۰ نفر

این برنامه ها شارژ گوشی شما را تمام می کند

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۸:۴۹
کد خبر: 673475
این برنامه ها شارژ گوشی شما را تمام می کند

اگر شارژ گوشی شما زودتر از انتظار خالی می‌شود، مطالعه این مطلب را از دست ندهید؛ چون در اینجا قصد داریم تعدادی از برنامه های اندرویدی که مصرف باتری بالایی دارند را معرفی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گوشی های اندرویدی در سال‌های اخیر به ثبات قابل قبولی در زمینه عمر باتری رسیده‌اند؛ به طوری که بسیاری دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل، بسته به نوع استفاده و تعداد اپلیکیشن‌های باز قادرند کاربر را حداقل یک روز کامل بدون نیاز به شارژر همراهی کنند. در این میان برخی گوشی‌های دیگر هم موفق شده‌اند پا را فراتر گذاشته و عمر باتری چند روزه را به کاربران خود ارائه دهند.

البته برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی به دلیل ماهیت کاربردی و یا بهینه نبودن یا استفاده از منابع مختلف این سیستم عامل باعث اتلاف عمر باتری شده و شارژدهی این دستگاه‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. در این بین اپلیکیشن‌هایی که از قابلیت GPS برای تعیین موقعیت یا مسیریابی استفاده می‌کنند، در کنار بازی‌های سنگین ویدیویی، مهم‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که مصرف انرژی بالایی دارند.

به تازگی موسسه pCloud که در حوزه فضاهای ابری فعال است، پژوهشی را بر روی تعدادی از پردانلودترین اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید انجام داده و آن‌ها را از حیث میزان مصرف انرژی و تاثیر در شارژدهی باتری بررسی کرده است. در این پژوهش برخی فاکتورهای تاثیرگذار در عمر باتری برای بیش از صد اپلیکیشن پراستفاده مورد بررسی قرار گرفتند. از جمله این فاکتورها می‌توان به میزان انرژی مصرفی برای دسترسی به فایل‌های چندرسانه‌ای، دسترسی به اینترنت، برقراری تماس، ارسال پیام به مخاطبین، میکروفون، دوربین و تقویم اشاره کرد.

علاوه بر این، پژوهش فوق، وجود مد تاریک در هریک از این اپلیکیشن‌ها را هم مورد بررسی قرار داد و دسترسی آن‌ها به اطلاعات شخصی کاربران، اطلاعات سیستمی گوشی و تنظیمات داده را سنجید.

برخی از این برنامه های اندرویدی که از نظر pCloud به عنوان قاتل باتری شناخته می‌شوند، اپلیکیشن‌هایی هستند که استفاده نکردن از آن‌ها غیرممکن است. بنابراین علیرغم مصرف انرژی بالا، راهی جز استفاده از آن‌ها نخواهید داشت. از سوی دیگر برخی از اپلیکیشن‌های حاضر در این لیست هم چندان مهم و حیاتی نیستند و به سادگی قابل جایگزینی با برنامه‌های کم‌مصرف‌تر خواهند بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تعدادی از برنامه های پرمصرف اندرویدی بپردازیم که فشار زیادی به باتری دستگاه شما وارد می‌کنند.

برنامه های اندرویدی پرمصرف که باعث خالی شدن باتری گوشی می‌شوند

اپلیکیشن‌های پایش سلامتی و برنامه‌های مربوط به اپراتور سیم کارت

فیت بیت

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط pCloud، اپلیکیشن فیت بیت (Fitbit) صدرنشین لیست پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی است و پتانسیل مصرف شارژ بسیار بالایی را دارد.

به گزارش pCloud، از میان شانزده پردازش پس‌زمینه‌ای مورد ارزیابی، اپلیکیشن Fitbit قادر به اجرای همزمان چهارده مورد بود! در این بین، چهار مورد از این فعالیت‌ها بیشترین تاثیر را بر روی مصرف انرژی گوشی داشتند.

بر این اساس، در صورتی که قصد دارید به طور مکرر از فیت بیت استفاده کنید، بهتر است پیش از خروج از خانه به منظور تمرین، مطمئن شوید که گوشی‌تان به طور کامل شارژ شده است.

این مورد برای اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده توسط اپراتور سیم کارت نیز صحیح است. این دسته اپلیکیشن‌ها که به زائدافزار (Bloatware) معروفند، می‌توانند تاثیر بسزایی در کاهش شارژدهی باتری داشته باشند.‌ به طور خاص، pCloud از اپلیکیشن اختصاصی Verizon نام می‌برد که این اپراتور آمریکایی بر روی گوشی‌های تحت پشتیبانی خود نصب می‌کند.

بر اساس نتایج آزمایشات، مصرف انرژی این اپلیکیشن در پس‌زمینه تقریبا هم‌تراز با فیت بیت است؛ چرا که هر دو اپلیکیشن به بسیاری قالیت‌های گوشی نظیر موقعیت دسترسی دارند.

بنابراین در صورتی که از اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده اپراتور خود بهره می‌برید و متوجه کاهش محسوس شارژدهی باتری گوشی اندرویدی خود شدید، سعی کنید امور خود را به جای گوشی از طریق مرورگر خود در دسکتاپ مدیریت کنید.

رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی

شبکه های اجتماعی

جای تعجب ندارد که دسته رسانه‌های اجتماعی پرمصرف‌ترین گروه از اپلیکیشن‌های اندرویدی را در خود جای داده باشد. به طور خاص، در میان بیست اپلیکیشن مختلفی که بیشترین مصرف انرژی را دارند، شش اپلیکیشن زیر در دسته رسانه‌های اجتماعی جای دارند:

فیس بوک

اینستاگرام

اسنپ چت

یوتیوب

واتس اپ

لینکدین

با وجود این که مصرف انرژی اپلیکیشن‌های اجتماعی به اندازه برنامه‌های ورزشی یا زائدافزارهای اپراتور بالا نیست، این دسته اپلیکیشن‌ها نیز حدود یازده فعالیت همزمان را در پس‌زمینه اجرا می‌کنند.

همچنین بخش بزرگی از این برنامه‌ها فاقد مد تاریک هستند. بد نیست بدانید که استفاده از مد تاریک در اپلیکیشن‌ها می‌تواند باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی شود؛ به خصوص در دستگاه‌هایی که از صفحه نمایش اولد بهره می‌برند.

علاوه بر ای، اپلیکیشن‌های مرتبط با تماس تصویری نظیر اسکایپ، واتس اپ یا زوم نیز از دیگر مواردی هستند که در میان ۵۰ اپلیکیشن پرمصرف اندروید جای گرفته‌اند. در این دسته همچنین می‌توان اپلیکیشن‌های پرمصرف دیگری مانند Amazon Music یا اسپاتیفای را پیدا کرد. همچنین اپلیکیشن‌های نتفلیکس، پی پال و حتی اپلیکیشن آموزش زبان Duolingo نیز دیگر برنامه‌های پرمصرف اندرویدی به شمار می‌روند که pCloud به آن‌ها اشاره کرده است.

گوگل و اسنپ چت؛ مظنونین همیشگی!

گوگل

یوسوییچ (Uswitch)، یکی از وبسایت‌های فعال در حوزه مقایسه قیمت، مدتی پیش تحقیق مشابهی را بر روی پردانلودترین اپلیکیشن‌های اندرویدی در فروشگاه‌های مختلف آنلاین انجام داد و میزان دسترسی آن‌ها به منابع مختلف سیستم را بررسی کرد. بر اساس نتایج این گزارش، در کنار اپلیکیشن‌هایی نظیر فیس بوک، فیس بوک مسنجر، واتس اپ و یوتیوب که همواره در لیست اپلیکیشن‌های با بیشترین مصرف انرژی قرار دارند، اپلیکیشن Google نیز حضوری پررنگ در این لیست دارد. همچنین، دیگر اپلیکیشن‌های گوگل مثل Gmail یا گوگل کروم نیز در بالای لیست حضور دارند.

با وجود این که لیست برنامه های اندرویدی قاتل باتری به طور سالانه تغییر می‌کند، اما برخی اپلیکیشن‌ها همواره پای ثابت آن بوده و در تمام این سال‌ها در آن حضور داشته‌اند. به عنوان مثال، بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ توسط موسسه AVG انجام شد، اپلیکیشن اسنپ چت بیشترین پرمصرف‌ترین اپلیکیشن اندرویدی نام گرفت.

در تهیه این لیست، فاکتورهای مختلفی نظیر الگوی مصرف از گوشی و موارد دیگر هم دخیل بودند و میلیون‌ها دستگاه در سرتاسر دنیا مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین اپلیکیشن‌های وال‌مارت و آمازون نیز در جایگاه‌های بالا حضور داشتند. این در حالی است که تمامی این اپلیکیشن‌ها امروز هم همچنان در شمار پرمصرف‌ترین برنامه‌های بازار شناخته می‌شوند.

مشکل خالی شدن شارژ باتری را ریشه‌یابی کنید

طبیعتا هریک از کاربران گوشی های اندرویدی الگوی مصرف خاصی دارند و روزانه از اپلیکیشن‌های مختلفی بر روی گوشی خود استفاده می‌کنند. در صورتی که مایلید ببینید کدامیک از این اپلیکیشن‌ها باعث مصرف انرژی بیش از حد گوشی‌تان می‌شود، می‌توانید با وارد شدن به صفحه تنظیمات اندروید و مدیریت برنامه‌ها در این خصوص اطلاعات کسب کنید.

برای انجام این کار کافی‌ست وارد صفحه تنظیمات گوشی خود شوید و تنظیمات باتری (Battery Settings) را انتخاب کنید. بر اساس مدل گوشی اندرویدی خود، در این قسمت می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌های اندرویدی نصب‌شده در ۲۴ ساعت آینده به همراه میزان مصرف انرژی هریک را مشاهده نمایید که به ترتیب میزان مصرف انرژی زیر هم قرار گرفته‌اند.

البته در صورتی که این لیست را در صفحه اول بخش تنظیمات باتری مشاهده نکنید نیاز است که بر روی گزینه Additional Battery Usage ضربه بزنید.

مشاهده لیست اپلیکیشن‌هایی که بیشترین مصرف شارژ باتری گوشی اندرویدی‌تان را به خود اختصاص داده‌اند، می‌تواند به ابزاری بسیار مفید برای مدیریت انرژی دستگاهتان تبدیل شود؛ به خصوص در شرایط اضطراری که نیاز است تحت هر شرایطی گوشی خود را روشن نگه دارید. در این شرایط می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که به طور فوری به آن‌ها نیاز ندارید را تا زمانی که گوشی را به شارژ متصل می‌کنید، غیرفعال نگه دارید و یا حتی حذفشان کنید.