۰ نفر

حاشیه سازی یک لایحه در صحن مجلس

رسیدگی به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم دو هفته به تعویق افتاد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴
کد خبر: 273357
رسیدگی به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم دو هفته به تعویق افتاد

لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در حالی در مجلس حاشیه‌ساز شد که بعد از کش و قوس های فراوان و نظرات شدید مخالفان و بیان نقطه نظرات موافقان، با رای نمایندگان مقرر شد که رسیدگی به این لایحه دو هفته به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، زمانی که صحن علنی وارد بررسی کلیات لایحه مقابله با تامین مالی ترویسم شد، تعدادی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در با فریادهای بلند خواستار بررسی نشدن این لایحه در مجلس شدند.

این نمایندگان معترض برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کردند و در ادامه علی لاریجانی در خلال این فریادها عنوان کرد که که امکان مسکوت گذاشتن این لایحه طبق این آیین نامه وجود ندارد.

لاریجانی در ادامه گفت: مجلس جای گفت‌وگوست شما نظراتتان را گفتید اجازه دهید که دیگران هم نظراتشان را بگویند. با زور نمی شود نظراتتان را القا کنید. شما نقد و اعتراض دارید بگذارید صحبت شود مجلس جای تضارب آرا است.

بازهم تعدادی از نمایندگان اعتراضاتی را داشتند که لاریجانی اجازه بیان تذکرات و اخطارات را در مجلس داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن نظرات یک موافق و یک مخالف و اصرارهای پی در پی و مکرر نمایندگان جریان های سیاسی مختلف پیشنهاد داد که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت برگشته و پس از چکش کاری و پخته شدن دو هفته دیگر در دستور کار مجلس قرار گیرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

لاریجانی در ادامه افزود: اعلام وصول لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در مورخ ۸ آذر ۱۳۹۶ انجام شد و ۲۵ همان ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد. این کمیسیون سه ماه فرصت داشت که نظرش را اعلام کند اما این کار را نکرد. حتی درخواست تمدید این وقت را هم نداشت. در نتیجه دولت به دلیل ضیق وقت درخواست کرد تا لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی در مهلت قانونی مقرر باید نظر موافق یا مخالفش را رسما اعلام می کرد اگر ملاحظاتی هم داشت باید اعمال می کرد اگر این کار را می کرد امروز راحت‌تر به این لایحه در مجلس رسیدگی می کردیم.

لاریجانی عنوان کرد: هم موافق و هم مخالف لایحه خواستار ارجاع آن به کمیسیون بودند واگر موافق باشید مجلس دو هفته بررسی لایحه را به تعویق بیندازد تا کمیسیون امنیت فرصت داشته باشد از ابعاد مختلف آن را بررسی و نظر نهایی‌اش را به مجلس اعلام کند.

رییس مجلس تصریح کرد: برداشتم این است که کمیسیون امنیت ملی هفته آینده را روی این مسئله کار کند و حداکثر تا دو هفته دیگر و بعد از تعطیلات مجلس برای سرکشی به حوزه انتخابیه نظرش را اعلام کند تا در روز یکشنبه بعد از تعطیلات مجلس لایحه مذکور را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه ارجاع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به رای مجلس گذاشته شد که از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه ۱۳۸ نماینده رای موافق، ۹۲ نماینده رای مخالف و شش نماینده رای ممتنع دادند.

گفتنی است به دنبال اعلام موافقت مجلس با تعویق دو هفتگی لایحه مذکور رئیس مجلس خطاب به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به اتفاق همکارانتان و با دعوت از نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد و کلیه صاحب نظران لایحه مذکور را از ابعاد مختلف ارزیابی کنید و پس از جمع بندی نهایی نظر کمیسیون را بعد از تعطیلات مجلس ارائه کنید تا به سرعت لایحه مذکور در دستور کار مجلس قرار گیرد.