۰ نفر

باتری یکبار مصرفی که با آب فعال می شود!

۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 659647
باتری یکبار مصرفی که با آب فعال می شود!

گروهی از مهندسان باتری زیست تخریب پذیری را طراحی کرده اند که با استفاده از آب فعال می شود، مفهومی که هدف آن کاهش زباله و کاهش اثرات زیست محیطی وسایل الکترونیکی یکبار مصرف است.

اقتصادآنلاین - نازنین خزعلی؛ این باتری توسط مهندسان الکساندر پولین، خاویر ابی و گوستاو نیستروم ساخته شده و در مقاله‌ای در روز پنجشنبه در نیچر منتشر شد، این باتری غیرفعال می‌ماند تا زمانی که آب توسط پوشش کاغذی آن جذب شود، در این حالت فعال می‌شود.

مهندسانی که این باتری را ساخته‌اند ادعا کردند که این باتری می تواند تنها در عرض ۲۰ ثانیه و تنها با دو قطره آب فعال شود و بیش از یک ساعت دوام بیاورد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این باتری ولتاژ تا ۱.۲ ولت را آزاد می کند و برای وسایل الکترونیکی یکبار مصرف و الکترونیکی کم مصرف مانند ماشین حساب و ساعت زنگ دار ایده آل است.

در حالی که این باتری هنوز به طور گسترده در دسترس نیست، مهندسان - که در آزمایشگاه سوئیس Empa کار می کنند - می گویند که امیدوارند ظرف دو تا پنج سال آینده به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

۵۳.۶ میلیون تن زباله الکترونیکی بر اساس گزارش Global E-Waste Monitor (که یک نهاد مورد حمایت سازمان ملل است) در سال ۲۰۱۹ دور ریخته شد. پیش بینی می شود حجم زباله های الکترونیکی تا سال ۲۰۳۰ ۳۰ درصد افزایش یابد.

زباله های الکترونیکی یک مشکل رو به رشد است که توسط وسایل الکترونیکی یکبار مصرف و وسایلی مانند تلویزیون های دور ریخته شده، رایانه ها و تلفن های همراه ایجاد شده است. در حالی که حدود ۳۸.۵ درصد از زباله های الکترونیکی مصرفی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ برای بازیافت جمع آوری شد، طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست، بقیه در محل های دفن زباله دور ریخته می شوند، گاهی اوقات در کشورهای در حال توسعه وسایل الکترونیکی دور ریخته شده باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی می شوند. EPA می‌گوید سوزاندن مواد سمی کارگران و ساکنان اطراف را در معرض آلودگی قرار می‌دهد و می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیر سلامتی مانند سرطان، آسیب‌های عصبی و از دست دادن باروری ایجاد کند.