۰ نفر

ابرقدرت‌ها در هوش مصنوعی کدام کشورها هستند؟

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۸:۳۰
کد خبر: 650069
ابرقدرت‌ها در هوش مصنوعی کدام کشورها هستند؟

در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها در موضوع هوش مصنوعی و موفقیت در این فناوری باهم رقابتی پیچیده دارند. به عبارت دیگر توجه به فناوری هوش مصنوعی در کشورهای مختلف وجود دارد؛ اما توسعه این تکنولوژی و به دست آوردن بیشترین قدرت در آن موضوعی است که باعث رقابت بیشتر بین کشورهای مختلف شده است. بنابراین هوش مصنوعی تبدیل به یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی هر کشور شده و سعی در توسعه و بهبود آن دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جالب است بدانید که در سال 2019 هم وزیر دفاع وقت ایالات‌متحده در یک سخنرانی اعلام کرد که پیشرفت در هوش مصنوعی این پتانسیل را برای کشورها فراهم می‌کند که ماهیت جنگ را در آینده تغییر دهند. بنابراین هر کشوری که زودتر از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده کند، برای سال‌های طولانی برنده میدان نبرد خواهد بود.

این سخن به‌خوبی اهمیت و موقعیت استراتژیک این فناوری را در عرصه‌های مختلف دفاعی، اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌الملل کشورها نشان می‌دهد. در عین حال جای تعجب نیست که همه کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه روی این فناوری تمرکز دارند و سعی می‌کنند که در این میدان رقابت رتبه بهتری کسب کنند. در این میان شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام کشورها در این فناوری حرف اول را می‌زنند؟ به همین دلیل در ادامه چند کشور تراز اول و برتر را در فناوری هوش مصنوعی معرفی می‌کنیم.

1.چین

چین به‌عنوان اولین کشوری شناخته می‌شود که در این زمینه تلاش زیادی انجام داده است. این کشور جاه‌طلبی‌های مختلفی دارد و تلاش می‌کند که در همه‌چیز تبدیل به برترین و بهترین باشد. با توجه به این هدف، شورای دولتی جمهوری خلق چین هم اعلام کرده که تا سال 2030 به رهبر جهان در هوش مصنوعی با قدرتی معادل 150 میلیارد دلار،  تبدیل خواهد شد. این رقم اصلا دور از ذهن نیست و چین برای رسیدن به آن تلاش زیادی انجام می‌دهد.

در عین حال کشور چین به دلیل مزیت نسبی بسیاری خوبی که دارد می‌تواند با سرعت بیشتری به این هدف دست پیدا کند. مهم‌ترین مزیت نسبی چین، جمیعت زیاد آن و استفاده 750 میلیون نفر از اینترنت است. بنابراین هرساله منبع عظیمی از داده‌های دیجیتال برای پردازش در این کشور تولید می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این‌که فناوری هوش مصنوعی از کوچک‌ترین و ساده‌ترین موضوعات تکنولوژی دیجیتال تا برترین آن‌ها را دربر می‌گیرد. به همین دلیل حتی استعلام خلافی خودرو با پلاک توسط گوشی هوشمند و یا کامپیوتر شخصی هم زیرمجموعه هوش مصنوعی است.

2.ایالات‌متحده آمریکا

آمریکا در حال تلاش و رقابتی سخت و نفس‌گیر با چین بر سر این فناوری نوظهور است. به همین دلیل برای موفقیت در این نبرد 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و سعی می‌کند که تبدیل به ابرقدرت هوش مصنوعی در جهان شود. البته نمی‌توان گفت که آینده این فناوری در آمریکا نیز کاملا روشن و شفاف باشد؛ زیرا طی سال‌های اخیر بودجه‌این فناوری تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. همچنین محدودیت‌های زیادی برای مهاجرت متخصصان تحقیقاتی بین‌المللی در نظر گرفته شده و همین موضوع هم می‌تواند موفقیت در این زمینه را با بحران روبرو کند.

هوش مصنوعی

3.انگلستان

تنها کشور اروپایی که 121 شرکت قدرتمند در زمینه هوش مصنوعی دارد، انگلستان است. این شرکت‌ها از سال 2017 با بودجه‌ای معادل 6/8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار خود را آغاز کردند و در زمینه فناوری هوش مصنوعی پیشرو فعالیت می‌کنند.  البته بخش دولتی بریتانیا هم بودجه‌ای معادل با 78 میلیون دلار برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی رباتیک در نظر گرفته است.

4. کانادا

کشور کانادا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در پروژه‌های هوش مصنوعی انجام داده است. همچنین در مارس 2017 دولت این کشور اعلام کرد که رقمی معادل 125 میلیون دلار برای تحقیقات در این زمینه بودجه در نظر گرفته است. جالب است بدانید که بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت کانادا نیز شروع به جذب استعدادهای برتر و نخبگان هوش مصنوعی کرد.

5.روسیه

کشور پهناور  و سردسیر روسیه هم در این زمینه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی اعلام کرد که این کشور به‌زودی تبدیل به رهبر هوش مصنوعی در جهان خواهد شد. برای رسیدن به این هدف نیز دولت روسیه سالانه بودجه‌ای معادل با 12.5 میلیون دلار در نظر گرفته است. علاوه بر آن یکی از دلایل سیاست روسیه برای موفقیت در این تکنولوژی مشارکت دو بخش خصوصی و دولتی است.

به عبارت دیگر دولت روسیه تمام بودجه مورد نیاز برای تأمین سرمایه فناوری هوش مصنوعی را پرداخت نمی‌کند؛ بلکه بخش خصوصی هم در این زمینه تعامل دارد. نکته مهم دیگر این است که بیشتر فعالیت‌های روسیه در هوش مصنوعی ماهیت نظامی دارد. به‌عنوان مثال جت‌های جنگنده روسی و توپخانه‌های خودکار آن مجهز به هوش مصنوعی هستند.

6. نروژ

کشور نروژ هم تمایل زیادی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود و پیشرفت در زمینه حفاری نفت، ماهیگیری و فناوری دارد. به همین دلیل بهترین گزینه برای موفقیت در این موارد را توسعه استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌داند.

البته این کشور برای تبدیل شدن به قدرت هوش مصنوعی راه زیادی در پیش دارد؛ اما برنامه شتاب‌دهنده‌ای که در این زمینه چیده، می‌تواند موقعیت آن را بهبود دهد. علاوه بر آن نروژ در سال 2017 بودجه‌ای معادل با 11 میلیون دلار برای راه‌اندازی مرکز فناوری هوش مصنوعی در نظر گرفته است.

7. سوئد

یک نظرسنجی در کشور سوئد نشان می‌دهد که 80 درصد مردم آن با پیشرفت در تکنولوژی هوش مصنوعی موافق هستند و تمایل دارند که روبات‌ها جایگزین نیروی انسانی باشند. دولت این کشور نیز برای پیشبرد اهداف خود در این تکنولوژی تلاش زیادی انجام می‌دهد و حمایت خود را از گسترش اتوماسیون هوش مصنوعی در صنایع مختلف نشان داده است.

در عین حال جالب است بدانید که اتحادیه کارگران سوئد هم به هوش مصنوعی توجه دارند و موفقیت در آن را پیشرفت و بهبود در شرایط کاری خود می‌دانند. به عبارت دیگر معتقد هستند که این کار می‌تواند مهارت‌های نیروی کار انسانی را بهبود دهد و باعث مزیت رقابتی سوئد در جهان شود.

8. فرانسه

دولت فرانسه تا سال 2022 بودجه‌ای معادل با 1.8 میلیارد دلار برای تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی در نظر گرفته است. علاوه بر آن تلاش می‌کند که ابتکارات در این زمینه را به بهترین شکل تبلیغ کند تا شرکت‌های خصوصی هم ایده‌های ناب خود را عمومی کنند و استفاده از هوش مصنوعی افزایش پیدا کند. همچنین برخی اخبار نشان می‌دهد که این کشور به دنبال افزایش روابط خود با دولت آلمان در زمینه هوش مصنوعی است.

9. هند

هندوستان به‌عنوان کشوری درحال‌توسعه شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر در حوزه کامپیوتر و فضای دیجیتال موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. همچنین این کشور به‌خوبی دریافته که گسترش تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند بر شرایط اقتصادی و تولید ناخالص داخلی آن تاثیر مثبت داشته باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود که تا دو سال آینده فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی آن تا 60 درصد نیز افزایش پیدا کند.

کلام آخر

نکته قابل توجه این است که در بین تمام کشورهای پیشرو در این تکنولوژی، چین حرف اول را می‌زند و حتی ایالات‌متحده آمریکا با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد هم نمی‌تواند به پای چین برسد. جالب است بدانید که تحلیلگران این حوزه هم معتقد هستند که برتری چین بر ایالات‌متحده آمریکا حدود 500 بر 1 به نفع چین است. این عدد شگفت‌انگیز به‌خوبی پیشتازی چین را به نمایش می‌گذارد.

درنهایت اینکه حوزه هوش مصنوعی بسیار گسترده است و فناوری‌های مختلف دیجیتال را شامل می‌شود. بنابراین استفاده شما از گوشی هوشمند، کارت به کارت بانک کشاورزی، پرداخت هزینه‌های بانکی، انتقال وجه و بسیاری موارد دیگر زیرمجموعه کوچکی از این تکنولوژی بزرگ و بی‌انتها محسوب می‌شود.