۰ نفر

ایلان ماسک مطرح کرد؛

ضرر چند میلیارد دلاری کارخانه‌های تسلا در برلین و آستین

۳ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۳۷
کد خبر: 647463
ضرر چند میلیارد دلاری کارخانه‌های تسلا در برلین و آستین

در حالی که ایلان ماسک از ضرردهی کارخانه‌های خودروسازی تسلا شکایت دارد، برخی از گزارش‌ها حاکی از فشار بیش از حد او بر کارمندانش برای افزایش تولید است.

به گزارش ایندیپندنت، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا می‌گوید که کارخانه‌های تسلا در برلین (آلمان) و آستین (آمریکا) به دلیل مشکلات تامین و عرضه در چین، با ضرر چند میلیارد دلاری مواجه شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ماسک در مصاحبه‌ای با باشگاه رسمی صاحبان تسلا در سیلیکون ولی (Tesla Owners of Silicon Valley) گفت: کارخانه‌های‌ برلین و آستین هر دو کوره‌های غول‌پیکرِ پول‌سوزی هستند. این درست مانند صدای بلند غرش سوختن پول در آتش است. این دو کارخانه در حال از دست دادن میلیاردها دلار هستند. هزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد و به ندرت بازدهی به دست می‌آید.

تسلا مراکز تولید خود را گیگافکتوری (Gigafactories) می‌نامد، اما این تأسیسات تولیدی عظیم، در افزایش تولید با مشکل مواجه شده‌اند. ماسک می‌گوید که گیگافکتوری در آستین تگزاس به دلیل مشکلاتی که در انتقال باتری‌ها از یک بندر چینی وجود دارد، تعداد کمی خودرو تولید می‌کند. همه‌ این موارد به سرعت برطرف خواهد شد، اما نیاز به توجه زیادی دارد.

ماسک در نامه‌ای غیررسمی که اوایل ماه جاری فاش شد، نوشته است که این شرکت "سه ماهه بسیار سختی را سپری می‌کند که در درجه اول به دلیل مشکلات زنجیره تامین و چالش‌های تولید در چین است".

براساس گزارش‌ها، تسلا هزاران کارگر را در کارخانه‌های سابق خود و یک اردوگاه نظامی در چین قرنطینه کرده تا به کار بپردازند. کارگران بین دو تا سه روز قرنطینه می‌شوند تا بتوانند الزامات دولت را بر آورده کنند. بنا بر گزارش‌ها، این اردوگاه‌ها مجهز به سرویس بهداشتی و دوش حمام سیار است که بوسیله اتوبوس، بین محل اقامت و محل کار آن‌ها جابه‌جا می‌شوند.

کارمندان شیفت اول روی زمین کارخانه می‌خوابند. آن‌ها باید در شیفت‌های ۱۲ ساعته برای مدت شش روز در هفته کار کنند تا تولید را سرعت ببخشند. گزارش شده که آن‌ها از خانواده‌های خود و به طور کلی از دنیای خارج جدا شده‌اند. تسلا به درخواست‌های متعدد ایندیپندنت برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداده است.

مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در تلاش‌ برای افزایش تولید، به همه‌ کارمندان اعلام کرده که اگر به محل کار خود باز نگردند و دورکاری را متوقف نکنند، در خطر اخراج هستند. او در این مورد نوشت: هر کسی که می‌خواهد دورکاری کند، باید دست‌کم برای مدت ۴۰ ساعت در هفته در دفتر کار خود حضور داشته باشد یا تسلا را ترک کند. این میزان کمتر از چیزی است که ما از کارگران کارخانه می‌خواهیم.

با همه این موارد، ایلان ماسک دست به اخراج گسترده‌ای نیز زده است. به گزارش رویترز، او بیش از ۵۰۰ کارمند در نوادا (آمریکا) را در اقدامی که به گفته‌ کارمندان ناقض قوانین فدرال است، اخراج کرده است.

کارمندان به دنبال شکایت جمعی برای همه کارکنان سابق تسلا هستند. در این شکایت آمده است: تسلا به سادگی به کارکنان اطلاع داده که اخراج آن‌ها فورا اجرایی خواهد شد. این موضوع ناقض قانونی است که براساس آن تعدیل افراد باید دو ماه زودتر به آن‌ها اطلاع داده شود. تسلا در این مورد توضیحی ارائه نکرده است.

اما ایلان ماسک در گفتگویی در مجمع اقتصادی قطر گفت که این شکایت "بی‌اهمیت" است و مردم نباید به یک دعوی که فاقد اعتبار است اهمیت چندانی بدهند. وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که هر چیزی که به تسلا مربوط می‌شود، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، چه بی اهمیت باشد چه مهم. من آن شکایتی که شما به آن اشاره می‌کنید را در دسته بی‌اهمیت‌ها قرار می‌دهم.

شانون لیس ریوردان (Shannon Liss-Riordan)، وکیل مدافع کارگران به رویترز گفت: در حالی که حقوق دو ماه برای ایلان ماسک اهمیتی ندارد، اما برای کارمندانی که شرکت او را به اینجا رسانده‌اند، اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد ثروتمندترین مرد جهان، قوانین کار را آشکارا نقض می‌کند.