۰ نفر

چگونه فایل ها و پوشه ها را در کامیپوتر مخفی کنیم؟

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۳
کد خبر: 673917
چگونه فایل ها و پوشه ها را در کامیپوتر مخفی کنیم؟

در این مطلب روش های مختلف مخفی کردن فایل ها و فولدر ها در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش می‌دهیم.

فرقی نمی‌کند سیستم‌تان را با دیگران اشتراک می‌گذارید و نمی‌خواهید به فایل‌ها و فولدرهای خصوصی‌تان دسترسی پیدا کنند یا اینکه اطلاعات مهمی روی آن دارید، در هر صورت مخفی کردن آن‌ها می‌تواند یک اقدام مناسب تلقی شود. در همین راستا می‌خواهیم در این مطلب مخفی کردن فایل در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش دهیم.

مخفی کردن فایل در ویندوز ۱۰

روش‌های مختلفی برای مخفی کردن فایل ها و فولدر ها در ویندوز ۱۰ وجود دارد. برای آشنایی با آن‌ها تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

مخفی کردن فایل و فولدر با Command Line

یکی از راه‌های ساده برای مخفی کردن فایل و فولدر، تغییر صفت آن‌ها با استفاده از دستور attrib در Command Line (کامند لاین) است. برای مثال اگر بخواهید فایلی به نام Sample.mp۴ را فولدر ToHide مخفی کنید، باید چندین قدم زیر را پشت سر بگذارید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

با فشردن کلیدهای ویندوز و R، پنجره Run را باز کنید. حالا عبارت cmd.exe را تایپ کرده و روی گزینه OK کلیک کنید تا کامند پرامپت باز شود. در کامند پرامپت، دستور زیر را تایپ کنید. بجای مسیر و نام فایل، مسیر و نام فایل مدنظرتان را باید بنویسید.

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp۴ +s +h

s+ و h+ صفت‌هایی هستند که شما برای فایل تنظیم می‌کنید. صفت s+، یک صفت سیستم به حساب می‌آید و نشان‌دهنده این است که فایل توسط سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی نمی‌توانید آن را ببینید. h+ صفت فایل مخفی است و باعث می‌شود فایل بطور پیش فرض نمایش داده نشود.

حالا زمانی که فولدر حاوی فایل مدنظرتان را باز کنید، این فایل را بطور پیش فرض نمی‌بینید. برای مشاهده دوباره فایل باید در نوار بالایی فایل اکسپلورر روی گزینه View کلیک کنید و سپس در بخش Show/hide، گزینه Hidden Items را فعال کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

شما حتی می‌توانید یک فولدر را با استفاده از دستور attrib مخفی کنید. برای این کار دستور زیر را تایپ کنید و دوباره مسیر و نام فولدر را باید تغییر دهید:

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\AnotherFolder +s +h

برای خارج کردن یک فایل یا فولدر از حالت مخفی، دوباره از دستور attrib استفاده کنید و بجای +، از - برای صفت‌های s و h استفاده کنید:

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp۴ -s -h

برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره دستور attrib بدست بیاورید، در کامند پرامپت دستور ?/ attrib را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.

مخفی کردن فایل و فولدر در ویندوز ۱۰ با فایل اکسپلورر

شما می‌توانید بجای تایپ دستور در کامند پرامپت، بطور مستقیم از طریق فایل اکسپلورر هم فایل‌ها و فولدرها را مخفی کنید. این روش اگرچه راحت‌تر است، اما امنیت کمتری دارد. قبلا از اینکه فایلی را به وسیله فایل اکسپلورر مخفی کنید، باید از عدم نمایش فایل‌های مخفی شده، اطمینان یابید. برای این کار به مسیر View tab > Options بروید و گزینه Change folder and search options را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

حالا در پنجره Folder Options، به تب View بروید و در باکس Advanced Settings، گزینه Don't show hidden files, folders, or drives را فعال کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

برای مخفی کردن یک یا چندین فایل و فولدر، آن‌ها را انتخاب کرده، راست کلیک کنید و از منویی که باز می‌شود، گزینه Properties را انتخاب کنید. حالا در تب General، در بخش Attributes، گزینه Hidden را انتخاب کنید. برای جلوگیری از ظاهر شدن این فایل‌ها در نتایج جستجوهای ویندوز، روی گزینه Advanced کلیک کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

حالا در پنجره‌ای که باز می‌شود، گزینه‌های موجود در بخش File attributes را غیرفعال کرده و سپس روی گزینه OK کلیک کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

برای اینکه فایل یا فولدری را از حالت مخفی خارج کنید، در نوار بالای فایل اکسپلورر، در تب View و بخش Show/hide، گزینه Hidden Items را فعال کنید.

مخفی کردن درایو در ویندوز ۱۰ از طریق رجیستری

این روش بجای اینکه فایل یا فولدرها را مخفی کند، کل درایو را مخفی می‌کند. در این روش رجیسترهای سیستم عامل دستکاری می‌شوند، بنابراین پیش از شروع هر کاری پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها یک فایل پشتیبان تهیه کنید. اگر علاقه‌ای به دستکاری رجیستری ندارید یا اینکه درباره آن مطمئن نیستید، می‌توانید روش بعدی را ببینید.

در هر صورت برای مخفی کردن درایو با استفاده از تغییرات ریجستری، ابتدا باید با فشردن دکمه‌های ویندوز و R، پنجره Run را باز کنید. حالا در این پنجره، کلمه regedit را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.

حالا در سمت چپ پنجره‌ای که باز می‎‌شود، به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

روی فولدر Explorer راست کیک کرده، گزینه New و سپس DWORD (۳۲-bit) Value را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

Value جدید را NoDrives نام‌گذاری کرده و سپس روی آن دوبار کلیک کنید. در پنجره (Edit DWORD (۳۲-bit، گزینه Decimal را در بخش Base انتخاب کرده و سپس عدد مربوط به درایو یا درایوهایی که می‌خواهید مخفی کنید را بنویسید. برای اطلاع از این عدد، از جدول زیر استفاده کنید:

مخفی کردن فایل در ویندوز

اگر می‌خواهید بیش از یک درایو را مخفی کنید، باید تمام اعداد مربوط به آن‌ها را جمع کرده و سپس مقدارش را در بخش Value Data تایپ کنید. در نهایت گزینه OK را بزنید.

حالا پس از ریستارت سیستم‌تان، دیگر در فایل اکسپلورر، درایوهای مدنظرتان را نخواهید دید. برای ظاهر شدن مجدد این درایوها، دوباره به ادیتور رجستری بروید و در مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer، مقدار NoDrives که ساخته‌اید را پاک کنید. پس از ریستارت سیستم‌تان، دوباره درایوها ظاهر می‌شوند.

مخفی کردن درایوها با استفاده از ابزار Disk Management

اگر علاقه‌ای به دستکاری رجیستری ندارید، می‌توانید درایو را با استفاده از ابزار Disk Management مخفی کنید. این ابزار درایوهای داخلی و خارجی متصل به کامپیوتر را نشان می‌دهد.

برای باز کردن Run، کلیدهای ویندوز و R را فشار دهید و سپس با تایپ diskmgmt.msc، کلید Enter را بزنید. روی درایو مدنظرتان کلیک راست کرده و گزینه Change Drive Letter and Paths را بزنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

در پنجره Change Drive Letter and Paths، درایو مدنظرتان را انتخاب کرده، روی گزینه Remove بزنید و سپس روی OK کلیک کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

حالا یک هشدار پیش‌ روی شما قرار می‌گیرد و به شما اخطار می‌دهد که با این کار، برخی برنامه‌ها که به این درایو متکی هستند، شاید عملکردشان دچار مشکل شود. اگر برای مخفی‌سازی این درایو اطمینان دارید، روی گزینه Yes بزنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

در ادامه درایو مدنظرتان از ابزار Disk Management پاک می‌شود. یکبار فایل اکسپلورر را بسته و دوباره باز کنید. حالا درایو را دیگر نمی‌بینید و حتی در نتایج جستجوی ویندوز هم به نمایش گذاشته نمی‌شود.

برای اینکه دوباره درایو را بتوانید ببینید، دوباره به ابزار Disk Management بروید و بخش Change Drive Letter and Paths را برای درایو مخفی شده، باز کنید. حالا گزینه Add را بزنید.

از انتخاب گزینه Assign the following drive letter مطمئن شوید، البته این گزینه باید به صورت پیش فرض فعال باشد. حالا از طریق منوی کشویی، درایو مدنظرتان را انتخاب کرده و در نهایت روی گزینه OK کلیک کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

حالا تنها کافیست فایل اکسپلورر را بسته و دوباره باز کنید تا بتوانید درایو را ببینید.