۰ نفر

ظریف در پاسخ به سوال نماینده آستارا در مجلس:

لغو یک طرفه‌ روادید با کشور آذربایجان به صلاح نیست/ منافع اقتصادی زیادی را از دست می‌دهیم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 269353
لغو یک طرفه‌ روادید با کشور آذربایجان به صلاح نیست/ منافع اقتصادی زیادی را از دست می‌دهیم

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال نماینده آستارا در مجلس گفت: لغو یک طرفه روادید با طرف آذری به صلاح نیست، زیرا منافع اقتصادی زیادی را از دست خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال نماینده آستارا در خصوص اینکه چرا ایران رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان ندارد، گفت: نگرانی این نماینده مجلس نگرانی به حقی است، اما لغو یک طرفه روادید با طرف آذری را با توجه به شرایطی که کشور با آن روبروست را به صلاح نمی‌دانم، زیرا منافع اقتصادی زیادی را از دست خواهیم داد.

ظریف در ادامه افزود:  ما در توافقی که با طرف آذری داشتیم عبور مرز تا حدود ۴۵ کیلومتر را توافق کردیم. البته برخی از دوستان از این توافق هم فراتر رفتند و بعد دولت آذربایجان از طریق مجلس این توافق را منتفی کرد.

وی تصریح کرد: ما هم می‌توانیم در مجلس اقدام متقابلی انجام دهیم، اما از جهت سفر همسایگان آذری به شهرهای زیارتی ایران، درآمدهای اقتصادی خوبی برای سایر استان‌ها به وجود می‌آید.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تعداد زیادی از همسایگان آذری برای تشرف به شهرهای مشهد و قم وارد ایران می‌شوند، گفت: اما سفر این افراد به ایران محدود به این دو شهر نیست، بلکه استان های همجوار نیز از عواید گردشگری سلامت بهره می‌برند.

ظریف در پایان گفت: در مذاکراتمان با آذری ها رئیس جمهور آذربایجان دستور داد که ویزا در فرودگاه برای مسافران ایرانی صادر شود. در حقیقت این اقدام یک مرحله قبل از لغو روادید است و امیدوارم حل این مشکل بتواند به استمرار روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دو کشور تداوم دهد.

نماینده آستارا از توضیحات ظریف درباره روابط با دولت آذربایجان قانع شد

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر امور خارجه درباره علت عدم رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان قانع شدند.

 در جلسه علنی امروز مجلس سوال ولی الله داداشی نماینده آستارا در مجلس از محمد جواد ظریف درباره عدم رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان مطرح شد.

گفتنی است بعد از پاسخ های وزیر امور خارجه، ولی الله داداشی نماینده آستارا اعلام کرد که با توجه به قول وزیر امور خارجه برای پیگیری مشکلات مرزی آستارا از به رای گذاشتن این سوال منصرف می‌شود.