۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

افزایش ۳میلیون هکتاری اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار/ صرفه جویی ۴۰درصدی در مصرف آب با روش‌های مدرن آبیاری

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 262909
افزایش ۳میلیون هکتاری اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار/ صرفه جویی ۴۰درصدی در مصرف آب با روش‌های مدرن آبیاری

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه میزان اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار به ۵.۵ میلیون هکتار افزایش می یابد، گفت: در شرایطی که با خشکسالی مواجه هستیم، با استفاده از آبیاری تحت فشار و آبیاری مدرن می توانیم صرفه جویی ۴۰ تا ۴۵ درصدی در مصرف آب کشاورزی داشته باشیم.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر در کل کشور حدود 2 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، تحت پوشش آبیاری تحت فشار است و در طول برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که این میزان را به 5 میلیون و 500 هزار هکتار برساند؛ یعنی باید در طول پنج سال به میزان 3 میلیون هکتار آبیاری تحت فشار انجام شود و این در حالی است که در طول 38 سال گذشته تنها 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفته است.

محمودزاده با اشاره به اینکه مجهز شدن اراضی تحت فشار موجب صرفه جویی 40 تا 45 درصدی در مصرف آب بخش کشاورزی می شود، گفت: آبیاری سنتی در اراضی کشاورزی بازدهی 30 درصدی دارد و این در حالی است که میزان بازدهی آب در آبیاری تحت فشار و مدرن به 70 درصد می رسد و به این ترتیب موجب صرفه جویی 40 درصدی می شود.

وی با یادآوری این موضوع که 90 درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی و حدود 10 درصد آن در بخش صنعت و آب شرب مصرف می شود، عنوان کرد: بنابراین اگر صرفه جویی 40 درصدی انجام شود، می توانیم آب بسیار زیادی را جمع آوری کرده و این آب را برای نسل های آینده ذخیره و نگهداری کنیم.

به گفته نماینده مردم مهاباد در مجلس این هدفگذاری برنامه ششم توسعه شدنی و امکان پذیر است، زیرا این هدفگذاری در اسناد پایین دستی مانند بودجه سالیانه هم آورده شده و همچنین مقرر شده که 85 درصد اعتبارات آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت شود و فقط  15 درصد آن در قالب آورده کشاورزان باشد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه بخش آب موضوع بسیار حساسی در عرصه کشاورزی است، گفت: میزان بارندگی در برخی از مناطق کشور بیشتر از سال های گذشته است و در برخی مناطق 40 تا 50 درصد کمتر از سال های گذشته است و این پراکندگی بارندگی و میزان بارندگی تردیدهایی را در مورد تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت و آب شرب در سال جاری به وجود آورده است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که کشورمان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، باید در رابطه با مصرف بهینه آب سرمایه گذاری و کار بیشتری انجام دهیم و در واقع در همین راستاست که در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که میزان آبیاری تحت فشار یا آبیاری مدرن را در طول پنج سال بیش از دو برابر افزایش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پایان اظهار داشت: در کشورهای اروپایی هم که میزان بارندگی بسیار بالاست، از آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استفاده می شود، زیرا کشورهای پیشرفته به شدت معتقدند که باید آب را حفظ کنند و از هدررفت آب جلوگیری کنند.