۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد:

کاهش ۱۵درصدی بودجه بخش‌های مختلف کشاورزی/ بودجه کشاورزی متناسب با نقش آن نیست

۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 261351
کاهش ۱۵درصدی بودجه بخش‌های مختلف کشاورزی/ بودجه کشاورزی متناسب با نقش آن نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه در بودجه ۹۷ بخش های مختلف بین ۶ تا ۸ درصد افزایش بودجه داشته اند، گفت: این در حالی است که بودجه بخش های مختلف کشاورزی نسبت به سال ۹۶ بین ۱۳ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین در مورد وضعیت بودجه بخش کشاورزی در بودجه سال 97 اظهار داشت: در بودجه امسال، بودجه‌ای که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده در حد و اندازه بودجه بخش‌های صنعت و خدمات نیست و در شرایطی که بخش کشاورزی از اهمیت خاصی در تامین امنیت غذایی و تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است، این انتظار وجود داشت که دولت توجه ویژه‌ای را به بودجه بخش کشاورزی معطوف می‌کرد که این چنین نشد.

پاپی زاده با اشاره به تاثیر 10 تا 12 درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی  و متمرکز بودن 20 درصد اشتغال در این بخش گفت: بنابراین باید سهم بخش کشاورزی از بودجه متناسب با این دو عدد باشد که در بودجه 97 این نقش و سهم در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به مشکل تاریخی کمبود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد: در حالی در سال 97 بودجه بخش کشاورزی کاهش یافته که سالانه کمتر از 4.5 درصد در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود و این بدان معناست که بخش کشاورزی سال به سال در حال تضعیف است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: در واقع به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری، بخش کشاورزی به یک بخش به روز و متناسب با تکنولوژی روز و در جهت افزایش بازدهی و بهره‌وری تبدیل نشده و این در حالی است که عدم بهره‌وری بخش کشاورزی به معنای عدم رشد اقتصادی است، زیرا 2.5 واحد از رشد اقتصادی مربوط به بهره‌وری است.

پاپی زاده با بیان اینکه کمبود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، موجب خروج نیروی کار از این بخش شده است، گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی به شدت ضعیف است، صادرات وضعیت نامناسبی دارد، زیرساخت‌ها، ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون به شدت فرسوده است، بهره‌وری آب به شدت پایین است، روش‌های تولید، سنتی است و از روش‌های به روزی مانند تولید محصول در گلخانه استفاده نمی شود که تمام این مسایل و مشکلات ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری و کمبود بودجه در این بخش است.