۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

عملکرد بودجه‌ای دولت در سال گذشته بررسی شد/ ۲۶هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه سال‌۹۶ محقق نشد

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 264674
عملکرد بودجه‌ای دولت در سال گذشته بررسی شد/ ۲۶هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه سال‌۹۶ محقق نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی عملکرد بودجه ای دولت در سال ۹۶ در این کمیسیون گفت: در این نشست مشخص شد که ۲۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه در سال ۹۶ محقق نشده است.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ مهرداد لاهوتی در گفت‎وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه در قانون بودجه سال 96 درآمد دولت 346 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، اظهار داشت: در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، مشخص شد که از این میزان  320 هزار میلیارد تومان آن محقق شده و بنابراین 26 هزار میلیارد تومان آن تحقق نیافته است.

لاهوتی در ادامه افزود: در سال 96 میزان درآمدهای غیر نفتی و مالیاتی حدود  167 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به لایحه بودجه 5 درصد افزایش و در مقایسه با قانون مصوب مجلس 3.8 درصد کاهش یافته است.

به گفته نماینده لنگرود در مجلس، در سال گذشته درآمد مالیاتی و گمرکی هم 115 هزارمیلیاد تومان بوده که نسبت به لایحه 2 درصد افزایش و در قیاس با قانون مصوب مجلس، 7 دهم درصد کاهش یافته است.

لاهوتی با بیان اینکه درآمد مالیاتی سال 96 نسبت به درآمد مالیاتی سال 95 حدود 14 درصد افزایش یافت، گفت: در سال گذشته واگذاری دارایی های سرمایه ای هم به میزان 92 هزارمیلیارد تومان تحقق یافته که در مقایسه با لایحه 79.4 درصد و نسبت به قانون مصوب مجلس 77.4 آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه درآمدهای واگذاری دارایی های سرمایه ای افزایش 24 درصدی در سال 96 اتفاق افتاده است، عنوان کرد: در سال گذشته 243 هزارمیلیارد تومان هزینه های جاری محقق شد که در لایحه این شاخص 236 هزار میلیارد تومان و در قانون 253 هزار میلیاد تومان تعیین شده بود و به این ترتیب باید گفت که عملکرد دولت در مقایسه با لایحه 3 درصد افزایش و نسبت به بودجه 4 درصد کاهش داشته است.

لاهوتی با اشاره به تحقق 42 هزار میلیارد تومان در بخش هزینه های عمرانی در سال گذشته گفت: عملکرد دولت در این زمینه نسبت به لایحه دولت 32.8 درصد و در قیاس با  قانون مصوب مجلس 40.9 درصد کمتر بوده و در مجموع عملکرد دولت در بخش هزینه عمرانی در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 10 درصد رشد داشته است.