۰ نفر

مهاجرت از روستا امنیت مرز را تهدید می‌کند

۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 275541
مهاجرت از روستا امنیت مرز را تهدید می‌کند

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روستاییان از استان‌هایی مانند خراسان جنوبی مهاجرت کنند علاوه بر حاشیه نشینی، امنیت مرز نیز به خطر می‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی افزود: با تشدید مهاجرت ها شرق کشور خالی از سکنه می شود و دولت برای حفظ امنیت این مناطق باید چندین برابر خرید تضمینی محصول روستاییان هزینه کند. 
وی بیان کرد: مهاجرت روستاییان به شهرها علاوه بر ناامن شدن مرز، موجب پدیده حاشیه نشینی در شهرها و گسترش آسیب های اجتماعی می شود. 
وی گفت: حاشیه نشینی معضلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد و دولت برای مقابله با این معضلات باید چندین برابر هزینه کرده تا آنها را رفع کند. 
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خشکسالی، بی آبی و نبود سرمایه گذاری در خراسان جنوبی موجب مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه شده است و اگر دولت همین امروز به داد مردم برسد، هزینه کمتری پرداخت می کند. 
وی با بیان اینکه در استانی مثل خراسان جنوبی باید حداقل آب شرب در اختیار مردم قرار گیرد ، گفت: وقتی 480 روستای استان شبکه آب آشامیدنی ندارند به طور طبیعی مردم مجبور به مهاجرت هستند. 
عبادی افزود: اهمیت لوله کشی آب به روستاها هنوز برای مسئولان درک نشده و روستاییان آب آشامیدنی و آب برای استحمام ندارند و با این شرایط امکان ماندن مردم در روستا سخت است. 
وی بیان کرد: اگر امروز اقدامی برای حفظ مردم در روستا انجام شود از مهاجرت آنها جلوگیری می شود اما اگر از روستا به حاشیه شهر بروند دیگر به روستا برنمی گردند یا بازگشت آنان بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. 

شغل اصلی مردم استان کشاورزی و دامپروری است 
وی گفت: شغل اصلی مردم روستاهای خراسان جنوبی، کشاورزی و دامپروری است که خشکسالی نزدیک به 20 سال در استان این 2 شغل اصلی مردم را تهدید می کند. 
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی افزود: خشکسالی ها به دلیل پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین است و ادامه دارد لذا باید شغل جایگزین کشاورزی و دامداری برای روستاییان تعریف شود. 
وی اظهار داشت: برای ایجاد مشاغل جایگزین باید زیرساخت های آن ایجاد و به مردم روستا آموزش لازم ارائه شود که صنایع دستی و فرش بهترین مشاغل جایگزین کشاورزی و دامداری است و اگر دولت این تولیدات روستاییان را برای نگهداشت آنها در روستا خرید تضمینی کند کاری بجا و شایسته است. 
عبادی گفت: با ارائه وام، شغل پایدار ایجاد نمی شود و دولت در مناطق کم برخوردار مثل خراسان جنوبی بدون توجه به اصل 44 قانون اساسی زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کرده و صنایع دستی روستاییان را خرید تضمینی کند. 
وی اضافه کرد: هیچ مسئولی نمی تواند در روستاهایی که یک قطره آب برای نوشیدن ندارند، یک شبانه روز زندگی کند و در کشور ما وقتی معضلی به شرایط حاد می رسد به فکر رفع مشکل می رویم که صحیح نیست و امروز در روستاهای استان شرایط حاد است. 

 آب به خراسان جنوبی منتقل شود 
وی گفت: ما نمایندگان به عنوان وکلای مردم در مجلس به دولت نمی گوییم آب را از کجا بیاورید، فقط می گوییم به آب نیاز داریم و دولت باید به هر شکل این آب را به خراسان جنوبی انتقال دهد. 
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو بحث انتقال آب به استان را مطرح کرده و در دوره ای انتقال از سد دوستی را مطرح کردند و امروز خودشان بحث انتقال آب از دریای عمان را مطرح کرده اند. 
وی تصریح کرد: آب لوله کشی در شهرهای استان به دلیل فرسودگی نشتی دارد و هدر می رود که دولت و دستگاه های ذیربط باید این مشکل را رفع کنند چون این منطقه با استان های شمال کشور متفاوت است و یک قطره آب هم نقش حیاتی دارد. 

 قانون منابع طبیعی به اصلاح نیاز دارد 
عبادی قانون فعلی منابع طبیعی را از جمله مشکلات روستاهای استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: چندی پیش اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را به استان آوردیم تا مشکلات استان را از نزدیک ببینند. 
وی افزود: کمیسیون کشاورزی اصلاح قانون منابع طبیعی را در دست بررسی دارد و اصلاح این قانون نقش مهمی در رفع مشکل روستاییان دارد چون مزاحمت برای مردم کاهش می یابد. 
خراسان جنوبی وارد بیستمین سال خشکسالی متوالی شده است، قبل از خشکسالی، سه هزار و 588 روستا در استان وجود داشت که از این تعداد امروز یکهزار و 680 روستا به دلیل خشکسالی و کم آبی خالی از سکنه شده و 47 درصد روستاهای استان در اثر بی آبی از بین رفته است. 
استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.