۰ نفر

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی؛

ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد / از سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری در لوازم خانگی استقبال می کنیم

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبر: 536408
ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد / از سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری در لوازم خانگی استقبال می کنیم

حمیدرضا غزنوی با اشاره به ورود مشروط سرمایه‌گذار خارجی به کشور، گفت: سرمایه گذار خارجی به جای واردات محصول کامل می‌بایست در بخش قطعه سازی وارد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی در نشست خبری با اصحاب رسانه، صراحتا اعلام کرد: از ورود سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما این سرمایه‌گذاری باید مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری روز به کشور و استفاده از نیروهای داخلی باشد. ما خواهان بستن مرزهای کشور به روی سرمایه‌گذار خارجی و تحریم نیستیم.

غزنوی ادامه داد: ورود سرمایه گذار خارجی باید مانع از خروج ارز و یا منتج به ارزآوری شود. در تمام کشورهای دنیا نیز سرمایه گذاری خارجی در برخی از حوزه‌ها مشروط است، به عنوان مثال کره‌جنوبی در برخی از صنایع خود به سرمایه گذار خارجی به شرط صادرات، اجازه ورود داده است.

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی تاکید کرد: در حوزه‌هایی که به خودکفایی رسیده‌ایم نباید به هیچ وجه اجازه سرمایه‌گذار خارجی را بدهیم چرا که در این غیر این صورت شاهد اتلاف سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود خواهیم بود. متاسفانه جذب سرمایه‌گذار در کشور جنبه مالی دارد و به موضوع تکنولوژی توجهی نمی‌شود، لذا به دلیل عدم صیانت از سرمایه گذاری‌های قبلی در حال حاضر خالص سرمایه‌گذاری در کشور منفی شده است.

حمیدرضا غزنوی بیان داشت: بین سال‌های ۵۲ تا ۵۶ که رابطه ما با دنیا خوب بوده است، بیش از ۹۷۲ شرکت خارجی به ایران آمدند که هیچکدام از آنها در بخش تکنولوژی و صنعت سرمایه گذاری نکردند و از جانب این شرکت‌ها عواقبی نصیب صنایع شد که غیرقابل توجیه بود.

وی با اشاره به اینکه کشور در زمان جنگ بهتر اداره شد، گفت: درآمد ارزی کشور بین سال‌های ۸۵ تا ۹۶، ۱۲۸۰ میلیارد دلار بود اما این سوال مطرح است که چه میزان از این درآمدها تبدیل به سرمایه گذاری شده است؟

غزنوی اظهار داشت: طی هشت سال جنگ ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، اگر وضعیت آن زمان را با وضعیت کنونی کشور مقایسه کنیم متوجه می شویم که در آن دوران کشور چطور اداره می‌شد و الان چگونه اداره می‌شود.

2

برندهای بین‌المللی برای صادرات در ایران سرمایه گذاری نکرده‌ و نمی‌کنند

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی گفت: بعد از برجام همه مباحث مربوط به ورود سرمایه‌گذاری خارجی به بهانه صادرات محور بودن می‌شد که همه این صحبت‌ها دروغ و فریب افکار عمومی بود چرا که صادرات انجام نشد. هیچ برند بین‌المللی حاضر نیست در کشور ما به منظور صادرات سرمایه گذاری کند.

حمیدرضا غزنوی تصریح کرد: اگر دولتی‌ها به طرف‌های خارجی طرحی ارائه دهند که ۵۰ درصد صادرات داشته باشیم و ۲۰ درصد سرمایه گذاری، باز هم به دلیل عدم ضمانت اجرایی این طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد، ما باید در بحث ورود سرمایه گذار خارجی استراتژی مشخصی داشته باشیم.

وی افزود: استراتژی درست این است به جای واردات محصولات کامل یک برند بین‌المللی، سرمایه گذار خارجی به بخش قطعه سازی وارد شود. در این صورت هم موجب انتقال دانش فنی می‌شود و هم به دلیل کاهش وابستگی صنعتی کشور، ریسک تحریم کاهش می‌یابد. همچنین نیروهای فنی و مهندسی ایرانی نیز در صنایع به کار گرفته می‌شوند.

غزنوی ادامه داد: از سوی دیگر صادرات قطعه راحت تر از صادرات محصول کامل است و به دلیل ارزان بودن انرژی و نیروی کار در ایران در بخش قطعه سازی مزیت‌های زیادی داریم و کشورهای منطقه می‌تواند محل صادرات ما باشد که در این صورت صنایع کشورهای همسایه به ما وابسته می‌شود و باعث می‌شود اگر تحریمی رخ داد سرمایه گذار و شرکت‌های خارجی به راحتی ایران را ترک نکنند چرا که به دلیل نیاز کشورهای دیگر به ما هم باید روابط شان را با ایران ادامه دهند و هم تکنولوژی به روز وارد کنند. به عنوان مثال در مقوله‌ای همچون کمپروسور یخچال که نیاز سالیانه ما بین ۲ تا سه میلیون دستگاه است، سرمایه‌گذاری داخلی در این زمینه به صرفه نیست، اما می‌توان خارجی‌ها را مجاب به تولید در کشور کرد تا حتی از همین جا به دیگر کشورها صادرات داشته باشند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در وزارت صمت، شورای سیاست‌گذاری لوازم خانگی تشکیل شده است که در آن استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خارجی بررسی می‌شود و از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: اینکه می‌گویند لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از لوازم خانگی برندهای بین‌المللی است، درست نیست به عنوان مثال گران‌ترین لباسشویی ۷ کیلویی ایرانی ۴۴۰ دلار و دو محصول مشابه کره‌ای این محصول در هندوستان ۴۵۸ و ۵۱۲ دلار است، لباسشویی ۸ کیلویی ایرانی ۵۶۰ دلار و دو محصول مشابه کره‌ای این محصول در هندوستان ۴۵۸ و ۵۲۷ دلار است. همچنین لباسشویی ۹ کیلویی ایرانی ۶۰۰ دلار و دو محصول مشابه کره‌ای این محصول در هندوستان ۵۸۷ و ۵۶۳ دلار است.

سهم ۲ میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی از بازار ایران

غزنوی در ادامه بیان داشت: نیاز بازار لوازم خانگی بزرگ کشور  در محصولات یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز، ۷ میلیون و ۲۰۰ تا ۸ میلیون دستگاه است که سال گذشته توانستیم ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار دستگاه تولید کنیم که نسبت به سال ۹۸، ۷۸ درصد رشد تولید داشتیم. مابقی این نیاز از طریق قاچاق تامین شده است.

غزنوی از آمادگی این انجمن برای همکاری با سازمان ملی استاندارد برای اعمال استانداردهای سختگیرانه‌تری روی محصولات لوازم خانگی خبر داد و مدعی شد:‌ کیفیت تولید بسیاری تولیدات لوازم‌خانگی در کشورمان از نمونه‌های مشابه اروپایی بیشتر است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: امروز در موضوع فناوری تولید یخچال و ساید، ماشین لباس‌شویی و اجاق گاز هیچ چیزی از دنیا کم نداریم، اما در برخی قطعات نیازمند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی هستیم.

وی اظهار کرد: ارزش ظرفیت بازار لوازم خانگی ایران ۶ میلیارد دلار است که سهم قاچاق دو میلیارد دلار برآورد شده است. بازار کشور به دلیل آمار ازدواج‌ها و افزایش کالاهای فرسوده و بی در و پیکر بودن مرزهای اقتصادی کشور برای خارجی‌ها بسیار جذاب است از این رو حتی به صورت قاچاق نیز ما را تامین می‌کنند.

غزنوی ادامه داد: متأسفانه مرزهای اقتصادی کشور بسیار بی در و پیکر است و طبق بررسی که انجام دادیم در دو بندر ما بدون هیچ نظارتی روزانه سه هزار ماشین شوتی لوازم خانگی قاچاق می‌برند.

علت گرانی لوازم خانگی ایرانی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال چرا قیمت محصولات ایرانی بسیار بالا است، گفت: افزایش قیمت جهانی مواد اولیه به اضافه افزایش نرخ ارز و افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی شده است.

وی در پایان منکر وجود قیمت‌گذاری دستوری در لوازم خانگی شد و گفت:‌ قیمت‌گذاری محصولات این صنعت ضوابطی دارد که شرکت‌ها بر همان اساس به تعیین قیمت می‌پردازند، اما دولت بر قیمت‌ها نظارت دارد.