۰ نفر

کالای مونتاژی را نمی توان کالای ایرانی حساب کرد

۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 276468
 کالای مونتاژی را نمی توان کالای ایرانی حساب کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اغلب کالاها خصوصا آنهایی که از طریق نمایندگی در داخل کشور تولید می شود به صورت مونتاژ هستند و طبیعتا نمی توان بر روی کالای مونتاژی نام ایرانی گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو در خصوص اینکه کالاهای مونتاژ هم جزو اجناس ایرانی هستند، اظهار کرد: اگر کالایی مشابه آن در داخل موجود نباشد و قطعات آن وارد کشور شده و با مونتاژ تبدیل به یک کالا شود تا اندازه ای می توان آن را کالای ایرانی محسوب کرد.

وی افزود: اغلب کالاها خصوصا آنهایی که از طریق نمایندگی در داخل کشور تولید می شود به صورت مونتاژ هستند و طبیعتا نمی توان بر روی کالای مونتاژی نام ایرانی گذاشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قوانینی وضع شده که شرکت هایی که در داخل کشور مشارکت دارند، اگر موجب انحصار نشوند تا 49 درصد یا بیشتر می توانند در داخل دست به تولید بزنند و طبیعتا مورد حمایت قرار می گیرند.

سبحانی فر بیان کرد: وزارت صنعت در خصوص کالاها و مواد اولیه ای که در کشور موجود است و کالاهایی که بایستی وارد شود تفکیک و طبقه بندی صورت داده و تعرفه گذاری خاصی برای آنها درنظر گرفته است.

وی ادامه توضیح داد: سامانه ای در وزارت صنعت راه اندازی شده که در آن کالاهای تولید داخل موجود است تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از کالاهای تولید داخل و کیفیت آنها مطلع شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تشویق تولیدکنندگان برای تولید کالای کاملا ایرانی تصریح کرد: اگر کالایی 80 درصد آن در داخل تولید شود تعرفه بالایی برای آن درنظر گرفته شده تا آن کالا در داخل بازار مصرف پیدا کند و مشابه آن وارد کشور نشود که در واقع این امر به نوعی یک بسته حمایتی و تشویقی محسوب می شود.

سبحانی فر با اشاره به اینکه بنده از مخالفان واردات هستم، تاکید کرد: زمانی که تعرفه کالایی بیش از حد افزایش پیدا می کند، قیمت برخی کالاها نیز در داخل روند صعودی به خود می گیرد چراکه عرضه و تقاضا نامتعادل می شود، در همین راستا باید سامانه ای ایجاد شود که در آن اطلاعات به صورت کامل و شفاف در خصوص کالاهای داخل ثبت شود تا بتوان در خصوص تعرفه تصمیم درست گرفت.