۰ نفر

رییس مجلس شورای اسلامی:

کمیته‌ای برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود/ گزارش تراز ارزی به مجلس ارائه شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 263152
کمیته‌ای برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود/ گزارش تراز ارزی به مجلس ارائه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که کمیته‌ای در بانک مرکزی برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس پس از پایان سخنان رییس کل بانک مرکزی و چند نفر از نمایندگان مجلس درباره التهابات ارزی در کشور گفت: دولت باید از قبل تدابیر لازم برای ثبات نرخ ارز در سال جدید را در نظر می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه بحث ارز از موضوعات بسیار مهم در طی چند ماه اخیر است، اظهار داشت: نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس در طی چند ماه گذشته در این خصوص مواردی را مطرح کردند. به طور حتم نگرانی نمایندگان در این خصوص بجا و قابل قبول است.

لاریجانی با اشاره به سخنان مطرح شده مبنی بر اینکه منابع ارزی بسیار بیشتر از مصارف است، عنوان کرد: پس معلوم است اشکالاتی در مدیریت کار وجود دارد و اینکه شرایط ملتهب شده و پس از آن جلساتی برای رفع مشکلات برگزار شود قابل قبول نیست، زیرا باید از گذشته تدابیری برای جلوگیری از این رویه اتخاذ می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید گذاشت شرایط ملتهب شود، گفت: اگر خطر به وجود آمدن رانت وجود داشته باشد تنها به این دلیل است که به موقع برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری نمی‌شود.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت پیگیری تصمیمات گرفته شده برای رفع مشکلات نرخ ارز اظهار داشت: همچنین کمیته‌ای از سوی بانک مرکزی باید برای رصد مشکلات و مسائل ریز و جزئی تشکیل شود.

رییس قوه مقننه با اشاره به اجرای نادرست موضوع سپرده ارزی در گذشته گفت: از آنجایی که در این رابطه به درستی عمل نشد، در شرایط فعلی هم مردم در این خصوص به مسئولان اعتماد نمی‌کنند. بنابراین اگر لازم است در این زمینه قانونی تصویب شود مسئولان هر چه سریعتر موضوع را با مجلس در میان بگذارند.

لاریجانی با بیان اینکه باید در خصوص صندوق ذخیره طلا هم فکر اساسی صورت بگیرد، اظهار داشت: بانک مرکزی باید حداقل هر 3 ماه یک بار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه کند. در ضمن باید تعداد صرافی‌ها نیز کنترل شود تا مشکلات شبیه موسسات مالی به وجود نیاید.

وی در ادامه افزود: در قانون بودجه، واردات برخی از اجناس شبیه دارو با ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شد و بنابراین باید در شرایط فعلی تدابیری را برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای این بخش‌ها در نظر گرفت.

رییس مجلس با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه باید این مشکل را بررسی کند، گفت: بعضی از افراد اجناسی را با ارز مبادله‌ای به کشور وارد کردند که باید با نرخ فعلی ارز در بازار به فروش برسانند بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی موارد را بررسی و پیگیری کند تا از ایجاد هرگونه مشکل جلوگیری شود، اظهار داشت: به طور حتم دولت باید اگر در این زمینه نیازمند قانون است لایحه را سریع‌تر به مجلس ارائه کند چرا که مجموعه بسته مورد نظر برای رفع مشکلات نرخ ارز باید یک جا اجرایی شود.