۰ نفر

نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ممنوعیت واردات کالا سیاستی عجولانه است/ این ممنوعیت از تولید داخلی حمایت نمی‌کند

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 282069
ممنوعیت واردات کالا سیاستی عجولانه است/ این ممنوعیت از تولید داخلی حمایت نمی‌کند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس تاکید کرد که ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا موجب افزایش قاچاق و بالا رفتن قیمت ها می شود و به معنای حمایت از کالاهای تولید داخل نیست.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ عبدالرضا هاشم زایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با بیان اینکه با هیچ ممنوعیتی موافق نیست، گفت: ممنوعیتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات 1339 قلم کالا در نظر گرفته موجب افزایش قاچاق و بالا رفتن قیمت ها می شود و حرص و ولع در خانوارها برای مصرف کالاهای خارجی را بالاتر می برد و بنابراین این ممنوعیت نمی تواند به معنای حمایت از کالاهای تولید داخلی باشد. 

وی عنوان کرد: ممنوعیت واردات کالا در این حجم وسیع، اقدام قابل قبولی نیست و نمی تواند موفق باشد. ضمن اینکه منجر به تولید و اشتغال هم نمی شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه افزود: از سوی مسئولان اینگونه عنوان می شود که این ممنوعیت به دلیل مسایل ارزی است ولی اطلاعاتی که به ما رسیده حاکی از آن است که ارزهای بسیاری از کشور خارج شده و به جای آن کالا وارد نشده است. بنابراین اگر هدف از این اقدام، جلوگیری از خروج ارز از کشور است، باید کنترل  بیشتری انجام شود تا اگر افرادی در این شرایط بحرانی، دلار 4200 تومانی از بانک مرکزی می گیرند، به جای آن حتما کالا وارد کنند.

هاشم زایی اعمال ممنوعیت برای واردات 1339 قلم کالا را سیاستی عجولانه است و بدون مطالعه و کارشناسی دانست و اظهار داشت: اعتقاد دارم که اگر انواع و اقسام ممنوعیت ها اعمال نمیشد، قیمت ارز به 8 هزار تومان و 9 هزار تومان نمی رسید و به این شدت گران نمی شد. 

این نماینده مجلس در پایان گفت: زمانی که با ارز به عنوان قاچاق برخورد می شود و فضای پلیسی و بگیر و ببند راه می افتد، نتیجه عکس می دهد.