۰ نفر

آشنایی با انواع cpu

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۸
کد خبر: 648217
آشنایی با انواع cpu

CPU مخفف واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit) است. همچنین به عنوان پردازنده یا ریزپردازنده نیز شناخته می‌شود.

CPU چیست و آن را در کجای کامپیوتر پیدا می‌کنید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین،  CPU یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری در هر سیستم محاسباتی دیجیتال است. در داخل یک CPU هزاران ترانزیستور میکروسکوپی وجود دارد. این ترانزیستورها، سوئیچ‌های کوچکی هستند که جریان برق را از طریق مدارهای مجتمع کنترل می‌کنند.

CPU بر روی مادربرد رایانه قرار دارد. مادربرد کامپیوتر، صفحه مدار اصلی درون کامپیوتر است. وظیفه آن اتصال تمام قطعات سخت افزاری به یکدیگر است.

سی پی یو اغلب به عنوان مغز و قلب تمام سیستم‌های دیجیتال شناخته می‌شود و مسئول انجام تمام کارها است. هر عملی که کامپیوتر انجام می‌دهد را انجام داده و برنامه‌ها را اجرا می‌کند.

CPU چه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، CPU مسئول پردازش عملیات منطقی و ریاضی و اجرای دستورالعمل‌هایی است که داده می‌شود و می‌تواند میلیون‌ها دستورالعمل را در هر ثانیه اجرا کند، اما قادر است تنها یک دستور را در یک زمان اجرا کند.

نمایش جزئیات CPU با استفاده از دستکش سفید

CPU چهار وظیفه بر عهده دارد:

  1. انتقال دستورالعمل‌ها از حافظه، به منظور آگاهی از نحوه مدیریت ورودی و دانستن دستورالعمل‌های مربوط به آن داده ورودی خاصی که دریافت کرده است. به طور خاص، به دنبال آدرس دستورالعمل مربوطه می‌گردد و درخواست را به RAM ارسال می‌کند. CPU و RAM دائماً با هم کار می‌کنند که به این کار خواندن از حافظه نیز می‌گویند.
  2. رمزگشایی یا ترجمه دستورالعمل‌ها به شکلی که سی پی یو بتواند آن را بفهمد که زبان ماشین (باینری) است.
  3. اجرا و ترجمه دستورات داده شده
  4. ذخیره سازی نتیجه اجرا به حافظه برای بازیابی بعدی در صورت درخواست. به این کار نوشتن در حافظه نیز می‌گویند. در نهایت، یک نوع خروجی ، مانند چاپ چیزی روی صفحه وجود دارد.

فرایندی که در بالا توضیح داده شد، چرخه واکشی اجرایی نامیده می‌شود و میلیون‌ها بار در ثانیه اتفاق می‌افتد.

بخش‌های اصلی یک CPU

اکنون وظایف اصلی یک CPU برای هر عملیاتی که روی رایانه انجام می‌شود، را می‌دانید. چه بخش‌هایی از پردازنده به انجام آن کار کمک می‌کند؟

در زیر به برخی از اجزای مهم آن اشاره شده است:

• CU مخفف واحد کنترل (Control Unit): جریان ورودی و خروجی را تنظیم می‌کند. بخشی که دستورات را از حافظه اصلی واکشی و بازیابی نموده و بعداً آن‌ها را رمزگشایی می‌کند.

• ALU مخفف واحد حساب و منطق (Arithmetic Logic Unit): بخشی که در آن تمام پردازش‌ها اتفاق می‌افتد. اینجا جایی است که تمام محاسبات ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم و همچنین تمام عملیات منطقی برای تصمیم‌گیری مانند مقایسه داده‌ها انجام می‌شود.

• ثبت کننده (مکان حافظه بسیار سریع): داده‌ها و دستورالعمل‌هایی که در حال حاضر در طول چرخه واکشی - اجرای پردازش می‌شوند، برای دسترسی سریع پردازنده در آنجا ذخیره می‌شوند.

هسته‌های CPU چه هستند؟

قبلاً متوجه شدید که یک CPU معمولاً می‌تواند در هر زمان فقط یک عمل را انجام دهد.

سی پی یو یک دستور را در هر زمان اجرا نموده و این کار را با کمک هسته‌های فیزیکی انجام می‌دهد. به این معنی که توانایی انجام یک کار را در هر زمان دارد. با این حال، کامپیوترهای مدرن توانایی پشتیبانی از بیش از یک هسته را در داخل تراشه اصلی دارند.

هرچه CPU هسته‌های بیشتری داشته باشد، قدرت محاسباتی بیشتر و وظایف بیشتری می‌تواند به طور هم‌زمان اجرا و تکمیل شود، و پردازنده را تبدیل به یک چند کاره سری می‌کند.

به عنوان مثال، CPUهای دو هسته‌ای وجود دارد، به این معنی که دو CPU روی یک تراشه وجود دارد و می‌تواند دو دستورالعمل را هم‌زمان اجرا کند.

پردازنده‌های چهار هسته‌ای به معنای وجود چهار پردازنده در یک تراشه، پردازنده‌های شش هسته‌ای به معنای وجود شش هسته و غیره است.

بهترین پردازنده‌های اینتل در سال 2022

اگرچه در چند سال گذشته گزینه‌های زیادی برای لیست بهترین پردازنده‌های اینتل نداشتیم، اما با ورود پلتفرم نسل دوازدهم Alder Lake در نوامبر 2021، این گزینه تغییر کرد. اینتل در بازی و بازدهی با طیف وسیعی از تراشه‌های جدید که به طرز چشمگیری نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و در عین حال بهتر از رقبای AMD است، در صدر قرار گرفته است.

Core i5-12600K به دلیل قیمت افراطی و عملکرد بالا در صدر لیست قرار دارد. این CPU، نه فقط بهترین انواع CPU اینتل، بلکه بهترین پردازنده ای است که می‌توانید در حال حاضر بخرید. با 10 هسته در دسترس، فضای زیادی برای کار بهره وری دارد و هسته‌های عملکردی آن آب کافی برای پیشی گرفتن از رقبا در بازی‌ها را ارائه می‌دهند.

اینتل Core i5-12600K

 نمایش cpu اینتل core i5-12600K

مزایا

• نسبت قیمت پایین آن به عملکرد فوق العاده

• قابلیت‌های بازی عالی

• معماری ترکیبی آن را به یک چندکاره قوی تبدیل می‌کند

معایب

•  قدرتمندترین CPU اینتل نیست

چرا باید آن را بخرید: این بهترین پردازنده اینتل در حال حاضر در بازار است.

برای چه کسانی مناسب است: گیمرهایی که به پهنای باند کمی نیاز دارند.

بررسی Intel Core i5-12600k:

Core i5-12600K بهترین CPU است که می‌توانید در حال حاضر بخرید. به طور کلی بهترین پردازنده است. این دستگاه دارای 10 هسته با قیمت حدود 300 دلار، با شش هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد است. هسته‌های عملکرد در بازی‌ها تفکیک می‌شوند، در حالی که هسته‌های کارآمد بیشتر، پهنای باند اضافی را برای بارهای کاری بیشتر فراهم می‌کنند.

بهینه‌سازی‌های تک هسته‌ای با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل با Core i5-12600K می‌درخشند. در بازی‌ها، می‌تواند در برخی موارد حتی از AMD Ryzen 9 5950X پیشی بگیرد و این پردازنده تقریباً سه برابر گران ‌تر است. در مجموع، می‌تواند در صدر جدول بازی‌ها قرار بگیرد، و تنها نقش ثانوی را نسبت به پردازنده‌های گران‌تر نسل دوازدهم اینتل بازی می‌کند.

اینتل Core i5-11600K

تصویر پردازنده اینتل core i5-11600K

مزایا

• برای یک CPU میان‌رده عملکرد خوبی دارد

• می‌تواند اکثر وظایف بازی را انجام دهد

• ارزان‌تر از آخرین CPUها است

معایب

• پردازنده نسل قبلی است، بنابراین پردازنده‌های فعلی از آن بهتر عمل می‌کنند

چرا باید آن را بخرید: زیرا هنوز یکی از انواع CPU متوسط ​​ قابل اطمینان است و معمولاً می‌توانید آن را در حراجی‌ها پیدا کنید.

برای چه کسانی مناسب است: گیمرهایی که به دنبال معامله هستند.

بررسی Intel Core i5-11600K:

پلتفرم Rocket Lake نسل یازدهم اینتل کامل نیست، اما Core i5-11600K همچنان گزینه مناسبی است. این پردازنده از Core i5-12600K بدتر است، اما ممکن است بتوانید تراشه‌ای را با قیمت ارزان بخرید که بودجه بیشتری را برای یکی از بهترین کارت‌های گرافیک باز می‌کند.

این امر به بازی بستگی دارد، اما 11600K در اکثر عناوین برتری کوچک اما چشم گیری را نسبت به 10600K حفظ می کند. در برخی بازی‌ها، مانند Death Stranding، 11600K در واقع 10700K را شکست می‌دهد و می‌تواند با 10900K در بازی‌های دیگر مطابقت داشته باشد. اگرچه دقیقا پیشرفت نسلی نیست که مزایا اینتل به آن امیدوار بودند، اما 11600K ثابت می‌کند که برای بازی به یک پردازنده رده بالا نیاز ندارید.

اینتل Core i5-10400F

جزئیات cpu intel core i5-10400f

مزایا

• بسیار مقرون به صرفه

• مناسب برای گیمرهای کم توقع

• مناسب برای بهره وری و چندکاره ای

معایب

• به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارد

CPU خیلی قدرتمندی نیست

چرا باید آن را بخرید: هنوز هم در سال 2022 عملکرد مناسبی دارد و یک گزینه بودجه عالی است.

برای چه کسانی مناسب است: سازندگان رایانه شخصی با بودجه کم که فقط به چند هسته نیاز دارند.

بررسی Intel Core i5-10400F:

با وجود عدم استفاده از تگ Core i3، 10400F یکی از پردازنده‌های ارزان‌تر اینتل، با ارزش باورنکردنی در حدود 150 دلار که در 6 هسته و 12 بند، یک زمان سنج پایه 2.9 گیگاهرتز و یک زمان سنج تقویتی 4.3 گیگاهرتزمی باشد.

در حالی که مشخصات مشابه 10600K دارد، اما حدود 80 دلار ارزان‌تر است. بزرگترین تفاوت پسوند "F" است، به این معنی که 10400F گرافیک یکپارچه نداشته و به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارد. با وجود قیمت پایین آن، 10400F عملکرد خوبی دارد. در کارهایی مانند رندر، 10400F می‌تواند با 9700K مطابقت داشته باشد در حالی که از تراشه‌های Ryzen 3000 AMD برتری دارد. اگرچه 10400F برای اکثر بارهای کاری فشرده از CPU ضعیف است، اما همچنان یک پردازنده عالی اینتل برای مرور وب، ویرایش تصاویر سبک و برنامه‌های اداری به حساب می‌آید.

اگر گیمر هستید، 10400F انتخاب بهتری است. 10400F با هسته‌های فراوان و یک ساعت تقویت کننده قوی، می‌تواند سی پی یو ها را سه برابر قیمتش شرمنده کند. اگر آن را با یک کارت گرافیک خوب جفت کنید، می‌توانید عملکرد بازی را در حد یک i7 و گاهی اوقات حتی یک i9 به دست آورید.

10400F نقطه‌ای مطلوب در محدوده اینتل است. در زیر آن، عملکرد به طور قابل توجهی بدون صرفه جویی در هزینه کاهش می‌یابد و بالاتر از آن، قیمت سریع‌تر از عملکرد کاهش می‌یابد. اگر به دنبال یک CPU روزمره با قدرت کافی برای بهره وری سبک و بازی هستید، شکست دادن 10400F دشوار خواهد بود.

برای خرید این پردازنده به لینک زیر مراجعه کنید.

https://shop.eghtesadonline.com/?p=175067

اینتل Core i9-12900K

اینتل Core i9-12900K

مزایا

• از Ryzen 9 5950X پیشی می‌گیرد

• به طور قابل توجهی ارزان‌تر از Ryzen 9 5950X است

• از DDR5 پشتیبانی می‌کند

• PCIe 5.0 در مادربردهای پشتیبانی شده

معایب

• نیاز به برق بالا

• کمی گرم می‌شود

چرا باید آن را بخرید: قدرتمندترین پردازنده اینتل است که در حال حاضر می‌توانید بخرید.

برای چه کسانی مناسب است: هر کسی که به بهترین‌ها نیاز دارد.

بررسی Intel Core i9-12900K:

پرچمداران اینتل در چند نسل گذشته چشمگیر نبوده‌اند، اما Core i9-12900K این امر را تغییر داده است. این پردازشگر، پرچمدار پرچمداران است که دارای 16 هسته و سرعت تقویت تک هسته‌ای تا 5.2 گیگاهرتز می‌باشد. از هر چیز دیگری در بازار پیشی گرفته و آن را به یک انتخاب عالی برای بازی، تولید محتوا و هر چیز دیگری تبدیل می‌کند.

آزمایشات نشان می‌دهد که Core i9-12900K می‌تواند در برخی موارد تا 30 درصد از AMD Ryzen 9 5950X رقیب بهتر عمل کند و به خاطر داشته باشید که AMD Ryzen 9 5950X از 100 تا 200 دلار گران‌تر است. Core i9-12900K در زمینه بازی‌ها پیشتاز است و واقعاً در حجم کاری تولید محتوا می‌درخشد، جایی که بسیار سریع‌تر از رقبا است.

بسیار تشنه برق است، اما اکثر تراشه‌های اینتل این روزها این‌گونه هستند. Core i9-12900K یک ویترین واضح از معماری ترکیبی Alder Lake و کارهایی است که می‌تواند برای رایانه‌های شخصی انجام دهد که تعداد هسته بالایی و پهنای باند زیادی را برای چندکاره بودن ارائه می‌دهد. اگرچه Core i9-12900KS کمی بهتر است، اما بسیار گران‌تر‌ است.

اینتل Core i9-12900KS    

اینتل Core i9-12900KS

مزایا

• بهترین عملکرد در بازار

• می‌تواند به راحتی از پس هر کار و بازی برآید

• سال‌ها برای شما دوام خواهد آورد

معایب

• اصلاً مقرون به صرفه نیست

چرا باید آن را بخرید: بهترین عملکرد را در بین هر پردازنده‌ای در بازار فعلی ارائه می‌دهد.

برای چه کسانی مناسب است: کاربرانی که بهترین‌ها را بدون توجه به قیمت، می‌خواهند.

بررسی Intel Core i9-12900KS:

برای مدت طولانی، Core i9-12900K به عنوان پادشاه نهایی بهترین پردازنده‌های موجود در بازار سلطنت می‌کرد، اما اکنون با رقابتی از جانب خود مواجه است. اینتل Core i9-12900KS یک 12900K با بند ویژه و اورکلاک (بهبود عملکرد) شده است که این را کمی جلوتر می‌برد. اگرچه خیلی بهتر از 12900K نیست و آن را به سریع‌ترین CPU که می‌توانید در سال 2022 خریداری کنید، تبدیل می‌کند.

دارای همان هشت هسته P (عملکرد) و هشت هسته E (بازده) مانند 12900K، همان 24 بند و سرعت زمان سنج بالا است. تفاوت این است که این سرعت این زمان سنج‌های بالا کمی بالاتر هستند.

می‌تواند 5.5 گیگاهرتز را روی چند هسته به طور هم‌زمان انجام دهد، و 5.2 گیگاهرتز را در همه آن‌ها به طور هم‌زمان انجام می‌دهد که به آن در بیشتر بازی‌ها و برنامه‌ها برتری جزئی نسبت به 12900K می‌دهد، اگرچه همیشه این‌طور نیست.

با این حال، با وجود اینکه یک پردازنده دسکتاپ فوق العاده است، اما بدون نقص نیست. سریع‌ترین CPU اینتل در حال حاضر است، اما بهترین CPU نیست. در مقایسه با Core i9-12900K و حتی مدل‌های میان رده بسیار گران‌تر است. همچنین واقعاً جهش عملکرد کافی برای توجیه واقعی افزایش قیمت را ارائه نمی‌دهد و حتی تقاضاهای TDP بالاتری دارد. اگر به عملکرد و نه بودجه خود اهمیت می‌دهید، آن را بخرید.

اینتل Core i3-12100F

اینتل Core i3-12100F

مزایا

• گامی به جلو نسبت به Core i3-10100F

• مناسب برای بازی‌های سبک و استفاده روزانه

• عملکرد خوب نسبت به قیمت

معایب

• به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارد

چرا باید آن را بخرید: این یک پردازنده ارزان و در عین حال مناسب با نسل فعلی زیر 100 دلار است.

برای چه کسانی مناسب است: کاربرانی با بودجه کم که هنوز یک CPU همه کاره می‌خواهند.

بررسی Intel Core i3-12100F:

با عرضه پردازنده‌های نسل فعلی اینتل Alder Lake، بسیاری از پردازنده‌های کمی قدیمی‌تر موجود در این لیست از سلطنت خلع شده و با همتایان نسل دوازدهم خود جایگزین شدند.

نمی‌توان انکار کرد که این سری از پردازنده‌ها برای اینتل خوب بوده‌اند و این حتی در مدل‌های زیر 100 دلاری مانند Core i3-12100F نیز نشان داده می‌شود.

اگرچه اینتل Core i3-12100F کاملاً در محدوده سطح ابتدایی قرار دارد، اما اینتل Core i3-12100F ارزش بسیار خوبی را برای قیمتش ارائه می‌دهد و می‌تواند طیف وسیعی از کارهایی را که قادر به انجام آن است در اختیار شما قرار دهد.

 باید عملکرد بسیار بهتری نسبت به پادشاه بودجه قبلی ارائه دهد (Intel Core i3-10100F و در حالی که  هزینه آن کمی بیشتر است، با توجه به ارتقایی که دریافت می‌کنید، قیمت آن بسیار ناچیز خواهد بود. برای 20 دلار اضافی، پردازنده شما دو نسل جلوتر رفته و عملکرد مناسب را دریافت می‌کند.

 این پردازنده مجهز به چهار هسته و هشت رشته و همچنین سرعت کلاک تا 4.3 گیگاهرتز است، این پردازنده در خط تولید Alder Lake کمی عجیب است، زیرا معماری هیبریدی برادران گران قیمت خود را به اشتراک نمی‌گذارد و به جای آن به کار می‌رود.

 فقط هسته‌های P با این حال، این به هیچ وجه آن را نا مناسب نمی‌کند و وزن خود را هم در بازی و هم در کارهای مختلف روزانه تحمل می‌کند. اگر چیزی واقعاً قدرتمند می‌خواهید، ممکن است اولین انتخاب شما نباشد، اما اگر به دنبال پایین نگه داشتن هزینه‌ها هستید، این باید برای سال 2022 انتخابی شما باشد.

اینتل Core i7-11375H

اینتل Core i7-11375H

مزایا

• هنوز هم بهترین پردازنده موبایل اینتل است

• بازی روان و بهره وری را ارائه می‌دهد

• مشخصات قدرتمند، اما مصرف انرژی کم

معایب

• به زودی توسط اینتل آلدر لیک  (Intel Alder Lake ) از سلطنت خلع خواهد شد.

چرا باید آن را بخرید: قدرتمندترین تراشه موبایل اینتل است، حداقل تا زمانی که تراشه‌های موبایل نسل دوازدهم به راحتی در دسترس باشند.

برای چه کسانی مناسب است: کاربران موبایلی که کمی بیشتر از یک CPU معمولی موبایل نیاز دارند.

بررسی Intel Core i7-11375H:

اگرچه یک پردازنده دسکتاپ جدید اینتل می‌تواند مشکلاتی داشته باشد، اما پردازنده‌های موبایل تایگر لیک (Tiger Lake) عالی هستند. برای تعادل عالی عملکرد و قدرت، i7-11375H را توصیه می‌کنیم. دارای چهار هسته و هشت رشته، زمان سنج پایه 3.3 گیگاهرتز و زمان سنج تقویت کننده 5 گیگاهرتز که همگی در عین حفظ توان مورد نیاز زیر 35 وات هستند.

 i7-11375H پیشتاز پردازنده‌های جدید Tiger Lake H35 اینتل است که لپ‌تاپ‌های بازی قابل حمل با صفحه نمایش 14 اینچی را هدف قرار می‌دهند.

این پردازنده در لپ‌تاپ‌هایی مانند MSI Stealth 15M قرار می‌گیرند، اما بسیاری از تولیدکنندگان هنوز نوت‌بوک‌هایی را با پردازنده‌های نسل آخر ارسال می‌کنند. علی‌رغم داشتن مشخصات ورزشی مشابه، i7-11375H حتی از برترین تراشه‌های Tiger Lake با بودجه انرژی بالا عبور می‌کند که به برخی از بهبود عملکرد در عملکرد تک‌هسته‌ای منتقل می‌شود. با این حال، با همان معماری زیربنایی، باید انتظار مزایای عملکرد بیشتری را در کارهای چند بندی داشته باشید.

با این حال، گفتن چیزی قطعی در مورد CPU موبایل سخت است. ساخت نادرست می‌تواند حتی بهترین پردازنده‌ها را ضعیف جلوه دهد و یک پیکربندی مناسب می‌تواند باعث درخشش پردازنده‌های کم‌توان شود.         i7-11375H بدون شک قدرتمندترین CPU موبایل اینتل موجود است، اما مهم است که با بررسی‌های فردی لپ تاپ مشورت کنید.

اگر به دنبال قدرت خام بیشتر هستید، اینتل Core i9-11980HK را در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ممتاز نیز ارائه می‌کند. دارای هشت هسته و 16 بند و سرعت توربو 5 گیگاهرتز است، بنابراین مطمئناً سریع‌تر از i7-11375H است. با این حال، عمدتاً در ماشین‌های بازی پیشرفته ظاهر می‌شود، بنابراین برای همه مناسب نیست.

اینتل Core i3-10100F

اینتل Core i3-10100F

مزایا

• نسبت ثابت هزینه به عملکرد

• هزینه کمتر از 100 دلار

• ایده آل برای ساخت‌های کم اهمیت

معایب

• دو نسل عقب است

• بدون گرافیک یکپارچه

چرا باید آن را بخرید: یک پردازنده خوب که به خوبی در رده "زیر 100 دلار" قرار می‌گیرد.

برای چه کسانی مناسب است: کاربران کم‌تقاضا با بودجه‌ای که همچنان می‌خواهند به نسل فعلی نزدیک بمانند.

بررسی Intel Core i3-10100F:

ساخت رایانه شخصی با بودجه ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد، بنابراین وقتی بتوانید قطعاتی را پیدا کنید که به طور منظمی با یک ساخت مقرون به صرفه مطابقت دارند و در عین حال وزنشان را بالا می‌برند، همیشه عالی است.

Intel Core i3-10100F، علی‌رغم اینکه بخشی از نسل دهم پردازنده‌های اینتل است، همچنان در این دسته قرار دارد. این یکی از بهترین پردازنده‌های مقرون به صرفه در بازار است و علی‌رغم نوسانات در حدود 100 دلار، چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

Core i3-10100F  چهار هسته و هشت بند داشته و فرکانس حداکثر 4.30 گیگاهرتز را در حالت توربو ارائه می‌دهد. این نوع مشخصات شما را در انجام وظایف روزانه، پشتیبانی از بهره وری، سرگرمی و حتی برخی بازی‌های سبک، کمک می‌کند.

برای کارهای با منابع سنگین، مانند ویرایش ویدئو یا بازی‌های فشرده، ممکن است بخواهید از CPU بهتری مانند Core i5-10400F یا مدل‌های جدیدتر نسل دوازدهم استفاده کنید.

این پردازنده خیلی پر انرژی نیست، بنابراین نیازی به ارتقای منبع تغذیه خود برای سازگاری با آن ندارید. در ساخت‌های رایانه‌های شخصی سطح متوسط ​​تا ابتدایی به خوبی عمل می‌کند.

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که Core i3-10100F گرافیک یکپارچه ندارد، بنابراین در صورت خرید این پردازنده، حتماً یک کارت گرافیک مجزا انتخاب کنید.