۰ نفر

در نشست کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد:

رصد ثبت سفارشات بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک توسط مجلس و سازمان بازرسی/ شفاف سازی ثبت سفارشات

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۳
کد خبر: 282863
رصد ثبت سفارشات بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک توسط مجلس و سازمان بازرسی/ شفاف سازی ثبت سفارشات

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل تیمی متشکل از سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و این کمیسیون اصل ۹۰ برای حضور در بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک برای رصد و بررسی ثبت سفارشات خبر داد.

بهرام پارسایی در نشست امروز کمیسیون اصل 90 با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای تشکیل نشستی در زمینه بررسی لیست واردات با ارز دولتی گفت: یکی از دلایلی که باعث شد این جلسه را تشکیل دهیم، نظارت بر بانک مرکزی و شبهاتی که در ثبت سفارش ها وجود دارد، بود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت،عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 ادامه داد: از 17 سال پیش بانک مرکزی خود را از حسابرسی توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات محروم کرده است و در این زمینه پرونده ای در کمیسیون اصل 90 باز است.

وی گفت: معافیت بانک مرکزی از بازرسی مغایر با شفاف سازی است و امروز که بحث ارز گسترش یافته است، عدم بررسی ثبت سفارش ها مسئله مهمی است. در این زمینه مکاتباتی با وزارتخانه ها و شرکت ها داشتیم که متاسفانه تاکنون یا پاسخی از این مکاتبات دریافت نکردیم یا پاسخ ها مبهم بوده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دریافت ارز مبادله ای توسط شرکت های خودروساز اظهار داشت: اگر با ارز مبادله ای نرخ کالا افزایش پیدا کند باعث ایجاد شبهاتی در مسیر می شود از سوی دیگر مگر صادرکننده عقل خود را از دست داده است که ارز 8 هزار تومانی خود را 4200 تومان به بانک مرکزی بفروشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: براساس شبهاتی که در ثبت سفارش ها وجود دارد، کمیسیون اصل 90 تصمیم گرفته است تیمی در بانک مرکزی و وزارتخانه های مرتبط با ثبت سفارش مستقر کند تا مسائل را به صورت شفاف احصاء کنند.

سیستم الکترونیکی گمرک اجازه جابه جایی کالا بدون تایید تعرفه آن را نمی دهد

مستوفی معاون فنی گمرک در این جلسه تاکید کرد: تمام کالاهایی که از گمرک وارد کشور می شود به صورت الکترونیکی در دو مرحله مورد استعلام قرار می گیرند بنابراین اگر وزارتخانه شماره تعرفه را تایید نکند سیستم الکترونیکی گمرک اجازه هیچ جابه جایی را نمی دهد.

وی با اشاره به اهمیت سامانه تجارت تاکید کرد: این سامانه باید بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک صورت گیرد که گمرک سهم خود را در تبیین این سامانه انجام داده است و انتظار داریم باقی مسیر نیز عملی شود.

نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر بانک مرکزی مقوله جدا است

فرهمند معاونت پولی بانک مرکزی در خصوص نظارت پذیر نبودن بانک مرکزی گفت: اینکه دیوان محاسبات بر بانک مرکزی نظارت ندارد کذب محض است. دیوان بر بانک مرکزی مستقر است و هر اطلاعاتی که در زمینه ارزی نیاز داشته باشد در اختیار آن ها قرار می گیرد. اما نظارت سازمان بازرسی بر بانک مرکزی مقوله ای جدا است.

واردات بخار شوی با ارز خودرو ثابت نشده است

علی آبادی به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ثبت سفارش برای همه کالاها آزاد است، اظهار داشت: اینکه گفته می شود ارز برای دارو داده شده اما خودرو وارد کرده اند به سال 91 برمی گردد.

وی ادامه داد: وزارت تغییر تعرفه را نمی پذیرد و در سیستم مبادله نمی توان ارز را برای کالایی غیر از ثبت سفارش در نظر گرفت مگر آنکه کالا مشمول ارز مبادله ای شود یا در یک ردیف تعرفه ای قرار بگیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اینکه گفته می شود ارز برای خودرو دریافت شده است اما بخارشوی وارد کرده اند هنوز ثابت نشده است علاوه بر این ثبت سفارش برای همه کالاها آزاد بوده بنابراین ایرادی به این موضوع پذیرفته نیست.

داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تیمی با حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش ها و نمایندگان کمیسیون با حضور در دستگاه های بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مباحث ثبت سفارش را مورد بررسی قرار می دهند و گزارش جامعی در این زمینه به صحن علنی ارسال می شود.