۰ نفر

معاون امور صنایع وزارت صنعت؛

تعمیق ساخت داخل و حفظ حقوق مصرف‌ کننده رویکرد برنامه لوازم‌ خانگی است

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 555809
تعمیق ساخت داخل و حفظ حقوق مصرف‌ کننده رویکرد برنامه لوازم‌ خانگی است

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم‌خانگی اعلام‌کرد: این برنامه به عنوان نقشه راه توسعه صنعت لوازم‌خانگی با رویکرد توسعه و تعمیق ساخت داخل، ارتقای کیفیت و حفظ حقوق مصرف کننده، نهایی و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «مهدی صادقی‌نیارکی» در نشست بررسی پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی که با حضور «علی آقامحمدی» رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، افزود: برنامه عملیاتی توسعه صنعت طلا، جواهر و گوهر سنگ‌ها، صنایع غذایی و آشامیدنی و صنعت پوشاک و کفش نهایی و به تایید وزیر صنعت رسید و برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی نیز پس از اصلاحات نهایی برای استحضار و تایید وزیر ارسال خواهد شد.

تدوین برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم‌خانگی

وی با بیان اینکه پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی نیز در چهار محور تدوین شده است، یادآوری کرد: این چهار محور در سه برنامه عملیاتی زنجیره‌های دیگر صنعتی که ابلاغ شده بود نیز مشترک هستند و در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری تدوین شده است و مبتنی بر توسعه و تعمیق ساخت داخل، رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، ارتقای کیفیت، مبارزه با قاچاق کالا و تامین مالی است.

پایداری نسبی زنجیره تامین در سند راهبردی صنعت لوازم‌خانگی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های تدوین این برنامه عملیاتی، گفت: ایجاد و توسعه ظرفیت های اسمی، ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، جایگزینی سریع تولید داخل با خارج، توسعه صادرات به‌ویژه به کشورهای همجوار، توازن و پایداری نسبی زنجیره تامین و ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه از مهمترین ظرفیت ها برای تدوین این برنامه عملیاتی است.

تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش‌افزا در زنجیره تولید لوازم‌خانگی

صادقی‌نیارکی همچنین به چهار راهبرد اصلی این برنامه عملیاتی اشاره کرد و گفت: ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌های فعال و نیمه‌فعال، برندسازی و توسعه بازارهای صادراتی، تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا در زنجیره تولید لوازم خانگی و فرهنگ‌سازی خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا این چهار راهبرد را تشکیل می‌دهند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، در ادامه به تدوین پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: دسترسی مناسب به بازارهای محلی منطقه‌ای و فراملی، امکان تامین بخش قابل توجهی از مواد اولیه، تنوع محصولات، بومی سازی بخش زیادی از طراحی و دانش فنی و اشتغال زایی بالا، مهمترین مزیت‌های سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه زنجیره لوازم خانگی است.

صادقی‌نیارکی همچنین به تشکیل کارگروه پایش و نظارت بر این برنامه عملیاتی اشاره داشت و گفت: این کارگروه با مسوولیت معاونت امور صنایع وزارت صنعت و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل خواهد شد که مسوولیت دبیرخانه بر عهده دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت است.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین لباس‌شویی توسط شرکت‌های داخلی از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه و رشد ۴۰ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

برپایه این آمارها، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی سه ماهه نخست امسال را با تولید ۴۸۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر به پایان بردند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۳۷۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه) رشد ۲۹.۱ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین تا پایان خرداد ماه کارخانجات داخلی با ثبت رشد ۱۹.۹ درصدی در تولید تلویزیون، ۲۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند. این در حالی است که آمار بهار ۹۹ تلویزیون‌سازان ۲۴۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه بود.