۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

تکیه به منابع آبی تجدیدناپذیر اسف بار است/ مالکان زمین به منابع آب زیرزمینی به عنوان ارث نگاه می‌کنند

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 276776
تکیه به منابع آبی تجدیدناپذیر اسف بار است/ مالکان زمین به منابع آب زیرزمینی به عنوان ارث نگاه می‌کنند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر لزوم بازنگری در پروانه های صادر شده برای حفر چاه گفت: مجوز حفر چاه که برای مالکان زمین ها صادر شده، امکان دسترسی آنها به منابع آب زیرزمینی را فراهم کرده و این افراد به این منابع ملی، به عنوان یک ارث نگاه می کنند.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه تابستان کم آب و خشکی را پیش رو داریم، اظهار داشت: در این شرایط یکی از بهترین جنبه های مدیریت اصولی آن است که در پروانه حفر چاه هایی که قبلا صادر شده بازنگری شود، زیرا این موضوع بی معنی است که مالک یک زمین مجوز حفر چاه گرفته و به منابع آب زیرزمینی دسترسی پیدا کرده و به عنوان یک ارث به آن نگاه کند.

ابراهیمی اجرای آبیاری قطره ای و سایر روش های مدرن آبیاری را از دیگر راههای مدیریت اصولی آب در شرایط خشکسالی امسال دانست و گفت: در سال های اخیر پیشرفت و توسعه آبیاری تحت فشار نسبتا خوب بوده اما مساله این است که باید همزمان با توسعه آبیاری تحت فشار، برداشت آب از سفره های زیرزمینی را هم محدود می کردیم، اما این کار را انجام ندادیم.

وی در ادامه افزود: در عین حال باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، به روش آبیاری قطره ای و سایر مدل های مدرن آبیاری که در دنیا پیاده سازی شده و موفق بوده است، رو بیاوریم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کشورمان در حوزه جغرافیایی مناطق خشک واقع شده است، عنوان کرد: در عین حال باید توجه کنیم که نمی توان برای کل کشور نسخه واحد پیچید و باید برای مدیریت منابع آبی در هر منطقه به آمایش سرزمین و توزیع عادلانه آب اتکا کنیم.

نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه از گذشته های بسیار دور آب یکی از اساسی ترین نیازهای کشور ما بوده و هست، گفت: البته مدیریت منابع آب در گذشته های دور نسبت به شرایط فعلی منطقی تر بوده و مردم ایران برای آب ارزش خاصی قائل بودند. اما از سال ها پیش که به دلیل توسعه صنعتی و کشاورزی، مصرف آب افزایش پیدا کرد، حفظ منابع آب و بهره وری آب به خوب پیش برده نشد و به منابع آبی تجدید ناپذیر تکیه کردیم که این موضوع اسف بار است.

ابراهیمی با بیان اینکه در مهار آب های سطحی هم بسیار ضعیف عمل کرده ایم، تصریح کرد: این موضوع که احداث سدها از نظر فنی و زیست محیطی زیر سوال است بحث جدایی دارد، ولی واقعیت این است که به دلیل فقدان مدیریت اصولی بارش باران 10 تا 15 میلیمتری منجر به راه افتادن سیل در اکثر نقاط کشور می شود.

وی در ادامه افزود: علی رغم اینکه چند سال است وارد بحران آب شده ایم، چه مردم به عنوان مصرف کننده و چه حاکمیت به عنوان سیاستگذاران و برنامه ریزان برای آب آنطور که باید ارزشی قائل نیستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه نباید در کلانشهرها آب شرب با سایر موارد مصرف آب یکی باشد، اظهار داشت: در حالی که در منطقه خشک قرار داریم مانند کشورهای پرباران رفتار می کنیم و بنابراین استفاده از راهکارهایی مانند جریمه مصارف بی رویه و فرهنگ سازی برای جلوگیری از مصارف بی رویه باید در دستور کار قرا بگیرد و با درآمدی که از این منابع حاصل می شود، شبکه های آبرسانی مورد بازسازی جدی قرار بگیرد و از هدررفت بسیار بالای آب جلوگیری شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بخشی از مدیریت غیر اصولی آب در کشورمان ساختاری است، گفت: مدیریت منابع آب به صورت جزیره ای موفق نخواهد بود وباید این مدیریت به صورت منسجم و پیوسته و به شکلی باشد که هم مصرف کننده و هم تولیدکننده منابع آبی را در برداشته باشد و این در حالی است که نحوه ارتباط وزارتخانه های مسئول در این رابطه هم چندان منطقی نیست.