ایران همزمان با آغاز تحریم های آمریکا شروع خواهد شد یا اینکه از هم اکنون موارد یادشده پیگیری و اجرایی می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی آمریکایی ها بیان می کنند بدنبال کاهش یک میلیون و هشتصدهزار بشکه ای نفت ایران هستند، اروپا نیز باید مشخص کند چطور این موضوع را برطرف می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه اروپایی ها در حال حاضر ملاحظات سه گانه ای را دنبال می کنند، اظهار کرد: در واقع اروپا امیدوار به تنش زدایی با آمریکا است و این نگرانی نیز وجود دارد که کشورمان قربانی این موضوع شود.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه اروپایی ها فقط یکسری توصیه های کلی را برای حمایت از شرکت های خارجی بیان کرده اند و تعهدات عملی را درنظر نگرفته اند، گفت: همچنین اروپا به برجام و کشورمان دیدگاه سیاسی دارد و تبعات امنیتی این موضوع را مدنظر دارد که جای تامل است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس افزود: همچنین باید اذعان کرد اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه مذاکرات همچنان ادامه دارد در واقع از جنبه های مختلف به ضرر است.

ویژگی‌های جدید گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص اجرای برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی اروپا را برای بررسی از وزارت امور خارجه خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: بنابراین می توان گفت که گزارش آتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اجرای برجام با توجه موضوع خروج آمریکا از توافقنامه و تبعات آن و همچنین بسته پیشنهادی اروپا دارای ویژگی های تازه خواهد بود.

شرکت کنندگان در نشست وزیران خارجی ایران و ۱+۴ توافق کردند تا به پیشرفت‌ها (برای حفظ برجام) تحت بازبینی دقیق ادامه دهند و کمیسیون مشترک، از جمله در سطح وزیران کماکان تشکیل جلسه دهد تا تلاش‌های مشترک به پیش رانده شود.