۰ نفر

عضو هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران:

تعطیلات تابستانی مجلس لغو شد

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 281198
تعطیلات تابستانی مجلس لغو شد

عضو هیات رئیسه مجلس از لغو تعطیلات تابستانی مجلس و تلاش نمایندگان برای حل مشکلات اقتصادی کنونی کشور در حمایت از دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، احمد امیرآبادی فراهانی در جمع خبرنگاران گفت: تعطیلات تابستانی مجلس که قرار بود در دو هفته آینده باشد، لغو شده است.

امیرآبادی فراهانی با اشاره تصمیم نمایندگان برای استیضاح وزرای اقتصادی دولت اظهار داشت: متاسفانه وزیر امور خارجه در شرایط کنونی در موضوع برجام به یک قمارباخته تبدیل شده است و اگر ما دست وی را نگیریم قطعا همه چیز را خواهد باخت و بنابراین باید به ظریف کمک کنیم.

وی با بیان اینکه دولت تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذاشت، گفت: در شرایط کنونی همه از بین رفته و مشکلات اقتصادی کنونی را رقم زده است. بنابراین در این شرایط اگر دولت برای رفع این معضل هر لایحه ای که به مجلس بیاورد، با تصویب آن به دولت کمک خواهیم کرد.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه FATF گروه اقدام مالی است که 46 شرط برای ایران گذاشته است، عنوان کرد: دولت آن را تبدیل به چهار لایحه کرده است که دو کنوانسیون و دو قانون است. آمارها نشان می دهد در سال های 91 و 92 که FATF ما را در لیست سیاه قرار داده بود و تحریم ها نیز وجود نداشت ما مشکلات بانکی نداشتیم، اما بعد که تعلیق شدیم و تحریم ها هم ایجاد شده بود نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه ر زمان تحریم ها پیوستن به FATF معنا ندارد، گفت:   FATF متشکل از 8 کشور بزرگ دنیا بوده که زیر سلطه آمریکا قرار دارندریال همچنین 28 کشور و 2 نهاد بین المللی منطقه ای نیز عضو آن هستند و بنابراین این سوال مطرح می شود که ما با تصویب آن قرار است در چه مواردی شفاف سازی کنیم.

امیرآبادی فراهانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت می خواهد از سکه هایی که فروخته شده، مالیات بگیرد، افزود: اما قانونی در این خصوص وجود ندارد، بنابراین می تواند لایحه دوفوریتی ارائه دهد و ما هم این لایحه را به تصویب خواهیم رساند.

وی در مورد تاثیر استیضاح وزرای اقتصادی دولت هم گفت: ما باید در این زمینه به افکار عمومی توجه کنیم، ضمن اینکه رییس کل بانک مرکزی در مورد موسسات مالی و اعتباری موفق عمل نکرده است. رهبر معظم انقلاب برای یک خط اعتباری مجوز شرعی دادند اما بانک مرکزی تعلل کرد تا جایی که مالباختگان کاسپین و سایر موسسات مالی به خیابان ها آمدند و هر بار دولت بخش دیگری را مقصر دانست.

این عضو هیئت رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی 25 هزار میلیارد تومان بدهی بانک ها را از بودجه عمومی تامین خواهد کرد؟ اظهار داشت: تامین این میزان بدهی از بودجه عمومی نبوده، بلکه از اعتباراتی است که بانک مرکزی به بانک ها داده است که بعد از پرداخت بدهی های خود به خلق منابع، بدهی خود به بانک مرکزی را پرداخت کنند.

امیرآبادی فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا این اعتراضات می تواند سازماندهی شده باشد، گفت: قطعاً وقتی این فضا در کشور و بستر لازم آماده شده باشد، دشمن نیز روی آن برنامه ریزی می کند، کما اینکه در روز روشن کامیونی در خیابان جمهوری بار آجر خود را خالی می کند و بنابراین قطعاً مسئولان امنیتی باید در این مورد در مجلس پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: البته وقتی حدود 200 نفر از سمت بازار جمع می شوند و با سر دادن شعار و تهدید، مغازه داران را مجبور به بستن مغازه هایشان می کنند، قطعا این اقدام سازماندهی شده است، کما اینکه جان بولتون پیش از این از وقوع اتفاقاتی در تیرماه در ایران خبر داده بود، بنابراین به دلیل رابطه وی با منافقین قطعاً دست آنها و سلطنت طلبان در این آشوب ها دیده می شود.

امیر آبادی فراهانی با غیر قابل قبول دانستن کاهش سرمایه مردم به یک چهارم در یک ماه گذشته اظهار داشت: چرا که از شیب ملایم گذشته و به 90 درجه رو به سقوط رسیده است، بنابراین در این شرایط اگر وزرای اقتصادی استیضاح شوند، فکر و روح جدیدی در دولت دمیده شده و می توان مشکلات اقتصادی کنونی را حل کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه بی تردید ولی الله سیف نمی تواند بانک مرکزی را به خوبی اداره کند، گفت: کما اینکه در کجای دنیا بدون ضابطه یک جوان می تواند 37 هزار سکه بخرد؟! در این شرایط قوه قضائیه درصدد است که گزارش یا شکایتی دریافت کند، هر چند وقتی این قوه به عنوان مدعی العموم به این قبیل موضوعات ورود پیدا می کند، همه سیاستمداران انتقاد کرده و اجازه نمی دهند که به خوبی موضوع را پیگیری کند.