۰ نفر

چک سفید برای ثبت‌نام در مدارس لاکچری

۹ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 281950
چک سفید برای ثبت‌نام در مدارس لاکچری

سخنگوی کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها حاضرند برای ثبت‌نام فرزندشان در مدارس غیردولتی چک سفید امضا کنند، گفت:‌ در مدارس دولتی اگر خانواده‌ها پولی نپردازند، هیچ مهری مدارس باز نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بعضی اتفاقات در مدارس غیردولتی از جمله دریافت شهریه‌های بالا و اردوهای خارج از کشور بدون مجوز آموزش‌وپرورش اظهار کرد:  برخی اطلاعات ما فقط از تهران است و گاهی تصور می‌شود تهران یعنی تمام ایران البته اینکه در تهران تخلف زیاد و نظارت خیلی کم است و مبالغ زیادی هزینه توسط مدارس گرفته می‌شود و اگر تهران اصلاح شود کل کشور اصلاح می‌شود، کاملا صحیح است.

وی افزود: برخی مواقع موسسان مدارس غیردولتی بیشتر در شهرستان‌ها در حال انجام کار خود مطابق با قوانین هستند اما اینکه دائم اعلام می‌شود در برخی مدارس تهران شهریه‌های نجومی دریافت می‌شود و هیچ  برخوردی هم انجام نمی‌شود، فردی که مبالغ قانونی دریافت می‌کند تصور می‌کند حقش ضایع شده و از الگوی تخلفات تبعیت خواهد کرد.

* نظارت بر مدارسی که فرزندان مسئولان در آنجا درس می‌خوانند دشوار است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نظارت بر مدارس غیردولتی تهران دشوار است و تمام مسئولان فرزندشان در تهران درس می‌خوانند و می‌توانند نقشی در مدارس داشته باشند همچنین بدون در نظر گرفتن ضوابط مجوز  تاسیس مدرسه داده‌اند و برخی مدارس نیز بدون نظارت لازم در حال فعالیت هستند.

میرزاده ادامه داد: مدارس قانونمند و شاخص نیازی به تبلیغات ندارد و مدارسی که دست به تبلیغ می زنند عمدتا تخلفاتی را در فعالیتشان انجام می‌دهند و حرکتشان در مسیر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیست شرایط به گونه‌ای شده است که میدان را به مدارس به اصطلاح تاپ داده‌ایم که  براساس هیچ شاخصی جزو بهترین مدارس نیستند بلکه الگوی غلطی را در جامعه ترویج می‌دهند.

* چک سفید برای ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها تصور می‌کنند هر مدرسه‌ای که بیشتر تبلیغ می‌کند بهترین مدرسه است، عنوان کرد: سوال این است که یک مدرسه باید چه کارهایی انجام دهد که کیفیت لازم را داشته باشد؟ خانواده‌ها مدارسی که نزدیک خانه است را به دلیل اینکه تبلیغات و برنامه‌هایی برای جذب مخاطب ندارند،  نمی‌خواهند و به دنبال مدارسی بسیار دورتر از محل زندگیشان هستند و عمده این مدارس که میان خانواده‌ها طرفدارانی دارند، اعلام می‌کنند ظرفیت برای جذب دانش‌آموز نداریم و خانواده‌ها حاضرند چک سفید بکشند تا مدرسه فرزندشان را ثبت‌نام کند و وقتی شرایط اینگونه باشد کنترل آن دشوار است.

میرزاده در ادامه سخنان خود بیان کرد:‌ آموزش و پرورش در کشور اولویت نیست و اگر در اولویت بود هیچوقت با کسری بودجه که سال‌هاست تکرار می‌شود، مواجه نبود. از همان ابتدا که بودجه بسته می‌شود مطمئنیم آموزش وپرورش کسری خواهد داشت و پولی برای مدارس وجود ندارد و اگر خانواده‌ها پولی نپردازند هیچ مهری مدارس ایران باز نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پس چرا به خانواده‌ها می گویند براساس قانون اساسی آموزش رایگان است؟ گفت: در قانون اساسی آمده است دولت موظف است شرایط آموزش رایگان را ایجاد کند و مشخص است بدون کمک مردم مدارس ادامه حیات نخواهند داشت از سوی دیگر مدارس غیردولتی با تمام خدمات ویژه حق ندارند بالای 10 میلیون تومان هزینه دریافت کنند اما آیا هم‌اکنون اینگونه است؟