۰ نفر

نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

راه مبارزه با فساد و رانت بسته است/ مجلس گزارش‌های شفافی از عملکرد دستگاه‌ها دریافت نمی‌کند

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 276571
راه مبارزه با فساد و رانت بسته است/ مجلس گزارش‌های شفافی از عملکرد دستگاه‌ها دریافت نمی‌کند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: گزارش‌هایی که وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمان‌ها از عملکرد خود به مجلس ارائه می‌کنند، گزارش‌های شفافی نیست و همین موضوع راه مبارزه با فساد، رانت و شفاف‌سازی را بسته است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با بیان اینکه هنوز پتانسیل شفاف سازی و مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: اگر در ادارات و وزارتخانه‌ها سیستم دستی کار کردن از بین برود و کارها در سیستم اداری یا اتوماسیون انجام شود، می‌توان شفافیت ایجاد کرد و در غیر این صورت راهی برای ایجاد شفافیت وجود ندارد.

سیاوشی با تاکید بر اینکه اجرای دولت الکترونیک راه حلی برای رفع بخشی از معضل‌های جامعه است، گفت: متاسفانه در کشور ما استفاده برخی افراد از رانت، به فساد و عدم شفافیت دامن می‌زند. به عنوان مثال در شرایطی که چند ماه پیش واردات خودروی خارجی ممنوع بود، برخی افراد اقدام به ثبت سفارش کردند و سایر افراد از این فرصت محروم بودند؛ محروم به این معنا که دولت این فرصت را فقط در اختیار افراد خاصی قرار داد و دیگران چنین فرصتی نداشتند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که اگر شرایط و میزان واردات و صادرات تمام کالاها و محصولات شفاف باشد، دیگر دولت نمی تواند فرصت‌های خاصی را برای عده ای که پیوندهای خاصی با بخش دولتی دارند و حتی جزئی از بخش خصوصی نیستند، فراهم کند و اطلاعات ویژه ای را در اختیار این افراد قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه راه مبارزه با فساد، رانت و شفاف سازی بسته است، عنوان کرد: گزارش‌هایی که وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمان‌ها از عملکرد خود به مجلس ارائه می‌کنند، گزارش‌های شفافی نیست. به عنوان مثال در بودجه 97 حداقل در دو ماده از دستگاه‌ها خواسته شده که گزارش‌های عملکرد خود را به صورت شفاف به مجلس ارائه دهند تا نمایندگان بر اساس گزارش‌هایی که دریافت می‌کنند، بتوانند نظارت خود را اعمال کنند، اما نمایندگان مجلس از دریافت چنین گزارش‌هایی ناامید هستند و یا معتقدند که اگر گزارشی هم ارائه شود، دقیق و شفاف نخواهد بود.

سیاوشی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا فرهنگ سازی مبارزه با فساد از طریق تشکل‌های بین المللی انجام می‌شود، گفت: این تشکل‌ها آموزش‌هایی را از سطح آموزش و پرورش و کودکان دبستانی آغاز کرده اند و نتیجه این موضوع خوب بوده و آثار خود را در نسل‌های آینده نشان داده است. به عبارت دیگر گنجاندن فرهنگ سازی مبارزه با فساد در آموزش کودکان بسیار موثر بوده، اما اینکه ما این موضوع را بپذیریم و بتوانیم آن را اعمال کنیم، یک مساله دیگر است.